Human Horizons / HiPhi

Nytt bilmerke på vei til Norge

HiPhi skal konkurrere i premium-segmentet. Nordmann leder Europa-satsingen.

HIPHI X: Kinesiske Human Horizons skal satse i Europa, og Norge er prioritert. Foto: Human Horizons
HIPHI X: Kinesiske Human Horizons skal satse i Europa, og Norge er prioritert. Foto: Human Horizons Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Blant de mest spennende kinesiske bilprodusentene finner vi Human Horizons og deres HiPhi-modeller.

Selskapets første modell, HiPhi X, var faktisk Kinas mestselgende luksusbil i andre halvår i fjor, med 3724 solgte modeller, melder Gasgoo. I tillegg står selskapet klare med modell nummer to – HiPhi Z, som ble avduket i sommer.

Nordmann leder Europa-satsing

Nå melder bransjenettstedet Bilnytt at det kinesiske luksusmerket er på vei til Norge. Ansvarlig for å utvikle HiPhi i Europa blir ingen ringere enn Kjell-Arne Wold, som tidligere har hatt lederposisjoner i Tesla og vært prosjektleder for Audis globale e-tron-satsing.

Fra tiden i Audi forteller Wold til nettstedet at HiPhi var en av de kinesiske produsentene Audi tok på alvor:

– Jeg kan si, med bakgrunn fra Audi, at bilene til HiPhi ikke står tilbake for tysk premium hva angår teknologi og kvalitetsfølelse – «touch and feel». Som produkt selger disse bilene seg selv, sier Wold til Bilnytt.

HiPhi X

Foreløpig finnes altså modellen HiPhi X på det kinesiske markedet. Produksjonen av HiPhi Z skal etter planen starte i løpet av året.

Den første modellen er en crossover-SUV som måler 5,20 m i lengderetningen, 2,06 m i bredden og veier drøye 2,5 tonn.

HJERTE: Lysene på HiPhi X kan programmeres etter behov, for eksempel ved at blinklyset viser et hjerte. Foto: Human Horizons
HJERTE: Lysene på HiPhi X kan programmeres etter behov, for eksempel ved at blinklyset viser et hjerte. Foto: Human Horizons Vis mer

6-seteren er utstyrt med et 97 kWt batteri som skal gi en rekkevidde på 65 mil etter den kinesiske CLTC-standarden. Denne er som kjent langt mer gavmild på rekkevidden enn WLTP-standarden som vi nå forholder oss her til lands, så et WLTP-anslag på rundt 50 mil vil neppe være noen stor bom fra vår side.

Bilen er ganske aerodynamisk utformet, med oppgitt cd-verdi på 0,27. Dette er omtrent på nivå med Mercedes EQS SUV (0,26). Hva gjelder hurtiglading støttes inntil 100 kW effekt, så akkurat der vinner den ingen pokaler. Ombordladeren er på 6,6 kW.

Sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på 3,9 sekunder, med total motorkraft på 592 HK/820 Nm.

FLEKSIBLE DØRER: Slik åpnes dørene på HiPhi X – berøringsfritt. Foto: Human Horizons
FLEKSIBLE DØRER: Slik åpnes dørene på HiPhi X – berøringsfritt. Foto: Human Horizons Vis mer

Dørene fortjener også et eget avsnitt – her er nemlig bakdørene hengslet i bakkant (såkalte «selvmordsdører»), og dørene kan åpnes med inntil 89 graders vinkel. I tillegg kan taket over baksetet åpnes som falkevinger for en ekstra komfortabel på- og avstigning. Ikke veldig ulikt en annen kjent X-modell der, altså. Det er nok heller ikke til å stikke under stol at nettopp denne (Tesla Model X, hvis ikke du tok den) blir en av de argeste konkurrentene for HiPhi X.

Ellers byr HiPhi X på firehjulsdrift og 22-tommers hjul som standard. Den ser også ut til å være rikelig utstyrt med tanke på sikkerhetsfunksjoner som intelligent cruisekontroll, blindsonevarsling, filskifteassistent, oppdagelse av fotgjengere, automatisk nødbrems og den slags. Produsenten oppgir også at bilen har autonom kjøring på nivå 4.

Luksus på innsiden

HiPhi X er utstyrt med tre seterader á to seter, altså seks totalt (616 liters bagasjeplass). Fra bildene ser det ut til at rad to er den mest komfortable, med seter som kan lenes helt tilbake, fotskammel som kan vippes opp, armlener, innebygd massasje og mulighet for å flytte setene i alle fire retninger.

Dette er ikke noe ukjent fenomen på kinesiske luksusbiler, der eieren av bilen som regel sitter på rad to.

«Fritt for å sitte bak!», sa ingen unge noensinne. Men hva nå? Foto: Human Horizons
«Fritt for å sitte bak!», sa ingen unge noensinne. Men hva nå? Foto: Human Horizons Vis mer

De foran ser ut til å sitte godt også. Passasjeren har en egen 20"-skjerm foran seg og kan da se film og lignende under kjøreturen.

Lydopplevelsen bør også være over snittet god i denne bilen, med høyttalersystem fra high-end produsenten Meridian. Totalt 17 høyttalere med hver sin forsterker er plassert rundt i bilen, med støtte for 7.1 surround. Totalt trekker lydanlegget inntil 680 watt.

UNDERHOLDNING: En egen skjerm byr på film og annen underholdning for passasjeren. Totalt 17 høyttalere fra Meridian bør sørge for en god lydopplevelse. Foto: Human Horizons
UNDERHOLDNING: En egen skjerm byr på film og annen underholdning for passasjeren. Totalt 17 høyttalere fra Meridian bør sørge for en god lydopplevelse. Foto: Human Horizons Vis mer

Instrumentpanelet er i form av en 14,1 tommers bred skjerm foran rattet samt et head-up-display mot frontruta, og i tillegg finnes det en midtkonsoll-skjerm på 16,9 tommer. Interessant er det også at betjeningen på rattet gjøres i form av to styreflater (som på bærbare PC-er) – en på hver side.

Ellers er det flere fiffigheter innvendig, som seks ulike parfymelukter og kabinlys som endrer farge etter stemningen. Produsenten hevder at intelligent bruk av varmepumpe og styring av batteritemperatur halverer energiforbruket med å holde bilen varm innvendig, som i så fall bør være gode nyheter for oss nordboere.

Her projiserer frontlyktene et fotgjengerfelt på asfalten etter å ha bremset ned. Foto: Human Horizons
Her projiserer frontlyktene et fotgjengerfelt på asfalten etter å ha bremset ned. Foto: Human Horizons Vis mer

Fiffige er også lysmulighetene, der bilen blant annet kan projisere et fotgjengerfelt på bakken noen meter foran bilen når man stopper for en fotgjenger.

Allerede neste år?

I Kina starter HiPhi X på 930.000 norske kroner etter dagens kurs, som kan gi en liten pekepinn på hva den norske prisen blir når bilene ankommer landet. Så gjenstår det selvsagt å se hvor godt den er tilpasset øvrige norske preferanser, som nedfellbare bakseter, taklast, mulighet for å trekke henger og den slags.

Akkurat når man vil få kjøpt bilen i Norge er foreløpig ikke spikret, men til Bilnytt anslår Kjell-Arne Wold at norske kunder nok vil kunne prøvekjøre bilen i løpet av 2023.

- Norge er prioritert, sier Wold til Bilnytt.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.