Audi RS e-tron GT:

Offisiell: Den raskeste Audi gjennom tidene

Nylig avduket, og den er fullelektrisk. Vi har også prisene.

RÅESTE NOENSINNE: Ingen serieprodusert Audi er raskere enn e-tron GT. Foto: Produsenten
RÅESTE NOENSINNE: Ingen serieprodusert Audi er raskere enn e-tron GT. Foto: Produsenten Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Mang en entusiast har lenge gått og siklet etter den nye Audi e-tron GT, en bil som ifølge designeren selv, Marc Lichte, er perfekt - den peneste bilen han har laget. Og mange er enig med han.

Til nå har vi kun sett konseptbilen, men det er ikke lenge igjen til bilene kommer på markedet, og i dag har Audi avduket den offisielle bilen.

Gleden er stor over at den rett og slett ser like frekk ut som konseptbilen, akkurat som mange håpet.

Med bokstavene GT i navnet gjør Audi det klart fra start at det er snakk om en langtraver, en ekte Gran Tourer. Det er heller ingen hemmelighet at bilen er en nær slektning av Porsche Taycan, for de kan på mange måter anses som tvillinger – bare ikke eneggete. For det er forskjeller, spesielt i det du ser og tar i til daglig. Likhetene handler mer om den underliggende teknologien, batteriet, og så videre.

Gran Turismo: Bilen er en lagtraver med fartsressurser. Foto: Produsenten
Gran Turismo: Bilen er en lagtraver med fartsressurser. Foto: Produsenten Vis mer

Merkets råeste

Audi har bestemt seg å klemme til fra start, og viser derfor ikke bare e-tron GT, men også RS e-tron GT – den heftigste utgaven. Forskjellene på de to utgavene handler først og fremst om ytelser og utstyr. Og når vi først snakker om ytelser, så er RS-utgaven av e-tron GT den raskeste serieproduserte Audi som noen gang er laget.

Sprinten til 100 km/t går unna på respektive 4,1 og 3,3 sekunder.

Etter alt å dømme ville begge bilene nå 250 km/t uten problemer, men versjonen uten RS er oppgitt med 245 km/t, mens RS e-tron GT sies å være begrenset på 250-merket. Om vi skal sammenligne dette med modellrekken av Porsche Taycan, så når e-tron GT akkurat ikke opp til Taycan 4S, og RS e-tron GT akkurat ikke opp til Taycan Turbo. Da vet vi i hvertfall hvor de har plassert seg med tanke på ytelser. Så vet vi jo også at Porsche har modellen Turbo S i tillegg.

Krefter i fleng

Begge e-tron GT modellene har naturligvis en elmotor for hver aksling, som gir firehjulsdrift. Motoren foran yter maksimalt de samme 175 kW på begge to, mens det skiller 15 kW på motoren bak, med 320 mot 335 kW. I likhet med Taycan har også e-tron GT to gir på bakakselen, for best utnyttelse av kreftene.

Det ene giret gir lavere utveksling enn direktekobling for bedre akselerasjon, mens andregiret gir høyere utveksling for toppfarten.

Av energilager er begge bilene oppgitt å ha det største av de to batterialternativene plattformen er laget for. Det betyr 93,4 kWh brutto, med 85,7 kWh som netto anvendelig kapasitet. Dette skal etter hva Audi forteller gi en rekkevidde på over 488 kilometer, mye takket være den lave luftmotstanden med en Cd-verdi på bare 0,24.

For å lade dette opp igjen, har Audi montert en 11 kW ombordlader som standard, men du kan bestille en dobbeltlader som gir deg 22 kW dersom du har en bolig med tn-nett (nyere bolig med 400V linjespenning). Ved hurtiglading støtter begge versjonene av e-tron GT lading med opp til 800V, og 270 kW. Ja, også dette tall vi kjenner igjen fra en nær slektning, og ja, dersom du legger inn en lader i navigasjonssystemet vil batteriet klargjøres med tanke på rett temperatur for lading innen du kommer frem til laderen.

Per i dag er det kun Ionity som tilbyr en så høy ladeeffekt som bilen kan ta imot her til lands, et ladeselskap der Audi er deleiere. Bilen har forreste to ladeluker, der AC-ladingen (typisk hjemmelading) gjøres fra førersiden, og DC-lading fra hurtigladere skjer fra høyre side. Begge lukene er manuelle, ikke motoriserte.

