Avduket:

Nye Porsche Taycan offisiell

Raskere, kraftigere og den går lengre. Her er alt om nye Taycan - inkludert prisene.

Bli med og se på den helt nye Taycan, og få de viktigste endringene servert rett i fanget. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): I flere vendinger har vi fortalt om nye Porsche Taycan. Du ser knapt forskjell, men under skallet har det skjedd enorme endringer, først og fremst på det tekniske. Bilen har fått nye battericeller, nye motorer, og en rekke andre endringer.

Porsche oppsummerer selv endringene med tre ord; Høyere, raskere og lengre.

For bilen får nå en høyere ladeeffekt, den er raskere på veien, og den går definitivt mye lenger. Sistnevnte fikk vi smertelig erfare etter å ha gjort rekkeviddetest av prototypen, og vi kom langt! Veldig langt!

Etter å ha kjørt denne rekkeviddetesten var vi sikre på at vi hadde gruset selv WLTP-tallene grundig, noe vi i grunnen gjorde, men vi var ikke klar over at WLTP-tallene for modellen vi kjørte faktisk var på så mye som 678 kilometer. Våre 748 kilometer var riktig nok med fire i bilen, pluss litt bagasje. Men nok om det.

La oss like gjerne slippe resten av katta ut av sekken også, for med en ny batteripakke på 105 kWh brutto (97 kWh netto), og motoriseringer opp til 952 hestekrefter, kan du heretter gjøre sprinten til 100 km/t raskere enn du klarer å si «hundrekilometeritimen» - eller 2,4 sekunder, for å være eksakt.

Prioritet én

Når man ønsker å skape lang rekkevidde er det aller viktigste å skape en effektiv drivlinje. Alternativet er å pøse på med mer batterier, men det øker vekten, som igjen reduserer effektiviteten. I tillegg koster mer batteri enda mer penger. Men det ene utelukker ikke det andre.

Porsche har her kostet på seg batterier med enda høyere energitetthet. Den fysiske størrelsen på selve batteripakken er fortsatt den samme, for det er ikke noe ekstra plass å hente. Kapasiteten er med dette økt fra 93,4 kWh til 105 kWh.

Foruten høyere kapasitet, har batteriene også en høyere ut- og oppladingshastighet, med en C-rating på rett over 3,1. Og jadda. Noen av dere tenker sikkert at det også betyr høyere ladehastighet, noe jeg til de grader kan bekrefte.

Vi har allerede lånt en prototype for å teste, og det er mildt sagt svimlende resultater vi opplevde, med en ladeeffekt som på det meste var oppe og nikket på rundt 330 kW på det meste. Ladekurven holdt seg også over 300 kW hele veien til opp til 62 prosent, og derfra gikk det sakte nedover. Resultatet er at vi ladet fra 2 til 80 prosent på bare 18 minutter. I tillegg skal selve handshaket med laderen være redusert kraftig, selv om vi her teller sekunder, ikke minutter.

Alt i alt forteller Porsche at forrige utgave av en tohjulsdreven sedan kunne lade opp til nye 225 kilometer på bare ti minutter. Den nye modellen skal på samme tid kunne lade opp for 315 kilometer, til sammenligning. Vi kan også legge til at den nye generasjonen nå kan regenerere hele 400 kW, mot 290 kW på den utgående.

Nye Porsche Taycan offisiell

Nye motorer og gir

Porsche har også satt inn en helt ny motor på bakakslingen, som foruten å levere mer effekt fra et høyere dreiemoment, også er slanket hele 10 kg, i tillegg til å ha blitt en god del fysisk mindre.

Effekten er nå økt fra 336 hk til 564 hk, og dreiemomentet er tatt opp fra 550 Nm til 590 Nm på denne motoren alene. Som før er det to gir på bakakslingen, men girene ligger nå nærmere hverandre enn de gjorde på utgående modell.

De tettere girene hjelper de raskere batteriene og den sterkere motoren med å hente raskere akselerasjon. Og her må jeg få skyte inn en detalj som er veldig vesentlig.

