Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Tilbake i oktober 2021 skrev Elbil24 om Polestars planer om tre nye elbiler innen 2024. Siden den gang har Polestar 3 blitt lansert og er nå mulig å bestille for nordmenn, mens Polestar 5 har blitt vist frem for første gang.
Nå kan Elbil24 endelig komme med flere detaljer om den tredje og siste elbilen i modellrekken.
Polestar 4 er en sporty SUV som blir litt mindre enn Polestar 3, men til gjengjeld klart større enn Polestar 2. Ettersom Polestar 3 prismessig vil legge seg mellom sine Polestar-søsken, seiler modellen opp som det opplagte valget for familier som ikke vil blåse hele budsjettet på en premium-SUV.

Et renn av nye elbiler: Disse gleder vi oss til å teste
Model Y-konkurrent?
Polestar 2 er i dag tilgjengelig fra 432.050 kroner i Norge. Den billigste utgaven av Polestar 3 koster fra 825.050 kroner. Alt tyder på at Polestar 4 vil legge seg et sted mellom disse to.
Tilbake i 2021 lovet faktisk Polestar at 4-eren sannsynligvis ville bli tilgjengelig fra 45.000 euro (rundt 450.000 kroner den gang).
- Som med Polestar 2, ønsker vi ikke å gjøre Polestar-merket for dyrt for for store deler av befolkningen. Av den grunn har vi en andre SUV på trappene, sa Polestar-direktør Thomas Ingenlath den gang.
2021 er imidlertid en stund siden, og mye har skjedd med teknologien, utviklingen og prisene siden den gang. Derfor er det svært lite sannsynlig at Polestar 4 blir tilgjengelig for under en halv million kroner.
Samtidig skal Polestar være forsiktige med å prise 4-eren for høyt, for bestselgeren Model Y er også best på pris etter det store priskuttet i januar. Nettopp Model Y blir trolig en stor konkurrent for Polestar 4.
Lover god plass
Selv om Polestar 4 blir en mindre SUV enn Polestar 3, lover produsenten at 4-eren vil være stor nok til å romme hele familien pluss bagasje og utstyr på en helgetur. Musikk i ørene for mange mange norske hytteiere.
Innvendig vil Polestar 4 følge i fotsporene til storebror Polestar 3 og fetter Volvo EX90. Her finner man et lite førerdisplay bak rattet og en stor berøringsskjerm i midtkonsollen med det nydesignede infotainmentsystemet Androiod Automotive.
Elbilen bygges etter alle solemerker på Geelys nyutviklede elbilplattform SEA. Denne benyttes også til produseringen av Volvo EX30 og Smart #1.
SEA-plattformen gjør det mulig å tilby en batterikapasitet på 110 kWh og inntil 637 hestekrefter. Polestar 3 kommer med denne batteripakka, men ifølge mobilsiden.dk forventes det at batterikapasiteten i Polestar 4 blir et knepp ned.
Rekkevidden blir uansett solid. Polestar har selv uttalt at Polestar 4 skal kunne kjøre inntil 60 mil på én lading. Det tyder på at batteripakken blir på over 80 kWh.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.