Prøvekjøring: Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron

Nye Audi Q6 e-tron: En fryd å kjøre, men hva skjer med prisene?

(FÆRØYENE): Det er liten tvil om at nye Audi Q6 e-tron vil passe perfekt for nordmenn. Spørsmålet er om den blir rimelig nok til å tukte bestselgeren i Norge.

Elbil24 tok turen til Færøyene for å ta Audis nye Q6 e-tron i nærmere øyesyn. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Endelig en toppmoderne, fullelektrisk Audi! Ikke at Audi e-tron ikke har levert varene. Tvert imot. Modellen har med rette stukket av med prisen som Årets Bil og etablert seg som én av de mest populære og bunnsolide elbilene i Norge de siste årene. Men det er fem år siden den kom på markedet. Og utviklingen i elbilverdenen går fort på fem år.

Audi har riktignok relansert e-tron og gitt den Q8-navnet, men til tross for større batterier og lengre rekkevidde, er store deler av bilen den samme. Audi Q4 e-tron er et annet gledelig bekjentskap, men denne er bygget på MEB-plattformen til Volkswagen-konsernet og er i teorien en VW ID.4 (eller Skoda Enyaq) i Audi-drakt.

Derfor er det mange som har gledet seg til Audi skal komme med noe helt nytt. Og nå har tiden kommet. Elbil24 har tatt turen til Færøyene for å prøvekjøre nykommeren Audi Q6 e-tron.

De første inntrykkene

Her er vi blant de aller første i verden som får lov til å legge hendene på rattet på nykommeren. Audi opplyser selv at de aldri tidligere har åpnet for en prøvekjøring så tidlig i utviklingen av en ny modell. Det er også grunnen til at vi møter en kamuflert Audi Q6 e-tron med tildekket dashbord, midtkonsoll og skjermer.

Kamuflasjen og tildekkingen er imidlertid ingen hindring for å vurdere kjøreopplevelsen. Nye Audi Q6 e-tron er bygget på PPE-plattformen som deles med et annet premium-merke, nemlig Porsche, og passende nok står PPE for Premium Platform Electric. Premium er også et dekkende ord for Audis nyeste modell.

Det første vi legger merke til når vi setter oss inn i Q6 er setene, som i kjent Audi-stil er veldig komfortable. Myke og med god støtte og mange justeringsmuligheter. Ute på veien blir det raskt klart at Audi her kommer med en modell med et imponerende lavt støynivå.

Videre er komforten veldig god og bilen ligger stabilt på veien med godt grep og god følelse. Vi finner oss raskt til rette i et romslig førermiljø, der det er god plass både i høyden og bredden. Det er høyt under taket både i forsetene og baksetene.

Kjøremoduser

Nye Audi Q6 e-tron kommer med seks ulike kjøremoduser. Standardmodusen som tidligere het Auto, har nå fått navnet Balanced. Her ser du en kjapp oppsummering av de ulike modusene:

  • Efficient: Den mest økonomiske modusen. Her senkes bilen med 3 centimeter i høyere hastigheter for å oppnå lavere luftmotstand.
  • Balanced: Standardmodusen. Vanlig høyde. Het tidligere Auto.
  • Comfort: Individuell modus som åpner for mer komfort. Vanlig høyde.
  • Dynamic: Den sportslige modusen. Stivere oppsett. Senkes 2 centimeter. Kunstig motorlyd for økt fartsfølelse.
  • Offroad: Kjøremodus for terreng i lavere hastigheter. Fin på grus og utfordrende hytteveier. Heves 2,8 centimeter for høyere bakkeklaring.
  • Lift: Tilgjengelig i 10km/t og lavere. Hever bilen med 4,5 centimeter fra standard.

Batteri og ytelser

Vi veksler mellom å kjøre Audi Q6 e-tron 55 og Audi SQ6 e-tron på Færøyene. Begge versjoner er utstyrt med en brutto batteristørrelse på 100 kWh, som igjen skal gi 94 kWh netto kapasitet. Utnyttelsen av batteriet er imidlertid forskjellig for de to utgavene.