I motsetning til Tesla, som benytter såkalt 1-foot-rollout når de opplyser akselerasjonstider, så gjør Porsche det på et ekte vis – fra stillestående.

Dette gjør at de 2,4 sekundene nye Taycan Turbo S skal klare, er raskere enn de 2,1 sekundene Tesla oppgir på Model S Plaid. Den har vi allerede målt akselerasjonen på – på bane:

P2P-knappen

Dersom du kjøper en ny Taycan med Sport Chrono pakken, så får du også en ekstra liten knapp på hjulet der du velger kjøremodus. Porsche kaller den P2P, en forkortelse for «Push to Pass». Funksjonen skal visstnok være hentet fra Formel E-bilene deres, men det skal sies at flere produsenter har kommet med en slik Boost-funksjon. I Taycan får du med dette 95 ekstra hestekrefter i 10 sekunder, og du får en nedtelling i displayet for å kunne beregne hvor lenge du har igjen av sekvensen. Her kan du i motsetning til tilsvarende systemer fra andre merker gjøre øvelsen om og om igjen, bare du lar det gå 10 sekunder mellom hver gang.

Nye Porsche Taycan offisiell

Bare så du ikke tolker dette feil, men de ekstra kreftene er allerede lagt inn, når vi sier at Turbo S får en totaleffekt på 952 hestekrefter. Uten P2P-funksjonen leverer de to motorene 775 hestekrefter. I første generasjonen kunne man hente ut opptil 625 hestekrefter, pluss boost-funksjonen som var inkludert i launch-kontrollen, og man fikk maksimalt 761 hestekrefter ut av den forrige Turbo S, med Performance Battery Plus.

Ekstra varme

For oss nordmenn ligger det enda flere fordeler i nye Taycan enn i sydligere strøk. Dette ettersom lading i kaldt klima også skal ha blitt betraktelig bedre.

Siden elbilens inntog har produsentene fokusert på kjøling, ettersom det er med på å sikre batterihelsen, men i nordlige strøk har vi omtrent like lenge etterlyst bedre varmeegenskaper. Porsche har tatt grep.

Blant annet skal laveste temperatur for optimal hurtiglading vare redusert ned med hele 20 grader Celsius, og ved 15 grader Celsius skal det som tidligere tok 37 minutter nå være redusert til 18 minutter – altså under det halve.

Mye av dette skyldes av de nå fokuserer vel så mye på oppvarming som kjøling, og du har nå maksimal oppvarming på 17 kW, mot 7 kW på den utgående modellen.

Designforskjeller

Utvendig er det en del forskjeller, selv om du antagelig ikke vil se dem ved første øyekast. Det første du vil legge merke til er at det er kommet et knippe nye eksteriørfarger. I tillegg har du nå mulighet for tofarget interiør, og et par nye setematerialer.

Alle dørene er nå softclose, og om du ser etter så vil du legge merke til at frontskjermene har fått en litt annen fasong. Dette i tilegg til at front- og bakfanger er noe redesignet.

Frontlyktene kommer nå i Matrix og HD Matrix, der Porsche med sistnevnte har lekt seg med å vise film på en vegg foran bilen, bare for å illustrere den høye oppløsningen.

De fleste modeller kommer omtrent samtidig, i løpet av våren, og om du nå har falt for fristelsen, så kan vi også glede med at vi har fått prisene. I hovedtrekk skal prisene være et par prosent høyere med tilsvarende utstyrsnivå. Har bilene fått mer standardutstyr, kan prisen også være høyere.

Her er prisene vi har fått inn:

Priser på nye Taycan:

Taycan​ 1 092 511​
Taycan 4S​1 276 518​
Taycan Turbo​1 876 912​
Taycan Turbo S​2 264 235​
Taycan 4 Cross Turismo​1 230 010​
Taycan 4S Cross Turismo​1 340 726​
Taycan Turbo Cross Turismo​1 893 437​
Taycan Turbo S Cross Turismo​2 280 761​
Taycan Sport Turismo​1 103 860​
Taycan 4S Sport Turismo​1 287 761​
Taycan Turbo Sport Turismo​1 888 058​
Taycan Turbo S Sport Turismo​2 275 383​

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.