Et modent marked

Dette er den andre fullelektriske modellen i dagens modellrekke fra Audi. Med tanke på at Taycan medførte nær tre ganger så mange omsatte biler for Porsche i 2020, er det stor spenning med tanke på hva e-tron GT vil utgjøre for Audi-importøren.

– Helt siden konseptbilen ble vist for første gang i 2018, har vi sett fram til dagen i dag. Det er utvilsomt stor dag for oss, og premieren på Audi e-tron GT markerer en milepæl for Audi, forteller den norske Audi-direktøren, Elin Sinervo.

I utgangspunktet lanserer Audi nå de to nevnte bilene, men den enkleste utgaven har de også laget en Plus og en Pro utgave. Dette er snakk om samme bil, men med ferdige utstyrspakker. Hvorvidt Audi akter å lansere bilen med tohjulsdrift og som en slags stasjonsvogn, slik Porsche skal gjøre med Cross Turismo, er ukjent. Vi blir derimot forundret om det ikke skjer.

Når bilen nå kommer på markedet er det som sagt med et nær identisk utseende som konseptbilen. Det er bra, for denne er blitt svært godt mottatt, takket være sitt linjelekre utseende. Men også innvendig har Audi strukket strikken.

De har gått for materialer som gir bilen et særdeles sobert preg, og det oser eksklusivitet lang vei. Den er noe utenom det vanlige, og selv Taycan kan virke enkel til sammenligning. Så spørs det hvilken profil kjøperen ønsker å signalisere. Den ultrasportslige, eller den eksklusive. Her er smaken som baken, og hver enkelt har sin preferanse.

Bilen kommer med fire dører og som en 4+1 seter. Det betyr at den er registrert for fem, men at den som sitter i midten bak ikke bør forvente særlig grad av komfort.

Kompromissløs

Audi har heller ikke gjort noen kompromisser på det tekniske. Du kan bestille bilen med store opp til 21-toms hjul, og 420 millimeter bremser – keramiske naturligvis.

Den får også luftfjærer på alle modeller, og fire kjøreprogrammer. Raise, Comfort, Dynamic og Efficiency. I tillegg kan du velge å sette den opp individuelt.

Elektrisk torque vectoring er også på plass. Det samme med firehjulsstyring.

Om du leter etter kameraspeilene fra e-tron SUV, så slutt å lete. De kommer ikke, men som en erstatning har Audi gitt bilen speilhus i karbon. LED Matrix hovedlys er også en selvfølge.

En liten funfact fra interiørdesigner Carla Schink er at det brukes 119 store plastflasker for å lage stoffet til seter og andre interiørdetaljer.

Som et stikk i siden til Porsche, skryter Audi også av å ha de beste karosserisveisene innen VW-gruppen.

Audi e-tron GT skal produseres side om side med et annet råskinn, Audi R8. Dette på fabrikken i Böllinger Höfe ved Neckarsulm. Bilen skal sågar være karbonnøytral i det den forlater fabrikken. Deretter er det opp til deg som eier å sørge for å lade med grønn energi, dersom det er det klimamessige fotavtrykket som får deg til å kjøpe en Audi e-tron GT.

Vi blir likevel ikke overrasket dersom det er andre grunner til at du kunne tenke deg en e-tron GT i garasjen – med eller uten RS foran.

Tekniske spesifikasjoner:

. Audi e-tron GT Audi RS e-tron-GT
Motor:2 x elektrisk2 x elektrisk
Ytelse:530 hk m/boost646 hk m/boost
Dreiemoment:630 Nm830 Nm
Batteri:Li-ionLi-ion
Kapasitet brutto / netto:93,4 / 85,7 kWh93,4 kWh
Ombordlader:11 kW (22 kW opsjon)11 kW (22 kW opsjon)
Hurtiglading (maks):270 kW270 kW
Ladesystem:800V - CCS800V - CCS
Rekkevidde (WLTP):over 488 kmover 488 km
0-100 km/t:4,1 sek.3,3 sek.
Toppfart:245 km/t250 km/t
L x B x H (cm):489 x 196 x 142489 x 196 x 142
Akselavstand (cm):289 cm289 cm
Bagasjerom:405 liter405 liter
Frunk:85 liter85 liter
Pris fra kr.:899.9001.269.900
e-tron GT Plus:946.900
e-tron GT Pro:999.900

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer