Mikrofarkost

Nytt fulladet batteri på sekunder

Skal minske fotavtrykket i urbane strøk.

FLERE LØSNINGER: Flere produsenter har nå laget slike konsepter. Dette er Minimo fra Seat. Foto: Seat
FLERE LØSNINGER: Flere produsenter har nå laget slike konsepter. Dette er Minimo fra Seat. Foto: SeatVis mer

Kjære elbil-entusiast

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 Pro-medlemmer.
Støtt Norges ledende nettavis for elbil.

Bli medlem

(Elbil24):

Seat har nå bestemt seg for å ta en Renault Twizy. Det gjør de ved å lage en firehjuls elektrisk sykkel, moped, motorsykkel, bil, eller hva nå annet du ønsker å kalle den.

Formålet er å senke fotavtrykket fra alle de matpakke-kjørerne som i dag bruker en stor vanlig bil til å frakte seg selv og matpakka til og fra jobb.

Samtidig er doningen fullelektrisk, og dermed utslippsfri.

Halv størrelse

Det skal legges til at Seat foreløpig kaller den en visjon, en visjon de nå viser frem på den pågående Mobile World Congress-messen i Barcelona. Deretter skal den videre til bilmessen i Geneve, første uken i mars.

Doningen har forøvrig fått det klingende navnet Minimo.

Den pågående og opphetede diskusjonen rundt parkeringsplasser i urbane strøk kan raskt bedres dersom sjåførene hadde biler med bare halvparten av fotavtrykket. Seat lover likevel like god komfort som i en større bil, og i motsetning til Renault Twizzy – som forøvrig ser veldig lik ut - har denne dører som holder kulda og griseværet ute.

HJUL I HVERT HJØRNE: Fire 17-toms hjul er plassert i hvert sitt hjørne. Foto: Seat
HJUL I HVERT HJØRNE: Fire 17-toms hjul er plassert i hvert sitt hjørne. Foto: Seat Vis mer

Smarte løsninger

Seat trekker også opp et tema som har vært diskutert i lange tider, nemlig batteribytte. På Minimo skal batteriet kunne byttes raskt og enkelt, og du slipper unna lange ladetider. Da er det smartere å heller ha ladeplasser for batteriene, og la doningene være i bevegelse fremfor å ha de stående og lade.

LITEN: Men fortsatt plass til to. Foto: Seat
LITEN: Men fortsatt plass til to. Foto: Seat Vis mer

Dersom kjøretøyene skal benyttes i et bildelingskonsept, så kan man heller kjøre rundt med nye batterier til farkostene, fremfor å ta Minimo inn til lading. På den måten får man også kortere dødtid.

Foran har den en enkelt frontlykt, på samme måte som en motorsykkel. Dørene er hengslet så de vippes opp, uten å være avhengig av god plass i bredden. Venstre dør er også smalere enn høyre, for at baksetepassasjeren lettere skal se ut. Høyre dør gjør ut- og inntreden lettere enn på venstre side.

Det er også her baksetepassasjeren kommer seg ut og inn, etter at fremseteryggen er vippet frem. Sykkelen – eller bilen – har like stor plass for personen bak, som foran.

Stort utslagsfelt

Rekkevidden skal være over 10 mil på en lading, og når dette er brukt opp er det bare å bytte batteriene før du kjører videre. Seat påstår at et slikt bytte bare skal handle om sekunder, før du har 10 nye mil tilgjengelig.

Selv om farkosten er liten, har Seat satt på 17-toms hjul for grei fremkommelighet året rundt.

MORSOM: Ikke bare er den kul, men den ser også morsom ut. Foto: Seat S
MORSOM: Ikke bare er den kul, men den ser også morsom ut. Foto: Seat S Vis mer

For å være klargjort for eventuelle delingsmodeller er Seat Minimo utstyrt med funksjoner for oppkobling, og for nøkkeldeling gjennom digitale løsninger, først og fremst gjennom Android Auto. Et display foran rattet viser også interaksjonen med mobiltelefonen.

Hvor viktig det er på denne type kjøretøy skal være usagt, men Minimo skal på sikt være klargjort for autonom kjøring på nivå fire, noe som gjør at farkosten kan komme og plukke opp deg, ikke motsatt.

Og nei, dessverre. Vi vet ikke noe om verken pris eller når den måtte komme.