Elvarebil:

Ny varebil med rask lading

Nye Mercedes Benz EQV har støtte for lynlading og god rekkevidde.

EQV: Mercedes Benz nye elvarebil kan ta imot lynlading på inntil 110 kW. Foto: Daimler
EQV: Mercedes Benz nye elvarebil kan ta imot lynlading på inntil 110 kW. Foto: DaimlerVis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): For dem som vurderer en elektrisk varebil for å unngå bompenger i 2020, så blir alternativene stadig flere.

Sist ut er Mercedes-Benz som lanserer en ny varebil i EQ-familien.

Støtte for lynlading

Mercedes-Benz EQV ble først vist i Genève tidligere i år som en konseptversjon. Nå er produksjonsversjonen klar, og skal vises for publikum under bilmessen i Frankfurt i september.

Varebilen er en såkalt flerbruksbil, eller Multi Purpose Vehicle (MPV), og den første helelektriske av sitt slag fra Mercedes-Benz.

EQV er utstyrt med et 100kWt batteri, hvorav 90 kwh er utnyttbare. Den kommer med forhjulsdrift. Motoren har 204 hestekrefter og dreiemomentet på 362 Nm.

Dette skal gi en toppfart på 160 km/t og rekkevidde på 405 kilometer.

Bilen har en ombordlader på 11kW, og støtte for hurtiglading med en effekt på inntil 110 kW. Dette skal gjøre at bilen skal bruke 45 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent.

Familiebil eller nyttekjøretøy

Bilen kommer i to lengder, 5140 mm og 5370 mm. Man kan også velge mellom to akselavstander på 3200 mm og 3430 mm.

Fordi batteriet er plassert under gulvet i bilen, har Mercedes sikret at det skal være god plass inni bilen.

Som med flere andre liknende modeller, kan eier selv velge seteantall, og bilen kan få plass til hele åtte personer, fordelt på seterader.

ROMSLIG: Bilen har god plass, også som familiebil. Foto: Daimler
ROMSLIG: Bilen har god plass, også som familiebil. Foto: Daimler Vis mer

Velger man å utnytte all varelagringsplass, har man inntil 1030 liter bagasjeplass å bruke.

Varebilen produseres på fabrikken i Vitoria, Spania, samme fabrikk som allerede produserer Mercedes V-klasse og Vito. Når den vil komme på det norske markedet, og hva prisen blir er foreløpig ikke kjent.

Fritak for elvarebil

Som Elbil24 har fortalt før, kan det lønne seg å kjøpe en elvarebil dersom man vil kjøre litt billigere de neste åra. I alle fall hvis man befinner seg i hovedstadsområdet.

Fra mars 2020 vil nemlig elektrisk varebiler få fritak for bomavgiften, dette samtidig som det vil bli dyrere for andre elbiler.

Årsaken til det bomfritaket for elvarebiler er, ifølge Klimaoslo.no, at man vil stimulere til en grønnere varetransport.

Nulltaksten for lette elektriske varebiler skal vare i minimum tre år.

Dette betyr at også de som ikke benytter bilen i nyttetrafikk kan nyte godt av reglene, men det fordrer selvsagt at bilen blir beholdt som en to til treseter og har grønne skilter.