Slik blir VW ID.Buzz:

Nye detaljer om ID. Buzz: - Dømt til å bli en suksess

Elbil24 har vært på date med ID.Buzz - et svært trivelig bekjentskap som flere tusen nordmenn venter på i spenning.

To storselgere: Den ene har solgt langt mer enn den andre. Tilsammen har de 3.400 ventende kunder bare i Norge. Foto: Fred Magne Skillebæk
To storselgere: Den ene har solgt langt mer enn den andre. Tilsammen har de 3.400 ventende kunder bare i Norge. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Med stormskritt nærmer det seg nå lansering av VW ID.Buzz, en bil som i stor grad har et design som lener seg på dens første forgjenger, og som unektelig henter frem smilet hos mange den møter.

Tro meg, for vi har nemlig vært ute på vår første «date» med den produksjonsferdige utgaven. Mye rundt ID.Buzz er allerede kjent, men det dukker stadig opp ytterligere og ny informasjon.

Senest denne uken kom det frem at Norge er landet der det er størst interesse rundt bilen, foran Tyskland som nest størst. Og her snakker vi ikke om andel satt opp mot befolkningen, men i rene tall.

ID. Buzz og ID. Buzz Cargo

Hele konseptet er utsolgt lang tid fremover. Reservasjonene har nå passert 10.000 totalt, og av disse er 3.400 eksemplarer solgt i Norge – altså en tredel, ifølge tall Automotive News har fått avdekket.

Tyskland følger opp med 2.500 reservasjoner, med Nederland og Belgia rett bak.

Elbil24 har også fått indikasjoner på at det faktisk er størst interesse rundt varebilen, ID. Buzz Cargo, og det med god margin.

HEL: ID.Buzz leveres i utgangspunktet med hel topphengslet bakluke. På begge sider er det skyvedører. Foto: Fred Magne Skillebæk
HEL: ID.Buzz leveres i utgangspunktet med hel topphengslet bakluke. På begge sider er det skyvedører. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Best rekkevidde

Dette skyldes antagelig flere ting, som at VW er store i varebilmarkedet.

Samtidig kommer nye ID. Cargo med en rekkevidde konkurrentene foreløpig bare kan drømme om: 42 mil rekkevidde etter WLTP-standarden.

I tillegg til dette har den også sin nevnte x-faktor. Forholdet mellom Buzz og Cargo kan likevel endre seg raskt når bilene kommer til utstilling, og kundene får prøvekjørt.

Elbil24 prøvekjørte en såkalt preproduksjon litt tidligere i år:

Enormt bagasjerom

Hensikten med både varebilen og bussen er å dra fordel av bilens elektriske drivlinje, og utnytte denne til å maksimere innvendig plass på et så lite utvendig areal som mulig. Et godt eksempel på dette ser vi ved å sammenligne de gamle modellene mot den nye.

Ettersom de første utgavene av både generasjon T1, T2 og T3 hadde motoren bak, stjal dette enormt med plass. Den nye ID-Buzz har også motoren bak, men her er lastehøyden svært lav, rett og slett fordi en elmotor ligger der differensialen er på en normal bil, og stjeler ikke av bagasjeromsvolumet.

Dette volumet er for øvrig på hele 3.900 liter i varebilen, mens det i bussen varierer fra 1.121 liter og opp til 2.205 liter, avhengig av setekonfigurasjon.

Kompakt, men stor: Med sine 4,7 meter er bilen mer kompakt enn man får inntrykk av når man setter seg inn. Foto: Fred Magne Skillebæk
Kompakt, men stor: Med sine 4,7 meter er bilen mer kompakt enn man får inntrykk av når man setter seg inn. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

5-seter, 6-seter eller 7-seter

Og når vi først snakker som seter, så blir den første utgaven som kommer levert med enten 5 eller 6 seter etter ønske. Det betyr 2+3, som i en vanlig personbil, eller med tre rader med to enkeltseter i hver rad. Skulle du ha stort behov for en 7-seter, må du vente til bilen kommer i lang utgave. Denne får 25 centimeter ekstra lengde, og alt er lagt inn mellom hjulene. Det betyr at også akselavstanden vil øke fra 2,99 til nær 3,24 meter.

