Holder tekniske data hemmelig:

Ønsker ikke å oppgi batterikapasiteten på elbiler

Flere produsenter av elbiler ønsker å hemmeligholde viktig informasjon om batterikapasiteten. Forbrukerrådet har en klar anbefaling.

TO SVAR: Et batteris kapasitet har to verdier. Brutto total kapasitet, eller netto anvendbar kapasitet. Foto: GM
TO SVAR: Et batteris kapasitet har to verdier. Brutto total kapasitet, eller netto anvendbar kapasitet. Foto: GMVis mer

Det pågår en høylytt diskusjon rundt elbilers batterikapasitet, for hver eneste gang en ny elbil omtales, stilles det naturlig nok spørsmål rundt denne kapasiteten.

Men svaret er todelt – er den oppgitte kapasiteten brutto eller netto?

Svaret er vesentlig, for hvor mye energi har du egentlig til rådighet? Det handler om den potensielle rekkevidden.

Avvikende svar

Hver gang vi er på lansering av elbiler, eller i andre sammenhenger treffer utviklerne, stiller vi alltid det samme spørsmålet når det gjelder batterikapasitet.

Hvor mye av batterikapasiteten er netto, og dermed anvendbar?

Av forskjellige årsaker er det få produsenter som ønsker å være åpen rundt dette, og vi må alltid gå rundt grøten med mange forskjellige metoder for å tilnærme oss et svar. De aller fleste oppgir kun brutto kapasitet, og er lite villig til å snakke om netto. Noen har til og med svart at de ikke ønsker å fortelle om den oppgitte batterikapasiteten er netto eller brutto.

Thomas Iversen er fungerende leder av Forbrukerdialog, i Avdeling for Kommunikasjon og Digitale tjenester i Forbrukerrådet. Han er klar i sin tale.

-Netto batterikapasitet er avgjørende når du skal regne på hvor langt du kan kjøre, og er dermed en viktig opplysning om bilen. Det avgjør om du kommer deg fra A til B uten en ladepause, minner han om.

Unntaket fra regelen

BMW har her vist seg å være unntaket fra regelen. De oppgir nå begge deler i sine spesifikasjoner, både brutto og netto. Nye i3 er et godt eksempel, der de forteller at brutto kapasitet er 42 kWh, mens netto anvendbar kapasitet for brukeren er 37,9 kWh.

Dette er enkelt, ærlig, spesifikt og nyttig å vite for forbrukeren.

I tillegg har netto batterikapasitet også en relevans med tanke på garantien, for alle produsentene oppgir en garantert gjenværende kapasitet på batteriene etter et gitt antall år, eller etter antall kjørte kilometer. Når netto kapasitet forblir ukjent finnes det heller ikke noe å måle garantivilkårene opp mot. BMW er derfor også klar i sin tale.

ÅPEN: Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Norge forteller at de ønsker å være tydelige ved å oppgi begge kapasiteter. Foto: BMW
ÅPEN: Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Norge forteller at de ønsker å være tydelige ved å oppgi begge kapasiteter. Foto: BMW Vis mer

- Som elbilkjøper møter man fort både ny teknikk og en rekke nye begreper. Vi ønsker å være tydelige med våre kunder hva de kan forvente av både rekkevidde og kapasitet og oppgir derfor både brutto- og netto kapasitet på batteriet, forteller Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.

De fleste nekter

Audi er blant flere som er tydelig på at de ikke ønsker å kommunisere netto kapasitet - kun brutto. En bortforklaring var at det er enkelt for hver bileier å regne seg frem til den kapasiteten de faktisk har til rådighet.

Det blir som å gå i butikken og kjøpe melk for deretter å gå hjem og måle hvor mye man fikk.

Kjøper man Potetgull er det heller ikke interessant å vite hvor mye posen kan romme, men hvor mye som faktisk er i den. Men Audi er ikke alene, de er mer i samme pott som andre produsenter som ikke vil oppgi kapasiteten.

Forbruk og rekkevidde

Det er viktigere for forbrukeren å vite hvor mye energi han faktisk har til rådighet og kan anvende, fremfor å vite hvor mye energi batteriet lagrer totalt. Den ikke anvendbare delen har brukeren ingen nytte av, og han kan heller ikke påvirke den på noen måte.

-Elbiler oppgir selv hvor mye strøm den bruker på mila, og dette er vanligvis nøyaktige tall. Det hjelper dessverre lite, når forbrukeren ikke vet hvor mye av batterikapasiteten som faktisk brukes på fremdrift, påpeker Iversen i Forbrukerrådet.

Om informasjonen hadde vært kjent ville det være en enkel sak å regne seg frem til svaret.

Tekniske årsaker

At batteriet i en elbil må ha en buffer i topp og bunn, som igjen utgjør differansen på brutto og netto kapasitet, er først og fremst av tekniske årsaker som har med bilens helse å gjøre.

Den er ikke ment som en reserve for brukeren, slik det var på biler med reservetank i gamledager.

STILL KRAV: Thomas Iversen i Forbrukerrådet ber kundene stille krav til selger. Foto Forbrukerrådet/Njerve
STILL KRAV: Thomas Iversen i Forbrukerrådet ber kundene stille krav til selger. Foto Forbrukerrådet/Njerve Vis mer

I bunnen hindrer bufferet at batteriet kan tømmes helt, noe som er skadelig, mens det i toppen er til for å skape rom for spenningsvariasjoner takket være temperaturendringer, og annet.

Dette hindrer likevel ikke at anvendbar kapasitet kan gjøres kjent for brukeren, for det er denne som forteller hvor langt han kan komme.

- De fleste bileiere har et visst forhold til sin bils drivstofforbruk og hvor langt de kan kjøre på full tank. Med elbil endres spillereglene noe, mange forholder seg nok til kilometer/rekkevidde fremfor forbruket (kWt). Å bevisstgjøre kunder på batteriets kapasitet er derfor vesentlig, mener Tegneby fra BMW, og får støtte av Iversen i Forbrukerrådet.

-Helt konkret mener jeg at forbrukerne må stille krav til at selger fremlegger informasjon om netto batterikapasitet før de inngår avtale om kjøp av bil, avslutter Iversen.