Kjøpers marked:

Nye elbiler dumpes på billigsalg

Elbiler sendes ut på billigsalg, og den første importøren er allerede gått konkurs. Men det er ikke lav interesse som er årsaken.

POPULÆR: VW e-Golf er en populær elbil, og kan nå fås fra 254.900 kroner. Foto: Fred Magne Skillebæk
POPULÆR: VW e-Golf er en populær elbil, og kan nå fås fra 254.900 kroner. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): 2020 er satt på kartet som da det virkelig skal bli fart på inntoget av nye elbiler. Hele 28 nye elbiler skal komme på markedet i løpet av året. Markedsmekanismer fungerer som regel slik at det ved større utvalg også blir en slags prisposisjonering, om ikke fullt så drastisk som en priskrig.

Likevel ser det ut som krigen er i gang, og det allerede før de nye modellene har rukket å trille ut av fabrikken.

IMPORT: Prisene falt raskt for Chevrolet Bolt. Foto: GM
IMPORT: Prisene falt raskt for Chevrolet Bolt. Foto: GM Vis mer

Flere modeller selges nå med kraftige rabatter. Noen fordi de nærmer seg livets slutt. Andre fordi de første forventningene ikke ble som først tenkt. Årsakene er med andre ord mange. For en uke siden ble det kjent av den første importøren, Bergheim Auto, gikk konkurs. Årsaken var at de hadde tatt inn 100 Chevrolet Bolt, søstermodellen til Opel Ampera-e. Ulempen var at prisutviklingen i markedet gjorde at bilene måtte dumpes. Tapet skal ha ligget på et sted mellom 80 – 100.000 kroner per bil, i følge Bilnytt.no.

BMW først ut

I høst justerte BMW prisen på sin i3, og satte ned prisen for rimeligste modell med største batteripakke med hele 105.000 kroner. Noe av årsaken var at Tesla kom med rimelige utgaver av Model 3, og resten av markedet måtte tilpasse seg.

POPULÆR: Den ble vist i 2011, og er fortsatt en svært moderne bil. Foto: BMW
POPULÆR: Den ble vist i 2011, og er fortsatt en svært moderne bil. Foto: BMW Vis mer

Slike tilpasninger vil vi komme til å se mange av i tiden som kommer, og det er kunden som får fordelen.

Tilpasninger som dette er det heller ikke mulig å hente tilbake på et senere tidspunkt, for er det en ting som er sikkert, så er det at det aldri kommer et tilbud som er så godt at det aldri blir bedre. De kommer. Det gjør at BMW i3 havnet på en startpris på 299.900 kroner for rimeligste modell.

BMW har fått hjelp av stjerne-komponist Hanz Zimmer til å lage fremtidens motorlyd for elbiler. Sammen med BMWs lyddesigner Renzo Vitale har han laget lyden som danner grunnlaget for lyden alle elbiler fra BMW skal ha fra 2021. Vis mer

Arvtaker snart på plass

Volkswagen fokuserer for tiden stort på sin nye elbil, VW ID.3, som skal inn i kompaktklassen der VW e-Golf har solgt godt i flere år nå. Faktisk selger den bare bedre og bedre, men snart er det slutt. Selskapet har allerede startet produksjonen av nykommeren, og produserer e-Golf parallelt, men til sommeren er det slutt. Da er det ID.3 som gjelder for Volkswagen.

I mellomtiden har de satt ned prisen på nye e-Golf, og kjører nå kampanjer for å skvise sitronen så godt det lar seg gjøre.

image: Nye elbiler dumpes på billigsalg

Årsaken er vel nesten åpenbar, men utviklingen skjer ikke bare i teknikken, men også i prisbildet. Når ID.3 kommer, vil innstegsprisen for rimeligste modell havne under 300.000 kroner, og det er ikke å forvente at en tilårskommen e-Golf kan konkurrere med en nyutviklet bil som fra bunnen av er tenkt som en elbil. VW e-Golf kan derfor erverves til en kampanjepris på 254.900 kroner.

Tvunget til rabatter

For bare et år siden var det store forventninger til den oppgraderte Nissan Leaf som skulle komme med lengre rekkevidde. Bilen kom, men i mellomtiden skjedde det mye på andre fronter, og stemningen var ikke like høy da den kom som tidligere.

Også vi stilte spørsmål rundt hvorvidt dette var en tidsmessig riktig pakke å komme med i 2019, vel vitende hva andre biler som var rett rundt hjørnet ville by på.

image: Nye elbiler dumpes på billigsalg

Nå vet vi svaret, for Nissan har satt bilene kraftig ned i pris. Allerede da den ble lansert bedømte vi prisen til å være noe høy, satt opp mot konkurransen. En Nissan Leaf e+ Tekna med 62 kWh batteri kostet den gang 384.900 kroner – noe mer enn tilsvarende konkurrenter, som i tillegg kunne by på mer utstyr. I dag kan du få en slik bil med 46.800 kroner rabatt.

Svarte-Per

Men det er ikke bare bilimportører og forhandlere som blir sittende igjen med tapet. De som har en nyere brukt elbil får også merke et betydelig verdifall etter hvert som prisene på nye elbiler faller.

For når nybilene settes ned med opp mot 50.000 kroner, ja da faller bruktprisene tilsvarende.

Samtidig skal man antagelig kjøpe seg en ny bil, dersom man selger den gamle. Da kjøper og selger man i samme marked, og drar dermed nytte av de lavere nybilprisene. De som virkelig taper, er de som har tatt opp en høy andel lånefinanisering på den bilen de sitter med. Da kan man fort sitte igjen med høyere restgjeld enn det man får for bilen man ønsker å selge.

Da er vi inne på diskusjonen om hvorvidt man bør leie eller lease sin nye elbil, men det er en helt annen sak.

HATER ELBILER: Mange eiere av store diesel-biler har bygget dem om slik at de kan spy store, svarte røykskyer på elektriske biler. Video: Jeff Mahins Vis mer