Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Nå kommer MG4 i en rimeligere variant, som inkludert levering havner på bare 285.900 kroner her til lands. I det norske markedet er det ikke mange nybiler som holder seg under 300.000 kroner ferdig levert.
De fysiske målene er de samme som før, og MG4 er blant bilene som har fått fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester. MG har også en god nybilgaranti som gjelder i 7 år/150.000 km og runder i disse dager 10.000 solgte biler i Norge – desidert flest av mellomklasse-SUV-en MG ZS EV.
Til nå har det kun vært Luxury-utgaven av MG4 som har vært tilgjengelig for norske kunder. Standard-utgaven er cirka 50.000 kroner rimeligere, men det betyr samtidig at man gir avkall på noen av egenskapene fra Luxury-modellen.

TEST: MG 4 møter Kia Niro EV
Mindre batteri
Blant annet har standardmodellen fått et mindre batteri ombord, hvis kapasitet er på 53 kWh (51 kWh netto) versus 64 på Luxury-utgaven. Det gir en rekkevidde på 350 km – ned fra 435 km.
Verdt å merke seg er også at Luxury-utgaven har en ombordlader på 11 kW, mens standard-utgaven stopper på 6,6 kW som makseffekt. På hurtigladeren kan den ta imot inntil 117 kW, og ladetiden fra 10-80 skal gå på 40 minutter; fem minutter tregere enn Luxury.
Motoren er ikke like kraftig som på Luxury, men takket være noe lavere vekt og mer aerodynamisk utforming klarer den faktisk 0-100-sprinten på 7,7 sekunder, versus 7,9 sekunder på Luxury.
Fortsetter etter videoen
Ikke alle funksjoner
Hva gjelder funksjoner mangler standard-utgaven enkelte førerassistenfunksjoner som blindsonevarsler, filskifteassistent og kollisjonsvarsel bak. Den har heller ikke 360-graderskamera som Luxury-modellen har.
Varmepumpe er en annen ting du ikke finner i standard-utgaven, og som derfor kan gjøre rekkevidden svakere når temperaturen faller. Du får heller ikke ladet telefonen trådløst.
Infotainment-funksjonene er det også litt færre av – blant annet mangler talekontroll og navigasjon, men bilen støtter både Apple CarPlay og Android Auto (kablet) så dette trenger ikke å være noe stort problem.

Guide: Slik bruker du CarPlay
Annen «luksus» du går glipp av er elektrisk justerbart førersete. Standardutgaven ruller på 16"-hjul med stålfelger, mens Luxury-utgaven har 17" hjul og aluminumsfelger.
Standard-utgaven skal kunne leveres fra april måned.
Få under 300.000
Prisen er altså blant de laveste i dagens nybilmarked, og det er svært få biler som havner under 300.000 kroner ferdig levert.
Mazda MX-30 er blant dem – frem til utgangen av mars er den på kampanje og koster fra 277.400 kroner inkludert levering og vinterhjul. Nissan Leaf er også en åpenbar kandidat om du vil ha lavest mulig pris og starter på 244.500 kroner.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.