Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): 1. november 2020 trådte en ny verkstedforskrift i kraft, og verkstedene fikk frist til 1. november i år med å tilpasse seg de nye kravene.
Fra 1. november kreves det en egen godkjenning for å reparere kjøretøy med omfattende skader. Godkjenningen heter «skadeverksted 02».
– De skjerpede kravene skal sikre at kjøretøy med strukturelle skader som krever målretting, bare repareres av verksteder og personer som har særlig kompetanse og utstyr. Dette kravet skal sikre at kjøretøy er like trafikk- og driftssikre etter en skadereparasjon som de var før skaden, sier Shamaila Noreen i Statens vegvesen på egne nettsider.

Elbil-eieren sparte nesten 260.000 kroner på å bruke et annet verksted
Denne endringen skal gjøre det enklere både for bransje og publikum å vite hvem som har tillatelse til å gjøre hva. Det vil også bidra til like konkurransevilkår og hindre kriminalitet i verkstedbransjen.
Tekniske ledere må ha en personlig godkjenning fra Vegvesenet.
– Verksteder som ikke har fått ny godkjenning vil fra denne dato drive ulovlig. Statens vegvesen vil følge opp virksomhetene som ikke har søkt ny godkjenning, sier Noreen.
Mindre, kosmetiske skader vil ordinære verksteder fortsatt kunne reparere.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.