Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24) Honda er allerede elbil-etablert i Norge med småbilen Honda E. Den er imidlertid ikke registrert i flere enn 595 eksemplarer her til lands, så den japanske bilprodusenten har nok større ambisjoner nå som neste elbil i rekken finner veien over norskegrensa.
Honda har som mål å introdusere 30 nye modeller innen 2030 og produsere over 2 millioner elbiler årlig innen den tid.
Først ut er kompakt-SUV-en med det spesielle navnet Honda e:Ny1 – en bil Elbil24 nå har prøvekjørt på norske veier.

Så dyre er bestselgerne å forsikre
Dette er Honda e:Ny1
Som kompakt-SUV er e:Ny1 naturligvis større enn forgjengeren Honda E. Nykommeren er 4,387 meter lang, 1,584 meter høy og 1,866 meter bred.
Honda e:Ny1 kommer med en brutto batteripakke på 68,8 kWh hvorav 61,9 kWh er anvendelige. Honda har med andre ord valgt å gi modellen en ganske stor buffer. WLTP-rekkevidden oppgis til 412 kilometer ved blandet kjøring.
Modellen kommer 150 kW, 204 hestekrefter og 310 Nm, og skal gjøre unna sprinten fra 0-100 km/t på 7,6 sekunder. Toppfarten oppgis til 160 km/t.
Honda e:Ny1 er kun tilgjengelig med forhjulsdrift og én batteristørrelse, men vil tilbys med to ulike utstyrspakker. Innstegsmodellen har fått navnet Elegance, mens du for 40.000 kroner ekstra kan oppgradere til Advance. Da får du med blant annet panoramasoltak, elektrisk bakluke, premium lydsystem, oppvarmet ratt, parkeringspilot og flerkamerasystem.
Ut på veien
På vår testrute med nye Honda e:Ny1 vekslet vi mellom å kjøre Elegance og Advance. Ikke unormalt fant vi oss hakket bedre til rette i Advance-modellen, blant annet på grunn av panoramaglasstaket som gir en romsligere følelse. Men dette er smak og behag og vil for de fleste handle om pris.
Førermiljøet i Honda e:Ny1 er oversiktlig og både sjåfør og passasjer har god plass der foran. Undertegnede fant seg godt til rettet i setet og man sitter fint i denne nykommeren.
Under prøvekjøringen veksler vi mellom å kjøre i by, på motorvei og på landevei. Bilen ligger fint på veien og oppleves god å kjøre, men vi la raskt merke til det vi opplever som litt for høyt støynivå. Dette var naturligvis mest merkbart på motorvei, men også i lavere hastigheter registrerer vi noe høyere støynivå enn hva enkelte vil foretrekke.
Apropos støy; hastighetsvarselet – eller speed limit alarm som det kalles - var hakket for pågående. Det plinget unødvendig høyt og ofte om man så vidt gled over fartsgrensen. Vi spurte Honda om mulighetene for å justere eller skru av denne, men fikk beskjed om at det på nåværende tidspunkt ikke var mulig.
Over på den positive siden må vi trekke frem at bilen er flott å se på. Det er kanskje ikke en bil mange snur seg etter på gata, og utseende er naturligvis subjektivt, men dette må være blant de penere modellene i dette segmentet.