Q6 e-tron 55 kommer med en effekt 285 kW og 382 hestekrefter, mens SQ6 får 360 kW og 483 hestekrefter. Med SQ6 kan du låse opp ytterligere 20 kW i Launch Control. Da får du en effekt på 380 kW og 510 hestekrefter.

Audi opplyser at Q6 får en akselerasjon fra 0-100 km/t på under 4,5 sekunder, uten å spesifisere om dette gjelder Q6, SQ6 eller begge - eller hvor mye under 4,5 sekunder det er snakk om.

Størrelse og plass

Audi ønsker ikke å oppgi eksakte mål for bilen, men den plasserer seg mellom nevnte Q4 og Q8 både hva gjelder navn og størrelse.

Der Audi Q4 er rett i underkant av 4,6 meter lang og Q8 rett i overkant av 4,9 meter lang, er det mye som tilsier at Q6 befinner seg et sted midt mellom lillebror og storebror. Vi hadde ikke anledning til å ta mål av Q6s dimensjoner, men vi bommer ikke mye om vi tar utgangspunkt i en lengde på 4,75 meter.

Det skiller kun 1 millimeter i høyde mellom Q4 e-tron (1632mm) og Q8 e-tron (1633mm), så alt tyder på at nye Q6 e-tron har omtrent samme høyde. Når det kommer til bredden på Q6 e-tron, tror vi den er nærmere Q8. I så fall snakker vi om en bredde på ca 1,93 meter.

Ettersom nye Q6 e-tron ikke er ferdigstilt ennå, fikk vi ikke anledning til å ta bilder av bilens interiør og plassløsninger. Vi kan imidlertid slå fast at den har et romslig baksete, god takhøyde og en frunk som ser ut til å bikke 50 liter. Og et solid bagasjerom. Basert på bagasjen vi oppbevarte der, er det mye som tyder på at bagasjerommet kan ta pluss-minus 550 liter. Vi kommer tilbake med fasiten når vi har den for hånd.

Skjermer og display

Som nevnt tidligere ville ikke Audi tillate oss å ta bilder av bilens dashbord, midtkonsoll og berøringsskjermer. Dette var uansett tildekket med en svart duk. Det var imidlertid laget en liten luke i duket bak rattet slik at vi skulle se hastighet, batteristatus og regenerering. Og av det vi kunne se, var dette en veldig klar og fin skjerm med god oppløsning. Og head-up display er tilgjengelig.

Duken som dekket midtkonsollen var ikke tykkere enn at man kunne se konturene av det som utvilsomt minner om en skjermplanke. Altså at skjermen bak rattet og berøringsskjermen i midten henger sammen i ett, slik blant andre BMW har gjort det i iX.

I tillegg kan det se ut som om Q6 e-tron blir tilgjengelig med en underholdningsskjerm over hanskerommet, trolig som et tilvalg.

Audi har også plassert et splitter nytt kontrollpanel i døra med 2-3 knapper i bredden over 6 rader. Kontrollpanelet lar deg styre følgende innstillinger; lås, lys, speil, speilinnstillinger, setejusteringer og barnesikring.

Lydanlegget på vår testbil var forresten fra Bang & Olufsen.

Audi dekket til hele den innvendige fronten på Q6. Slik så det ut da vi prøvekjørte bilen. Foto: Tobias Sagmeister / Audi
Audi dekket til hele den innvendige fronten på Q6. Slik så det ut da vi prøvekjørte bilen. Foto: Tobias Sagmeister / Audi Vis mer

Nytt lyssystem

Under presentasjonen av nye Q6 e-tron på Færøyene viet Audi mye tid til sitt nye lys-system kalt Digital OLED technology. Kort oppsummert kommer Q6 med digitalt og dynamisk lys som skal sørge for at bilen ser levende ut.

Ideen er at man som eier av Q6 kan velge en egen lys-signatur og på den måten gi bilen sin et eget uttrykk. En egen signatur. Til å begynne med vil modellen tilby 8 ulike lys-signaturer.

