Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Det har gått mer enn et år siden vi omtalte Hondas elektriske SUV for første gang.
Den gangen var det bare svært sparsommelig med informasjon om bilen, som skulle være basert på selskapets populære modell HR-V.
Siden har selskapet i flere omganger avslørt detaljer om hva vi har i vente, og på et pressearrangement før helgen kom også offisielle biler og flere data på plass om bilen som har fått det spesielle navnet e:Ny1 («En ny en» passer jo uansett bra på norsk).

Ellevilt bruktbilmarked: Her er fem elbilkupp til 200.000 kroner
Dette vet vi om bilen
Bilen er en kompakt-SUV med én elektrisk motor som yter 204 hk - dreiemomentet er på 310 Nm. Offisiell rekkevidde på 412 km, etter at bilen nå er typegodkjent. Modellen skal for øvrig bygges på en nyutviklet plattform som har fått navnet e:N Architecture F.
Batteriet veier inn på 68,8 kWh, og en 10-80-lading skal skje på rundt 45 minutter, som i hvert fall på papiret skulle tilsi en snitteffekt på snaue 65 kW. Hva som er makseffekten har vi fortsatt ikke fått helt klarhet i, annet enn at den skal ligge på under 100 kW.
Honda opplyser videre at man skal kunne lade opptil 100 km på 11 minutter - under optimale forhold.
Fortsetter etter bildene
Innstegsmodellen får videre støtte for både Apple CarPlay og Android Auto, trådløs lading av telefonen og en 15,1 tommer stor infotainment-skjerm. Honda Sensing, som er produsentens sikkerhetsfunksjoner, er på plass også i grunnmodellen.
For 40.000 kroner ekstra får du utstyrspakken Advance, som byr på panoramasoltak, oppvarmet ratt, håndfri elektrisk bakluke, parkeringspilot og flerkamerasystem.
Vi vet foreløpig ikke mye om den fysiske størrelsen annet enn at det er en kompakt SUV. Hvor mye bagasjerommet rommer har det heller ikke kommet opplysninger om, så det må vi komme tilbake til.
Fortsetter etter videoen
Fra 400.000
På Hondas norske nettsider opplyses at prisen vil starte på 399.900 kroner for innstegsmodellen Elegance, som en foreløpig beregnet pris. Prisen inkluderer levering til Oslo.
Bilen kommer for salg i Europa og Norge senere i år.
Kinesisk klone?
I Kina har selskapet allerede lansert modellen e:NS1 som ser ut til å være en tilnærmet identisk bil. Der bygges den i samarbeid med det statseide selskapet Dongfeng, som også står bak Voyah Free, som vi testet forleden dag.

TEST: Kan nykommeren utfordre «verdens beste SUV»?
Honda er også Sonys samarbeidspartner når den japanske elektronikkgiganten skal lansere sin første elbil. Den kan du lese mer om her.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.