(Elbil24): Under den store IAA-messa i München tilbake i 2021, fikk vi for første gang stifte bekjentskap med bilmerket Ora.
Under messa viste de fram flere smakebiter på fremtidig elektriske modeller. Samtlige var utstyrt med runde frontlykter - som kan se ut som et signatur-trekk ved Ora-bilene.

Så billig at vi måtte sjekke prisen to ganger
Allerede i Europa
Bak merket står den kinesiske bilprodusenten Great Wall Motors, som også har flere andre merker under sin paraply, foreløpig er de færreste tilgjengelig utenfor Kina. Ora får man derimot kjøpt i enkelte europeiske land allerede, deriblant Sverige og Storbritannia.
Vi snakket med en representant på standen, og fikk allerede den gang bekreftet at Norge var et markedet de fulgte med stor spenning, og som kunne bli et potensielt marked i framtiden.
Nå har det nettopp blitt kjent at Great Wall har gjort en avtale med Bilia om import av biler fra produsenten til Norge, og Ora blir første merke ut. De første bilene vil være i Norge allerede i første halvår av 2023, skriver Bilbransje24.

Utfordrer Tesla Model Y: - Vi skal være konkurransedyktige
Funky Cat først
Bilia har ikke gått i detalj, men ut fra opplysninger på sine hjemmesider blir første modell til Norge kompaktbilen Funky Cat.
Denne ble lansert Storbritannia i november, og har allerede rukket å få gode skussmål der, blant annet fra Autoexpress. Bilen fikk også full uttelling i Euro NCAPs sikkerhets- og kollisjonstester nylig.
Funky Cat er en bil som er større enn Mini Electric, men litt mindre enn VW ID.3 og MG4 - to biler den må finne seg i å bli sammenlignet mot. De ytre målene er 4235 x 1825 x 1603 millimeter, og akselavstanden 2650 millimeter.
I Sverige kommer den i to utgaver, 300 Pro og 400 Pro+. Førstnevnte har en rekkevidde på 310 km, mens sistnevnte byr på 420 km rekkevidde.
Toppfart er 160 kilometer i timen på begge, og akselerasjonen fra 0-100 er unnagjort på 8,3 sekunder på den rimeligste og 8,2 på den dyreste.
Av andre ting som er verdt å merke seg, er at makseffekten under hurtiglading er 70 kW, som i utgangspunktet er ganske svakt i dagens marked. Lading fra 0-70 prosent skal være unnagjort på 46 minutter, ifølge produsenten. I tillegg har bilene en ombordlader som leverer inntil 11 kW.

Stuper i pris: Se hva Tesla Model 3-eierne liker og misliker
Bør bli rimelig
I Sverige koster den rimeligste utgaven 414.900 svenske kroner (tilsvarer 397.855 norske), mens den dyreste koster 499.900 svenske kroner (tilsvarer 479.322 norske). Sverige har ikke lenger noen elbil-insentiver ved kjøp, så prisnivået på elbiler er generelt mye høyere enn i Norge.
Billia skriver at bilen vil komme i flere godt utstyrte utgaver til Norge, og vi blir ikke overrasket om utgaven med det minste batteriet droppes. Prisene bør imidlertid ikke starte mye høyere enn for MG4 (335.000 kroner) for å kunne møte den tøffe konkurransen her, mener vi.
Stor Porsche-inspirert sedan på vei
I tillegg er det en ny, større modell på vei fra Ora, som muligens vil treffe bredere hos oss. Denne har vi tidligere sett prototypen av under den aktuelle IAA-messen. Da gikk den under navnet 03 Cat, på norske veier vil den mest sannsynlig hete Lightning Cat.
Bilen er en Porsche-inspirert coupe som ble lansert i Kina i november. Lengden er 4871 millimeter, så den er dermed større enn for eksempel Tesla Model 3. Bilen tilbys med flere batteripakker, med inntil 83 kWh kapasitet. En rekkevidde på rundt 500 kilometer bør være sannsynlig, gitt at kineserne angir 700 kilometer (målt etter NEDC-standarden).
Du kan få en smakebit av denne i videoen øverst.
Vi kommer naturligvis tilbake med mer informasjon så snart vi vet mer.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.