Vil beholde gammel utslippsmåling:

- Ny utslippsmåling manipuleres av bransjen

Organisasjonen Transport and Environment mener den nye utslippsmålingen WLTP ikke er troverdig nok.

MANIPULERBAR: Ny utslippsmåling for CO2 kan manipuleres og bør ikke brukes, mener Transport og miljø-organisasjon. Foto: NTB Scanpix.
MANIPULERBAR: Ny utslippsmåling for CO2 kan manipuleres og bør ikke brukes, mener Transport og miljø-organisasjon. Foto: NTB Scanpix.Vis mer

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24):

I den gamle NEDC-testen kunne bilprodusentene tilpasse bilen slik at den gjorde det godt i utslippstestene, selv om bilen hadde høye utslipp når den ble kjørt på veien.

Målet med den nye målemetoden WLTP var at testmetoden skulle vise et riktigere bilde av utslipp fra fossilbiler og en riktigere rekkevidde for elbiler.

Kan manipuleres

Nå viser det seg at også denne kan manipuleres, ifølge organisasjonen Transport and Environment, som jobber for en bærekraftig og miljøvennlig transportsektor.

De har undersøkt en rekke data og funnet at målingen er så upålitelig at den ikke bør brukes som grunnlag for å beregne avgifter på nåværende tidspunkt.

- Bilprodusenter manipulerer den nye testen for å øke utslippene og sånn sett jukse seg til framtidige CO2-mål. Samtidig vil de at myndighetene skal senke bilavgiftene på bakgrunn av jukset, sier Julia Poliscanova i Transport and Environment.

Det var EU-kommisjonen som bestilte en ny målemetode. NEDC ble sist oppdatert siden 90-tallet, og de mente gapet mellom faktisk forbruk og oppgitt forbruk gjorde at man trengte en nytt målesystem.

Allerede i fjor fant imidlertid EU-kommisjonen ut at testen var mulig å manipulere, og fant samme problem som Transport and Environment nå har funnet.

Bør endre avgiftsberegning

På grunn av dette mener Transport and Environment at man heller bør bruke den gamle målemetoden, NEDC, fremover, og heller endre hele måten man beregner bilavgifter på.

- Vi må endre på hvordan vi skattlegger biler. Dagens avgifter promoterer et transportsystem som er dominert av individuelt bileierskap, dårlig luft og høye utslipp av CO2. Vi må kutte subsidier til lavutslippsbiler, og heller jobbe for at alle biler er elektriske innen 2030, sier Poliscanova.

Utsatt i Norge

I Norge skulle alle nye biler være godkjent etter WLTP fra og med 1. januar 2019, men bilbransjen mente dette ville føre til et stort avgiftshopp for bilene. Dersom utslippene øker, vil dette også påvirke engangsavgiften.

– Regningen sendes til norske bilkjøpere. I verste fall stiger prisene med 80.000 til 90.000 kroner, har senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF uttalt tidligere.

Nå er overgangen til WLTP foreløpig utsatt til 2020 av Finansdepartementet. Årsaken var nettopp usikkerheten rundt hvordan avgiftsberegningene på CO2-utslipp målt etter nye regler ville påvirke bilprisene.