Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): I kjølvannet av elektrifiseringen av bilparken, har mange uttrykt bekymring for at de billige bilene vil forsvinne.
I mange land er det de små og billige bilene som er viktigst, og foreløpig er utvalget av billige, elektriske ekvivalenter skral, i hvert fall utenfor Kina.

Bompengesjokk i påskeferien
Strøket fra norske lister
Joda, vi har modeller som Dacia Spring, som har solgt meget bra i flere europeiske land. Den koster rundt 180.000 kroner i Frankrike og Nederland, men fås ikke kjøpt i Norge. En av årsakene kan muligens være at den fikk totalslakt i Euro NCAPs kollisjonstester.
Moped-elbilen Citroën Ami ble også slettet fra norske importlister, noe mange av Elbil24-leserne har uttrykt skuffelse over. Den er imidlertid ikke å regne som en fullverdig elbil, siden den blant annet har en topphastighet på kun 45 kilometer i timen.
Men vi er fortsatt i en svært tidlig fase av elbil-alderen. Og selv om markedet fortsatt ikke er helt friskmeldt etter pandemien, begynner priser og tilgang på en del råvarer å nærme seg et mer normalt nivå.
Fortsetter etter videoen
Oppsiktsvekkende billig elbil
Et tydelig bevis på dette, er elbilnyheten BYD Seagull. Byd har nå sluppet de første offisielle bildene (se bildekarusell under) av den spennende nykommeren, som får mye oppmerksomhet på grunn av prislappen.
Det ble på et tidspunkt spekulert i at modellen kunne bli tilgjengelig for så lite som 65.000 yuan (97.000 kroner) i Kina, men det var rett og slett for godt til å være sant.
Nå skal imidlertid prisene være klare, og selv om de er litt høyere enn de mest optimistiske spådommene, kan man likevel ikke si annet enn at prislappen er oppsiktsvekkende lav.
Startprisen vil ligge på 80.000 yuan - eller knappe 120.000 kroner. Det skriver nettstedet CarNewsChina. Dette er altså rundt 60.000 kroner billigere enn hva Dacia Spring koster i EU.
30 mil rekkevidde?
Nye Byd Seagull bygges på Byds nyeste plattform «e-Platform 3.0». Elbilen er 3,78 meter lang, 1,71 meter bred, 1,54 meter høy og har en akselavstand på 2,5 meter. Den er altså omtrent på størrelse med Spring, og større enn for eksempel Volkswagen e-UP! i alle retninger. De er med andre ord ingen mini-mini-elbil det her er snakk om.
Vekta oppgis til 1160 kilo, omtrent det samme som e-UP!. Motoren er montert foran, og sørger for drift på forhjulene. I bunnen sitter en batteripakke, og her kan du velge mellom to batteristørrelser.
Den minste er på 30,7 kWh, noe som skal gi en CLTC-rekkevidde på 305 kilometer. CLTC er den kinesiske rekkeviddestandarden, men den er mer optimistisk enn WLTP og gir gjerne 15 til 25 prosent ekstra rekkevidde. Det betyr at vi kan forvente at Byd Seagull med den minste batteripakka vil gå om lag 23-26 mil. Motorytelsen er som ventet ikke all verden, men de 75 hestekreftene sørger likevel for en kurant makshastighet på 130 kilometer i timen. Med andre ord: Helt kurante ytelser for en typisk bybil.
Den største batteripakken er på 38 kWh og skal gi en CLTC-rekkevidde på 405 kilometer - tilsvarende 30-34 mil etter WLTP-standarden. Denne utgaven får 95 hestekrefter og trolig den samme toppfarten.
Tidligere har det blitt rapportert at Seagull kan bli den første Byd-modellen som kommer med sodium-ion-batterier. Byd skulle angivelig gjøre tester i desember, men foreløpig er det uklart om det blir sodium-ion- eller lithium-ion-batter i nykommeren.
Svaret får vi 18. april når Seagull lanseres i Kina. Så er spørsmålet om og når den eventuelt kommer til Norge?
Les videre etter videoen
- Skal for alvor inn i Europa
BYD importeres til Norge av RSA Bil i Drammen. Fra før har de tre BYD-modeller i portefjøljen, BYD Tang, BYD Han og BYD Atto 3. Førstnevnte er blant de kinesiske bilene som har solgt best i Norge så langt.
Foreløpig opplysninger Elbil24 har fått, går på at Seagull i første omgang er myntet på det kinesiske markedet. Her vil den bli tilgjengelig i løpet av våren.
- Kan bilen også bli aktuell for det norske markedet?
- Den er foreløpig ikke bekreftet til Norge, så jeg kan derfor ikke gi mer informasjon på nåværende tidspunkt. Men det er en artig bil med aggressiv pris, sier salgssjef for BYD Norge, Simen Wøien Christensen, til Elbil24.
- BYD skal imidlertid for alvor inn i Europa i år, så du vil nok se at det vil dukke opp både det ene og det andre i løpet av 2023, sier Wøien Christensen til Elbil24.

Elbil til 73.000 kroner skal få fart på salget
To aktuelle
To andre modeller som vi vet er aktuelle for Europa og Norge, er sedanen BYD Seal og kompaktbilen BYD Dolphin. Begge har vært tilgjengelige i Kina en tid allerede, og har solgt brukbart der.
Og for dem med stramt budsjett, kan sistnevnte være særlig interessant. Dolphin er en god del større enn Seagull, like over 4 meter lang, 1,77 meter bred og 1,57 meter høy. Den har også en større batteripakke på 44,9 kWh, og oppgitt rekkevidde i Kina er 420 kilometer. Et sted inntil 350 kilometer vil være sannsynlig i Europa, målt etter WLTP-standarden.

Flere medier spekulerer i at startprisen i Europa vil ligge på godt under 200.000 kroner på enkleste utstyrsvariant.
Elbil24 kommer med flere saker om kommende BYD-modeller til Norge, så snart vi vet mer.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.