Den lange versjonen vil også være mulig å få med det større batteriet på rundt 100 kWh lagringskapasitet. Den ekstra akselavstanden gir nemlig rom for to ekstra batterimoduler, som altså øker batterikapasiteten fra 82 kWh brutto (77 kWh netto), og opp til 100 kWh brutto. Men foreløpig må vi på den korte utgaven nøye oss med 77 kWh anvendelig kapasitet, og i starten må vi også nøye oss med bakhjulsdrift.

Det er sagt at versjonen med det store batteriet kommer med firehjulsdrift, men det vil det på sikt også være mulig å få i den korte utgaven, med 77 kWh-batteriet – men først litt ut i 2023.

Nå skal det sies at du uansett må vente til 2023 for å få deg en ID-Buzz, dersom du ikke har bestilt allerede. Alt er bortbestilt i lang tid fremover, og ventelistene øker dag for dag. Husk, lanseringen hos forhandlerne har ennå ikke funnet sted, så mengden har foreløpig ikke kastet seg på. Vi ser ikke bort fra at ID. Buzz derfor kan bli nok en bil mange snakker om, men som man ikke får fatt i.

Retro: ID. Buzz byr på et design mange forbinder med den første T1, fra 1950. Foto: Fred Magne Skillebæk
Retro: ID. Buzz byr på et design mange forbinder med den første T1, fra 1950. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

God pris: Under momsgrensen

Det er ikke merkelig ar interessen er stor når vi vet at bilen måler rett over 4,7 meter i lengde. Det er innertier på ønskelista. Når den i tillegg er svært fleksibel med tanke på anvendelig volum innvendig, så blir det enda mer forståelig, og når prisen for en helt greit utstyrt bil havner under den kommende momsgrensen på 500.000 – også for personbilen – så er ID. Buzz dømt til å bli en suksess.

At bilen er praktisk vil naturligvis sette den høyt på ønskelista til mange, og med praktisk menes ikke bare stort innvendig volum, selv om det hjelper betraktelig. Her vil VW selv lage en rekke praktisk utstyr du kan kjøpe til bilen, og under vårt første møte med bilen viste de blant annet frem en dobbel bunn i bagasjerommet, som du plasserer bak i bilen.

Dette gir deg to nivåer, med tilpassede bokser som kan trekkes ut fra nederste nivå. Når du legger ned seteryggene på baksetet vil du med dette på plass få flatt gulv helt frem til seteryggene på forstolene, og da vil mange automatisk tenke soveplass. De samme menneskene tenker sikkert et steg videre, og vil ha enkelt campingutstyr i tillegg, noe VW også viste frem – vel og merke fra en ekstern tysk produsent.

En av få: De er ikke mange elektriske MPV'er på markedet, noe som vil gjøre bilen svært populær. Foto: Fred Magne Skillebæk
En av få: De er ikke mange elektriske MPV'er på markedet, noe som vil gjøre bilen svært populær. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

V2L - vehicle to load

Det er rett og slett fantasien som setter grenser, men ikke alt er gjennomtenkt – i hvert fall ikke gjennomført i praksis. For noen produsenter av elbiler tilbyr nå det som kalles V2L – vehicle to load. Det betyr at du med et adapter kan tappe 230 volt strøm fra ladekontakten på bilen, som naturligvis henter dette fra bilens batteri. Da snakker vi virkelig nyttig campingutstyr, ettersom du kan ta med deg alskens rariteter som trenger tilkobling til strømnettet.

VW gjør det på sin måte ved å ha en omformer ombord som leverer inntil 300 Watt gjennom en stikkontakt i bilen. 300 Watt er likevel langt fra de 3600 watt som kan leveres gjennom V2L, og er mest for å kunne lade en laptop, eller andre småforbrukere. Med 3600 Watt (230 volt / 16A) kan du til og med kjøre store maskiner eller verktøy, dersom du eksempelvis er håndverker.

Så til det vesentlige; hvordan er den å kjøre, hvor høyt forbruk har den, eller hvor langt går den i praksis? Dette må vi komme tilbake til.

Vi har prøvekjørt bilen i Danmark, og en sak om hvordan bilen er i bruk vil vi publisere 7. september. Men vi kan røpe at ID.Buzz er en svært spennende og interessant bil, også når du befinner deg bak rattet. Følg med for flere detaljer.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.