Her ser du hvordan de dynamiske lysene gir et levende uttrykk:

Audi åpner også for at den nye lys-teknologien kan sørge for kommunikasjon mellom biler i trafikken. Ved en hindring i veibanen, en ulykke eller liknende kan Q6 videreformidle informasjonen til bilene bak ved hjelp av lysene. Tanken er at bilene bak automatisk skal fange opp signalet som gis. For eksempel ved hjelp av en varseltrekant:

Lys-teknologien på nye Audi Q6 e-tron åpner for en rekke spennende løsninger. Her en varseltrekant ved hindring i veibanen. Foto: Steinar André Danielsen.
Lys-teknologien på nye Audi Q6 e-tron åpner for en rekke spennende løsninger. Her en varseltrekant ved hindring i veibanen. Foto: Steinar André Danielsen. Vis mer

Rekkevidde og lading:

Nordmenn er fremdeles opptatt av rekkevidde, noe som for så vidt er fornuftig i et land med store avstander og kalde vintre. De senere årene har nyere elbiler fått stadig lengre rekkevidde, og nye Q6 e-tron er ikke noe unntak.

Audi Q6 e-tron 55 vil komme med en WLTP-rekkevidde på over 60 mil. Dette er veldig lovende for en modell av denne størrelsen.

Audi kunne ikke si noe om rekkevidden for SQ6 e-tron, men ettersom den får kraftigere ytelser, vil vi anta at rekkevidden her havner på pluss-minus 550 kilometer.

Noe Audi kan si litt om, er ladehastigheten. De lover at du med nye Audi Q6 vil kunne fylle på med nye 250 kilometer på kun 10 minutter lading.

Modellen støtter forresten 800 volts systemspenning, og har dermed mulighet for raskere ladehastigheter enn man har med 400 volt, selv om det ikke er en selvfølge. Les mer her:

Konkurrenter

Nå lurer du kanskje på hva Audi Q6 vil koste? Dessverre er dette informasjon Audi holder tilbake. Etter hva Elbil24 erfarer regner de fremdeles på summene - med mål om å lande på en konkurransedyktig pris.

Og nettopp det blir veldig viktig for Audi. Det er ingen tvil om at Q6 - basert på vårt første bekjentskap med bilen - har alt som skal til for å bli en populær modell i Norge. Hvis den prises riktig.

Hvis ikke er det fare for at den blir nok et offer for bestselgeren Tesla Model Y. Interessant nok ser det ut til at nye Q6 får omtrent den samme størrelsen som nettopp Model Y. Kun få centimetere vil eventuelt skille de to elbilene. Legger vi til at Model Y Long Range og Performance dessuten har ytelser og rekkevidde omtrent på linje med hva Audi her selger inn for henholdsvis Q6 e-tron 55 og SQ6, så ligger det i kortene at pris kan bli avgjørende for mange.

For å sette det hele i perspektiv: En godt utstyrt Audi Q4 e-tron koster allerede vesentlig mer enn Model Y Performance.

Det er naturligvis mange som foretrekker tysk premium og kvalitet. Audis elbiler er en fryd å kjøre og nye Q6 er intet unntak. Noen vil også betale ekstra for Audi, som jo lover at deres «forsprang ligger i teknikken».

Så vil andre hevde at det teknologiske forspranget nå tilhører de kinesiske elbilprodusentene. Elbil24 har tidligere omtalt Xpeng G9 som årets gedigne overraskelse. Her snakker vi om en modell på størrelse med Audi Q8 og med rekkevidde omtrent som nye Q6, men med kraftigere ytelser og bedre ladehastighet. Xpeng G9 Performance prises til 677.925 kroner. Så billig får du neppe nye Audi Q6.

Vi får krysse fingrene for at Audi ikke priser seg bort når nye Q6 skal selges i Norge. For dette er en bil vi virkelig unner mange nordmenn å oppleve. Førsteinntrykket er utvilsomt meget bra.

Utgifter til reise og opphold for å lage denne reportasjen ble helt eller delvis dekket av importøren. Les mer her.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.