Elbil vs bensin og diesel

Ny undersøkelse: Her er elbilistene mye mer bevisste

- Enda flere ville vurdert elbil om de visste dette, sier Nils Sødal i Naf.

Regnestykket over driftskostnadene er i favør elbilen. Kan du lade hjemme får du veldig lave drivstoffkostnader. Foto: Bjørn Eirik Loftås.

Regnestykket over driftskostnadene er i favør elbilen. Kan du lade hjemme får du veldig lave drivstoffkostnader. Foto: Bjørn Eirik Loftås.

Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Langt flere elbilister regner inn månedlige driftskostnader i bilkjøpet enn de som eier en bensin- eller dieselbil. Det kommer frem av en undersøkelse Norstat har gjort på vegne av Naf.

I undersøkelsen svarer 6 av 10 elbileiere at de regnet inn driftskostnadene sist de kjøpte bil. Blant dem som eier bensin- og dieselbil svarer kun 1 av 3 det samme.

Med driftskostnader menes månedlige kostnader knyttet til drivstoff, bompenger, avgifter osv.

Elbil klart billigere i drift

Når nordmenn kjøper bil, er kjøpsprisen det aller viktigste i regnestykket - enten man kjøper elbil eller fossilbil. Folk beregner også lånekostnad, forsikring og verditap.

I hvilken grad man tar hensyn til driftskostnadene, avhenger altså av om man kjøper elbil eller ikke. Kanskje er det fordi elbilkjøperne skjønner at de kommer godt ut av regnestykket.

- Regnestykket over driftskostnadene er i favør elbilen. Kan du lade hjemme får du veldig lave drivstoffkostnader. I tillegg er bompengene og servicekostnadene lavere. Elbil er klart billigere i drift enn bensin-, diesel- og ladbar hybridbil, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i en presemelding.

Så mye kan du spare med elbil

Naf har regnet på hva de mener det vil koste deg i drivstoffkostnader å eie en elbil i ett år om du lader hjemme:

Med en spotpris på gjennomsnittlig 1,50 kroner per kilowattime (kWh) gjennom et år, ville lading av en elbil med kjørelengde på 12.000 kilometer og snittforbruk på 19 kWh per 100 kilometer kostet rundt 3800 kroner. Da med strømstøtte, inkludert moms og nettleie.

Uten strømstøtte ville det kostet 5800 kroner i året, ifølge Naf.

En dieselbil med samme kjørelengde og snittforbruk på 0,65 liter per mil ville kostet 15.600 kroner i året, ifølge Naf. Da forutsatt en literpris på 20 kroner.

Gunstig strømstøtte

Om man øker den gjennomsnittlige spotprisen fra 1,50 kroner til 5 kroner, ville lading av elbil uten strømstøtte blitt litt dyrere enn å fylle diesel.

Med strømstøtte ville ladekostnaden fortsatt ikke blitt høyere enn 4800 kroner, skriver Naf.

- Så lenge du kan lade bilen hjemme, er drivstoffkostnadene lavere enn du kanskje tror. Sånn strømprisen og dieselprisen er nå, er det fire ganger dyrere med diesel, sier Sødal.

Hvilke kostnader tok du med i regnestykket sist du kjøpte bil?

. TOTAL Eier elbil i dag Eier ikke elbil
Kjøpspris71%71%70%
Månedlige rente-/lånekostnader24%27%20%
Startleie og månedsbetaling (leasing/abo)7%9%5%
Forsikring38%37%39%
Pris når du evt. selger bilen i fremtiden17%18%15%
Månedlige driftskostnader (drivstoff, bom, avgifter osv.)50%61%35%
Annet, skriv inn:6%5%7%
Ingen av disse7%5%10%

Undersøkelse utført av Norstat på vegne av Naf.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.