Zeekr 007

Ny Tesla-konkurrent: Dette vet vi om pris og rekkevidde

Modellnavnet 007 er lite beskjedent, og Zeekr har store planer for sin kommende Model 3-rival.

Xeekr 007 er Zeekrs fjerde modell. Sedanen noe større enn Tesla Model 3. Foto: Zeekr.
Xeekr 007 er Zeekrs fjerde modell. Sedanen noe større enn Tesla Model 3. Foto: Zeekr. Vis mer
Publisert

(Elbil24): Elbilmerket Zeekr er i vinden om dagen med flere høyaktuelle modeller for det norske markedet. Zeekr er i likhet med Volvo eid av Geely, men det er Zeekr som skal stå for premium-bilene.

Elbil24 kjenner til at flere av Zeekrs modeller er planlagt til Norge og at det nå jobbes med å lande showroom og service-partner her til lands.

Med dette på plass er det bare å krysse fingrene for at Zeekr-modellene har noe å tilby til norske kunder. Og det er det grunn til å tro.

Her er Zeekr 007

Den nyeste modellen i rekken er sedanen 007, som kan bli en åpenbar konkurrent til Tesla Model 3. Er du opptatt av plass, kan du notere deg at nye 007 måler 4,87 meter i lengden og dermed er 15 centimeter lengre enn Model 3.

Også akselavstanden (2,93 meter) er lengre enn hos Tesla, riktignok bare med 6 centimeter. Videre er Zeekr 007 1,9 meter bred og 1,45 meter høy.

På innsiden av Zeekr 007 finner vi en 15-tommer berøringsskjerm. I motsetning til Model 3 kommer 007 også med et kjøredisplay og et head up-display. Spesielt sistnevnte er det flere som savner hos Tesla.

Så må det være lov å si at Zeekr nok har hentet inspirasjon hos nettopp Tesla når de har plassert to ladeplater under berøringsskjermen i midtkonsollen på 007. Dette er en løsning Tesla har fått mye ros for.

To batteristørrelser og lang rekkevidde

Zeekr 007 bygges på SEA-plattformen til Geely med 800V teknologi og støtte for høy ladehastighet. Modellen blir tilgjengelig med to ulike batteristørrelser, ifølge CarNewsChina. Et LFP-batteri på 75,6 kWh og et lithium ion-batteri på 100 kWh.

Videre blir Zeekr 007 tilgjengelig både med to- og firehjulsdrift:

  • Zeekr 007 med bakhjulsdrift, 75,6 kWh-batteri og 415 hestekrefter
  • Zeekr 007 med bakhjulsdrift, 100 kWh-batteri og 415 hestekrefter
  • Zeekr 007 med firehjulsdrift, 100 kWh-batteri og 636 hestekrefter

Hver av de tre utgavene har også fått oppgitt estimert rekkevidde. Her er imidlertid rekkevidden beregnet ut fra den kinesiske CTLC-målemetoden, som er en del snillere enn WLTP. Det betyr at du må regne med at du får minst 20 prosent kortere rekkevidde enn hva som oppgis her:

  • Zeekr 007 med 75,6 kWh-batteri: 688 CTLC-kilometer
  • Zeekr 007 med 100 kWh-batteri og bakhjulsdrift: 870 CTLC-kilometer
  • Zeekr 007 med 100 kWh-bateri og firehjulsdrift: 770 CTLC-kilometer

3 modeller i markedet

Zeekr 007 blir den fjerde modellen i rekken. Fra før av finnes flerbruksbilen Zeekr 009, som Volvo lager en kopi av.

Videre har Zeekr 001, en bil som har vært en snakkis i lang tid og som fikk merkelappen «leverer på absolutt alt» under Elbil24s prøvekjøring. Her ser du det spreke blikkfanget:

Zeekr 001 er definitivt en flott bil. Og den imponerte stort i Elbil24s prøvekjøring. Foto: Steinar André Danielsen.
Zeekr 001 er definitivt en flott bil. Og den imponerte stort i Elbil24s prøvekjøring. Foto: Steinar André Danielsen. Vis mer

Den tredje modellen har fått navnet X og er kanskje den modellen som i akkurat nå har størst salgspotensial i Norge - hvert fall inntil 007 forhåpentligvis krysser landegrensene.

Zeekr X er bygd på samme plattform som nykommeren Volvo EX30, men X er hakket større og hakket mer luksuriøs. I bunnen av artikkelen kan du lese mer om Elbil24s vurdering av modellene.

Zeekr har valgt Sverige og Nederland som de to første europeiske landene til å selge Zeekr-modellene. Foreløpig vet vi ikke prisene, men for 007 kan vi nevne at prisene i Kina strekker seg fra 224.900 til 334.900 yuan. Dette tilsvarer fra 335.000 til 499.000 norske kroner.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.