Offisiell: Her er Hondas el-SUV til under 400.000 kroner
Interiør og praktiske løsninger
Når vi først er inne på bilens utseende; Honda har truffet godt med fargekombinasjonene i utgaven med lyst interiør. Hvitfargen er clean og fin uten at det blir for steril.
Infotainmentskjermen er 15,1 tommer stor og gjør seg godt i midtkonsollen. Skjermen er delt inn i tre ulike soner. Øverste sone er forbeholdt navigasjon, klokke, kamera og Carplay/Android Auto, mens bilens apper og kjøretøyinnstillingene er lagt i midten. I den nederste sonen finner vi klima-displayet.
Her har Honda tenkt godt og er inne på en god idé, men utførelsen kunne nok vært bedre. Vi opplever rett og slett skjermen litt rotete med litt for mye informasjon, slik at det blir litt tungvint å manøvrere seg frem. Dette kan imidlertid være noe man venner seg til med mer bruk.
Ladepladen er plassert inn i veggen under berøringsskjermen. Platen fungerer fint og er lett å komme til, men mobilen blir litt gjemt bort.
Videre finner man to koppholdere mellom forsetene og en rekke gode oppbevaringslommer i dørene og mellom setene. I døra på sjåførsiden har man knapper som styrer vinduene, låsen og speilene.
En kul løsning Honda kommer med i e:Ny1 er en knapp i bagasjeluken som gjør at du kan trykke på knappen før du laster ut av bagasjerommet. Først når du - med hendene fulle - går bort fra bilen, lukker bakluken seg. Dette ved hjelp av sensorer. En smart løsning som passer ypperlig etter handleturen, på hytta eller i en travel hverdag.
Plass og bagasje
Nå lurer du kanskje på hvor mye du får plass til i bagasjerommet på Honda e:Ny1? Svaret er 361 liter, eller 1136 liter med baksetene lagt ned. 361 liter er 11 liter mer enn hva en naturlig konkurrent som MG4 kommer med. Men det finnes konkurrenter som tilbyr langt bedre plass. BYD Atto3 har et bagasjerom som rommer 440 liter.
Det hadde vært enklere å slå seg til ro med bagasjeromstørrelsen om lastemulighetene ellers var gode, men nå er vi inne på det som nok blir det største problemet for Honda på jakt etter norske kunder.
Nye e:Ny1 kommer nemlig uten mulighet for hengervekt og taklast. Bilen har heller ingen frunk og kan ikke ha lasteboks bakpå bilen. Det eneste man kan ha ekstra er et spesialdesignet sykkelstativ.

Stor oversikt: Disse kan trekke mest hengervekt
Videre har modellen ingen skiluke, og det er heller ikke mulig å legge ned det midterste baksetet. Det betyr at du må legge ned det høyre baksetet om du skal frakte for eksempel ski i bilen. Det midterste setet er forresten opphevet og veldig smalt og nærmest umulig å sitte i for en voksen person. Dermed begrenses mulighetene mye om man skal fylle bilen for en tur på fjellet eller liknende.
Det er godt kjent at modeller med panoramaglasstak gjerne får utfordringer når det kommer til taklast. Men Hondas nykommer blir ikke tilgjengelig med taklast selv om du velger versjonen uten glasstaket. Honda forklarer at utviklingen av panoramaglasstaket har vært deres prioritet og at de derfor ikke har noen plan for taklast på modellen uten glasstak. Videre åpner de for å gjøre endringer ved neste anledning dersom de får tilbakemeldinger på at kundene har behov for taklast i Europa.
Taklast eller ei, vi stusser litt over at Honda slipper en kompakt-SUV i andre halvdel av 2023 som er så lite praktisk. Vi er i hvert fall nysgjerrige på responsen her i Norge når bilen ikke er tilgjengelig med verken firehjulsdrift, hengervekt, frunk, taklast eller skiluke. Det er synd å si det, men Honda har neppe hatt oss i tankene da de bygde denne modellen.
Hjulspinn
Når vi først er inne på ting vi stusser på med denne bilen, er vi nødt til å nevne hjulspinn.
Vi opplevde hjulspinn under akselerasjon i påkjøringsfeltet til motorvei. Det hadde riktignok regnet noen få dråper, men verken akselerasjonen (0-100 km/t på 7,6 sekunder) eller kjøreforholdene kan være årsaken.
De fleste av de andre journalistene til stede rapporterte om det samme. Dette ble også tema under en spørsmålsrunde i etterkant av prøvekjøringen. Honda ga da beskjed om at man må regne med noe hjulspinn og at dette var et bevisst grep fra deres side for å sørge for høyere dreiemoment.
Vi stusser likevel over at Honda har funnet dette hensiktsmessig.
Rekkevidde og lading
Honda e:Ny1 kommer med en oppgitt WLTP-rekkevidde på 412 kilometer.
Ved blandet kjøring oppgis forbruket å ligge på 1,82 kWh per mil. Vi kjørte på ingen måte noen fullverdig rekkevidde- og forbrukstest av bilen i denne omgang, det var det rett og slett ikke tid og anledning til. Men vår kjøretur på knappe 20 mil endte med et forbruk på 1,66 kWh per mil.
Vi skal ikke legge for mye i dette, for turen endte med hakket mer landevei enn hva som er ideelt, men mye tyder på at Honda har god margin når de oppgir 1,82 kWh som forventet forbruk. Oppgitt forbruk på 1,82 kWh per mil inkluderer dessuten ladetap.
412 kilometers rekkevidde er godkjent for en bil som denne. Ladehastigheten er derimot skuffende lav. Honda oppgir en maksimal ladeeffekt på 78 kW. Til sammenlikning lader MG4 med en makseffekt på 135 kW.
Honda e:Ny1 skal bruke 45 minutter på å lade fra 10-80 prosent.
Pris og levering
Nye Honda e:Ny1 har offisiell lansering i oktober. Honda opplyser til Elbil24 at norske forhandlere har demobiler klare i løpet av august og vil kunne levere biler allerede i oktober.
Som nevnt tidligere kommer e:Ny1 i to ulike utstyrsmodeller, men batteristørrelsen er altså den samme.
Mens innstegsversjonen Honda e:Ny1 Elegance får en startpris på 399.900 kroner, må du ut med 439.900 kroner for topputstyrte Advance.
Til glede for potensielle kjøpere er det imidlertid mye å spare på å kjøpe bilen nå. Honda kjører en introduksjonskampanje nå som gjør at du kan få Elegance og Advance for henholdsvis 359.900 kroner og 409.900 kroner - inkludert frakt, levering og vinterhjul.

