VW ID.3 med facelift:

Nye VW ID.3: Nå er prisene klare

VW omtaler den som 2. generasjon ID.3. Her får du de viktigste detaljene for elbilen.

Volkswagen har gjort flere endringer på sin nye utgave av ID.3. Illustrasjon: VW
Volkswagen har gjort flere endringer på sin nye utgave av ID.3. Illustrasjon: VW Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Det omtales gjerne som «facelift» - eller ansiktsløft - når en bilprodusent gjør endringer i teknologi og design på en allerede eksisterende modell.

For noen måneder siden skrev Elbil24 om at Teslas nye, oppgraderte Plaid-versjoner av Model S og X nærmer seg Norge. Populære Kia Niro har også blitt ny, med større plass, bedre utstyr og nytt navn.

Hos Volkswagen er det ID.3 som nå oppgraderes - med en rekke nye detaljer.

Kjennetegn blir borte

Den nye utgaven har fått en hel taklinje i sølvfarge. Taklinjen ender i en hekk bak, hvor lyktstripene nærmest midten nå har fått lys. Nye ID.3 får riktignok ikke en heltrukken lyslinje på baksiden, slik SUV-ene ID.4 og ID.5 har.

Den største endringen i designen finner vi i bilens front. Panseret fremstår helere enn på forgjengeren, og frontfangeren har blitt mindre. Mest iøyenfallende er det at ID.3s gjenkjennbare prikker nå er historie:

Her ser du de typiske prikkene på VW ID.3. De fjernes fra nye ID.3. Foto: Fred Magne Skillebæk
Her ser du de typiske prikkene på VW ID.3. De fjernes fra nye ID.3. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
På nye ID.3 er prikkene fjernet. Illustrasjon: VW.
På nye ID.3 er prikkene fjernet. Illustrasjon: VW. Vis mer

Større skjerm

Volkswagen har også gjort flere endringer på innsiden av bilen. Nye ID.3 kommer med den innovative og nyeste programvaren til Volkswagen, og er som andre ID.-modeller tilrettelagt for over-the-air-oppdateringer.

Sømmene i setene og dørkledningen er fornyet, mens rattet har fått nytt lær. Nå en ikke-animalsk variant.

Nye ID.3 har dessuten fått ny skjerm. Den tidligere 10 toms-skjermen er nå erstattet av 12-toms-skjermen som allerede finnes i ID.4 og ID.5. Den nye skjermen gir mulighet for den nyeste teknologien for trafikkplanlegging.

VW har fått negative tilbakemeldinger for de berøringsfølsomme knappene i blant annet ID.3, og har lovet å fjerne disse på fremtidige biler. Enn så lenge ser det ut til at de nye, fysiske knappene ikke er på plass i skissene til nye ID.3, men det kan skje endringer før lansering.

Har åpnet for bestilling

Apropos lansering: Den nye ID. 3 er nå mulig å bestille hos alle Volkswagens 73 forhandlere i Norge.

Tidligere er det rapportert at bilen får verdenspremiere i mars, men Volkswagen regner med at de første kundebilene vil rulle ut på norske veier i først i tredje kvartal 2023.

Nye ID.3 kommer med to batteripakker. Begge leveres med 204 hk:

  • ID. 3 Pro 58 kWh
  • ID. 3 Pro 77 kWh

Her er prisene

WLTP-rekkevidden er ikke klar enda, men Volkswagen antar at den vil ligge på ca 420 kilometer for den minste batteripakken, mens modellen med den største batteripakken foreløpig er estimert til inntil ca 540 kilometer.

De endelige verdiene vil foreligge når den nye ID. 3 er typegodkjent. Norske kunder vil kunne velge blant fire utstyrsmodeller av nye ID.3:

  • Pro 58 kWh Life: 401.500 kr.
  • Pro 58 kWh Business: 413.400 kr.
  • Pro 58 kWh Style: 453.000 kr.
  • Pro S 77 kWh Tour: 489.800 kr.

Alle prisene er inkluder frakt og leveringskostnader. Vektavgift fra 1. januar 2023 kommer i tillegg, opplyser VW.

Fire farger

Volkswagen vil gjøre nye ID.3 tilgjengelig i fire farger:

  • King´s Red Metallic
  • Scale Silver Metallic
  • Glacier White Metallic
  • Moonstone Gray.

- ID. 3 er en modell som treffer veldig godt i det norske markedet. Oppgraderingene fabrikken har gjort på den nye ID. 3 er langt på vei basert på tilbakemeldinger fra kundene, og vi vet at mange norske kunder har gitt sine tilbakemeldinger. Vi har stor tro på at nye ID. 3 vil selge godt i Norge, sier Thomas Meiner, direktør for Volkswagen personbil i Norge.

Den nye ID. 3 skal som første ID.-modell produseres ved Volkswagen-fabrikkens anlegg i Wolfsburg, i tillegg til anleggene i Zwickau og Dresden.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.