Renault Zoe er priset:

Nye Zoe blir blant markedets rimeligste elbiler

- Likevel som forventet, sier redaksjonssjef i Elbil24.

VIST FREM: Nye Renault Zoe ble vist frem i våres, og de første bilene kommer antagelig til landet i november/desember. Foto: Fred Magne Skillebæk.
VIST FREM: Nye Renault Zoe ble vist frem i våres, og de første bilene kommer antagelig til landet i november/desember. Foto: Fred Magne Skillebæk.Vis mer

Denne artikkelen er finansiert av Elbil24 PRO-medlemmer.

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): I september kommer den nye versjonen av Renault Zoe.

Da den opprinnelig kom på markedet i 2012 ble den raskt populær, og har vært en godt solgt modell.

Nå kommer den i ny drakt, eller med en moderat ansiktsløftning, som vi har valgt å kalle det. Og endelig er også prisene klare.

Riktig priset?

Med et batteri på 52 kWh, mulighet for 50 kW hurtiglading og 390 km rekkevidde, målt etter WLTP, har det vært knyttet spenning til hvordan produsenten ville prissette bilen. For konkurrentene står i kø.

I dag ble prisene offentliggjort, og er kanskje som forventet.

KJENTE FORMER: Men likevel er det store endringer, spesielt i fronten, og innvendig. Foto: Fred Magne Skillebæk
KJENTE FORMER: Men likevel er det store endringer, spesielt i fronten, og innvendig. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Renault Zoe kommer i fire ulike utstyrsversjoner. For innstegsmodellen, Renault Zoe LIFE, er prisen satt til knappe 250.000, mens den dyreste ligger på i overkant av 300.000 kroner. Dette er inkludert frakt og levering Oslo.

  • Zoe LIFE: 249.900 kr
  • Zoe ZEN: 274.900 kr
  • Zoe Intens: 294.900 kr
  • ZOE Edition 1: 304.900 kr

-Dette var omtrent som forventet, forteller redaksjonssjef i Elbil24, Fred Magne Skillebæk.

Han legger til at Renault måtte ha en startpris i underkant av 250.000, basert på hva de nye og kommende konkurrentene har lagt seg på.

Rekkeviddene er omtrent de samme, det samme med batterikapasitet, og når plass og utstyr heller ikke står tilbake hos konkurrentene, så lå dette litt i kortene,

Fred Magne: Hva tenker du om prisen?

Flere konkurrenter

Med denne prisen ligger nye Zoe i en gruppe med mange konkurrenter. Blant annet ble det nylig kjent at Peugeots nye e208 har en innstegspris på 249.580 kroner.

Og flere kan føye seg inn i denne rekken. Opel Corsa e ble lansert tidligere i sommer, og selv om prisene foreløpig ikke er offentliggjort, sier produsenten at prisen vil ligge under 30.000 euro, eller omlag 299.000 kroner med dagens kurs.

Det samme gjelder VW nyeste kompaktbil ID.3 og Hondas foreløpige første elbil Honda e. Også her har produsentene antydet en pris på godt under 30.000 euro.

DS.3 Crossback e-tense vil også kunne være en konkurrent, selv om denne er sagt å skulle ligge i premium-segmentet. Denne har en noe høyere innstegspris, på 312.00 kroner.

Har løst ladeprblem

Utseendemessig er det ikke mye som skiller den nye Zoe fra den gamle, det er «under panseret» de største endringene er.

Foruten større batteri og økt rekkevidde, har Zoe også fått en kraftigere motor. Denne leverer 100 kW på det meste, eller 135 hk som Renault oppgir det til.

Den kommer med en rekke systemer for førerassistanse, som blant annet automatisk nødbremsesystem, blindsonevarsling og «handsfree» parkering.

Du kan lese alt om nye Renault Zoe her.

En av Zoe’s tidligere ulemper har vært en svært uvanlig ladeløsning, der elmotoren brukes som generator under lading. Dette gjorde det blant annet problematisk å lade i stikkontakter tilknyttet det norske IT-nettet.

Et norsk-fransk prosjekt har resultert i en ladekabel som løser denne utfordringen. Kabelen vil følge med som standard på den nye modellen og gjør at Zoe kan lades fra enhver stikkontakt.

I tillegg kan den også lades på både 11 kW, 22 kW og på hurtigladere opp til 50 kW.