Nedjusterer rekkevidden

Også Hyundai Kona må nedjustere rekkevidden

Først Kia e-Niro, nå Hyundai Kona.

NEDJUSTERT REKKEVIDDE: Hyunda Kona får redusert oppgitt rekkevidde med 33 kilometer. Foto: Jamieson Pothecary
NEDJUSTERT REKKEVIDDE: Hyunda Kona får redusert oppgitt rekkevidde med 33 kilometer. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

(Elbil24): I går ble det kjent at Kia e-Niro får redusert den offisielle rekkevidden som er målt etter den nye WLTP-metoden. WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehocle Test Procedure) er en ny testprosedyre som skal gi et riktigere resultat enn den utgåtte NEDC-testen.

Nå er det blitt kjent at det samme gjelder for Hyundai Kona.

For Kia e-Niro oppgis rekkevidden å nedjusteres med 30 kilometer, fra 485 til 455 kilometer.

For Hyundai Kona oppgis rekkevidden å nedjusteres med 33 kilometer, fra 482 til 449 kilometer.

Overvåker testene

Forbruk og rekkevidde etter de nye målenormene, WLTP, gjøres hos de respektive bilprodusentene.

Et uavhengig testorgan skal være tilstede og overvåke denne testingen, for å se til at alle prosedyrer gjøres etter gjeldende regler.

Det er detaljer rundt denne testingen som gjør at resultatet i første omgang er blitt feil, og begge selskaper korrigerer derfor rekkevidden til nye tall.

Søster og bror

Kia er et selskap i Hyundai-konsernet, og det er samme prosessfeil som er oppdaget. Hyundai Kona og Kia e-Niro deler mye av den samme drivlinken, deriblant batterier og elmotorer, men testes likevel som to separate biler.

For Kia betyr nedjusteringen at typegodkjenningen får en ny ordlyden, mens den for Hyundai må endres, både i typegodkjenningen og for hver enkelt bils COC-dokumenter.

-Hyundai Norge har ingen indikasjoner på at dette skal forsinke videre leveranser, forteller Christian Stenbo i selskapet.

Ettersom både e-Niro og Kona er elbiler, med avgiftsfritak, så medfører heller ikke endringen i forbruk og rekkevidde noen endringer i avgift som følge av høyere utslipp.

-De kundene som allerede har fått bilene opplever rekkevidden som god. Det er den fortsatt, selv om den på papiret endres med 33 kilometer, presiserer Stenbo fra Hyundai.

-Selv med nedjustert rekkevidde er Kia Niro en av elbilene med markedets lengste rekkevidde i denne prisklassen, sier informasjonsansvarlig Mette Simonsen Sauge i Kia Bil Norge AS.

Vi har foreløpig ikke testet Kia e-Niro, men i en trippeltest - der Hyundai Kona deltok – gikk bilen 44 mil. Det er kun 9 kilometer unna det nye offisielle tallet, og det var med en god del mil på motorvei.

-Med god vilje er det flere som har kjørt bilen enda lenger, forteller Stenbo fra Hyundai.

De kundene som til nå har fått bilene sine er i praksis blitt lovet lenger rekkevidde enn de nå får servert, men på eiernes egne Facebook-grupper tas nyheten med fatning.

Kanskje de tross alt anser rekkevidden som god nok?