Audi kutter forbrenningsmotorer

Om bare fire år er det slutt

Fra 2026 skal tyskerne utelukkende lansere modeller med helelektrisk drift.

SNART SLUTT: Audi vil snart ikke presentere annet enn helelektriske nyheter. Foto: Bjørn Eirik Loftås
SNART SLUTT: Audi vil snart ikke presentere annet enn helelektriske nyheter. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Denne våren og sommeren har bilprodusentene nærmest sloss om å presentere de mest ambisiøse elektrifiserings-planene. Mest oppsiktsvekkende var det kanskje at Mercedes-Benz annonserte at de snart kommer til å bli et rent elbilmerke, men de er i godt selskap.

Kun elektriske nyheter fra 2026

Denne gangen har turen kommet til Audi, som bekrefter at de fra 2026 utelukkende kommer til å presentere nye biler med helelektrisk drift. Produksjonen av forbrenningsmotorer er imidlertid planlagt å fortsette noen år til, men vil fases ut helt innen 2033.

Og innen 2025 skal selskapet ha minst 20 helelektriske modeller på veiene, med mål om at det økologiske fotavtrykket fra kjøretøyflåten reduseres med 30 prosent sammenlignet med 2015.

2025 er for øvrig samme år som norske myndigheter har som mål at alt nybilsalg som involverer diesel og bensin, skal være avsluttet. I EU er målet 2035.

Skal bli karbonnøytrale

I forkant av bilutstillingen IAA, som foregår i München i neste uke, presenterer selskapet også planene om hvordan de skal bli et 100 prosent karbonnøytralt selskap innen 2050.

Audi lover blant annet at de skal se på alle prosessene knyttet til livssyklusen, fra opprinnelsen til råmaterialene, selve produksjonen, men også bruksfasen og resirkuleringen.

Allerede i dag brukes resirkulerte materialer i stadig flere komponenter, ifølge Audi er for eksempel rundt 27 deler i Audi Q4 e-tron laget av materialer som har vært brukt før, i tillegg blir resirkulert materiale brukt til isolasjons- og dempemateriale, tepper og setetrekk.

Produksjon av elbilbatterier trekkes samtidig fram som den største «miljøsynderen» i prosessen, og her lover Audi at de kommer med en rekke tiltak de neste årene, i samarbeid med sine underleverandører. Ifølge egne beregninger har dette arbeidet et potensial til i gjennomsnitt å kunne spare 1,2 millioner tonn CO2 pr bil.

Batteriene blir til slutt demontert og resirkulert som råmaterialer, blant annet på VW-gruppens pilotanlegg for resirkulering av litium-ion-batterier i Salzgitter.

Målet er å etablere et lukket materialkretsløp for batteriene, skriver selskapet i en pressemelding.

Suksess i Norge

Audi er blant elbilprodusentene som har opplevd størst suksess i Norge de siste par årene. Modellen e-tron ble den mest solgte bilen i Norge i 2020, noe som vakte internasjonal oppmerksomhet. Én ting er at det var en elbil, men det hører også med til sjeldenhetene at et premium-merke topper slike statistikker.

Og i år har de fulgt opp med Q4 e-tron, som ligger an til å bli en av de aller mest registrerte elbilene i august.

I vår kom også nyheten om at Audi A6 e-tron blir klar i 2023, en stor luksus-sedan som blir en konkurrent til Mercedes EQS, og som skal få en rekkevidde på over 70 mil.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.