BYD Atto 3: Spennende nyhet
Konkurrenter og konklusjon
Vi har allerede nevnt MG4 og BYD Atto3 i denne artikkelen - to elbiler som peker seg ut som naturlige konkurrenter for Honda e:Ny1 i det norske markedet. Kia Niro EV er en tredje.
Her har vi fire biler som følger hverandre tett på størrelse, motor, ytelser og rekkevidde. MG4 tilbyr den billigste pakka, der du kan få den konkurransedyktige Luxury-utgaven fra 346.400 kroner. Da får du inntil 435 kilometer rekkevidde, best ladehastighet av disse fire (135 kW) og maks hengervekt på 500 kilo.
Kia Niro Ev er tilgjengelig fra 399.900 kroner og kommer med 750 kilo i hengervekt og den lengste rekkevidden (460 kilometer). Byd Atto3 kommer i likhet med Honda e:Ny1 uten hengervekt, men her har du til gjengjeld vesentlig større bagasjerom.

TEST: MG 4 møter Kia Niro EV
Det er her vi er inne på den største utfordringen for Hondas nykommer. Den skiller seg egentlig ikke ut på noen områder. På flere stiller den dessuten svakere.
For de aller fleste handler bil om behov. For noen vil pakken Honda her serverer være mer enn god nok, så lenge prisen er innenfor budsjettet. Manglende hengervekt, taklast og frunk i kombinasjon med et trangt bagasjerom og ingen skiluke vil imidlertid sette en stopper for mange nordmenn som er nysgjerrige på modellen.
Honda e:Ny1:
Spesifikasjoner | Honda e:Ny1 |
Effekt: | 150 kW / 204 hk |
Dreiemoment: | 310 Nm |
Gir: | 1-trinns |
Toppfart: | 160 km/t |
0-100 km/t: | 7,6 sek |
Batterikapasitet brutto: | 68,8 kWh |
Batterikapasitet netto: | 61,9 kWh |
Hurtiglading (DC): | 78 kW |
Ombordlader (AC): | 11 kW |
Oppgitt forbruk: | 1,82 kWh per mil |
Oppgitt rekkevidde (WLTP): | 412 km |
Lengde: | 4387 mm |
Bredde: | 1866 mm |
Høyde: | 1584 mm |
Akselavstand: | 2607 mm |
Vekt (inkl. 75 kg sjåfør) | 1733 kg |
Nyttelast | 347 kg |
Bagasjerom: | 344 liter |
Hengervekt: | Nei |
Taklast: | Nei |
Frunk: | Nei |
Pris fra: | * 359.900 kroner |
*Indroduksjonskampanje.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.