Moms på elbil

Ønsker maks fem prosent elbilmoms

- Det er helt sentralt at politikerne skjønner hva som har skapt den norske elbilsukessen, sier leder i Norsk elbilforening, Christina Bu

FEM PROSENT DYRERE: Norsk Elbilforening lanserer et forslag om en flat, lav momssats på alle elbiler. På bildet VW ID.5. Foto: Bjørn Eirik Loftås
FEM PROSENT DYRERE: Norsk Elbilforening lanserer et forslag om en flat, lav momssats på alle elbiler. På bildet VW ID.5. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Regjeringen har i revidert nasjonalbudsjett foreslått å innføre full moms på alle elbiler i neste statsbudsjett. Samtidig vil de innføre en støtteordning som skal tilsvare momsen på biler inntil 500.000 kroner.

Mange blir betydelig dyrere

Det betyr at med regjeringens forslag, vil alle biler som koster mer enn 500.000 kroner, bli dyrere enn de er i dag. En bil til 900.000 kroner, vil for eksempel koste en million etter at støtten har blitt trukket fra.

Dette har fått blant annet Naf og Elbilforeningen til å se rødt. Forslaget (som ikke er vedtatt) blir omtalt som et løftebrudd fra regjeringen, som tidligere har signalisert at det skulle innføres moms på elbil, men kun på beløpet over 600.000 kroner.

Mange frykter også at en støtteordning vil gjøre det enklere å kutte i støtten i årene som kommer, og at dette skal føre til at færre vil velge elbil. Dermed står myndighetenes mål om at det kun skal selges nullutslippsbiler i 2025, i fare, mener kritikerne.

Lanserer lavmoms-forslag

Nå lanserer Elbilforeningen et nytt forslag - lav moms på alle elbiler - uansett prisklasse. I en pressemelding skriver foreningen at de, som et alternativ til moms på de dyreste elbilene, kan godta at det innføres en flat lav momssats på alle elbiler, på maks fem prosent.

Med et slikt forslag vil for eksempel en elbil til 500.000 kroner koste 525.000 kroner, mens en bil til 900.000 vil koste 945.000 kroner.

− Elbilforeningen ønsker i tillegg en plan for hvordan moms på elbil vil være i årene framover. Denne planen kan knyttes til utviklingen i elbilandel i nybilbilsalget, for slik å sikre sammenheng mellom virkemiddelbruk og klimamål, sier generalsekretær Christina Bru i Norsk elbilforening.

Viktigste ja-argument

Gunstige avgiftsregler knyttet til innkjøp og bruk er det viktigste ja-argumentet for å velge elbil ved neste bilkjøp.

Det kommer frem av en undersøkelse utført av YouGov på oppdrag fra Autobransjens leverandørforening (ABL).

I en annen, fersk undersøkelse foretatt av Opinion for Norsk elbilforening, kommer det fram til at 24 prosent ser på elbil som mindre aktuell hvis regjeringens forslag går gjennom.

− Bilkjøpere påvirkes av hvordan man innretter kjøpsavgiftene på bil, og elbilsatsingen går ikke av seg selv. Det er jo nettopp dette den norske suksessoppskriften på elbil har vist. Selv om man nå vil starte å fase inn moms, må man holde fast med strategien og være forutsigbar, sier Bu.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.