Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Det skjer mye på elbilbatterifronten for tiden, og alt handler ikke om å forbedre rekkevidden. Pakken med battericeller er nemlig den klart dyreste enkeltkomponenten i elbiler, og i en tid der en stadig større del av befolkningen har mindre penger å rutte med, er mye av fokuset rettet mot å redusere kostnadene og bygge rimeligere elbiler - samtidig som man prøver å gjøre produksjonen mer grønn.

Elbilene med best og dårligst batterigaranti
LFP stadig mer populær
Særlig utbredelsen av LFP-batterier (litium-jernfosfat) har økt den siste tiden. Disse inneholder færre av råvarene som er dyre og høyt etterspurte, som nikkel og kobolt. De er også kjente for å tåle svært mange ladesykluser, for å kunne lade raskere og for å være svært brannsikre.
Ulempen er først og fremst lavere energitetthet enn i andre litium-ion-batterier, som NCA og NCM. For elbiler betyr dette i praksis større og tyngre batterier, dersom rekkevidden skal opprettholdes.
Ny blanding skal gi 100 mil
Men det kan det snart bli en endring på. Kinesiske Gotion High Tech, som blant annet har Volkswagen i ryggen, har nemlig utviklet et LFP-celle med mye høyere energitetthet enn dagens batterier.
Hemmeligheten ligger i grunnstoffet mangan. Ved å tilføre mangan til LFP-cellen skaper man en såkalt LMFP-battericelle (litium-mangan-jenfosfat) med betraktelig høyere energitetthet, samtidig som det muliggjør raskere lading, skriver Elbilen.se.
Fortsetter etter videoen
Den nye cellen har fått navnet L600 Astroinno, og har en energitetthet på 240 wattimer pr kilo. Normalt ligger energitettheten på rundt 90-160 wattimer pr kilo for LFP-celler. Ifølge Gotion High Tech skal LMFP-cellen tåle hele 4000 ladesykluser og temperaturer opp mot 1200 grader.
Når cellen kommer i produksjon, vil man kunne bygge elbiler med rekkevidde på inntil 100 mil med den rimeligere batteriteknologien, lover produsenten.

Dette metallet kan gjøre elbiler mye billigere å lage
Klare neste år
Etter jern er mangan det nest vanligste d-metallet i jordskorpen, ifølge Store norske leksikon, noe som skulle bety god tilgang i overskuelig framtid. Flere batteriselskaper har planer om å bruke grunnstoffet i fremtidig produksjonen, og LMFP har lenge blitt omtalt som en naturlig videreutvikling av LFP.
Gotion High Tech har som mål at de første LMFP-cellene fra selskapet kan produseres allerede til neste år, men det er ikke kunngjort hvilke bilprodusenter som kommer til å ta dem i bruk. Volkswagen er imidlertid en storaksjonær med eierandel på 26 prosent, så bli ikke overrasket om de står langt oppe på lista.
100 mil omtales ofte som en magisk grense når det kommer til elbil-rekkevidde. I skrivende stund er det ingen elbiler på markedet som oppgis med rekkevidde på 100 mil, men minst fem eksisterende og kommende modeller skal klare 70 mil eller mer, noe du kan lese mer om i saken under.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.