Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Denne vinteren har det vært spesielt stort fokus på elbiler og rekkevidde. Det er helt naturlig. For det første ble det solgt flere elbiler enn alle andre drivlinjer til sammen i 2020, for det andre opplever vi en kaldere vinter enn på mange år i hele landet.

Den egentlige vinneren på bilmarkedet
Kraftig reduksjon i rekkevidde
Kald vinter betyr kortere rekkevidde. Våre tester viser at man på enkelte modeller må påregne et rekkeviddetap i forhold til WLTP-tall på mer enn 40 prosent, når temperaturen synker til under 10 minusgrader.
Også når det gjelder ladehastighet ser vi kraftig reduserte effekter under den verste kulda. Vi har ved flere anledninger gitt eksempler på dette her på Elbil24, som denne:

Treg vinterlading kan bli kjempedyrt
Vil gjøre det enklere for forbrukeren
NAF går nå ut og sier at de ønsker en ny bransjestandard for informasjon om elbilens rekkevidde, batteristørrelse og ladefart. De mener det er for mange forskjellige måter å presentere dette på, og at dette gjør det vanskelig å sammenligne og vite hvor langt man kommer i praksis.
Rekkevidden er for eksempel basert på WLTP-målinger som er gjort i 23 varmegrader i bystrøk, noe som avviker ganske mye fra realiteten for den jevne, norske bilkjøper.
- Over halvparten av de som kjøper seg ny bil kjøper elbil. Da må de vite hva som er reell rekkevidde på elbilene, også under norske vinterforhold og med ulikt ekstrautstyr, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF.
Hun etterlyser samtidig målinger basert på blandet kjøring.
- Vi ser at noen velger å sette det beste tallet i salgsmateriellet, og det er for bykjøring. Men det er blandet kjøring, det vil si både by og landevei, som er mest relevant for forbrukeren, sier Ryste. - Derfor mener NAF at rekkevidden for blandet kjøring er det som må stå i reklamen, fortsetter hun.

Når det gjelder ladehastighet, varierer den vanligvis mye gjennom ladesyklusen, i tillegg til at den påvirkes av ytre faktorer som temperatur. Her mener NAF at vi må bort fra å gjengi den maksimale hastigheten, og heller vise kurven for hvordan bilen lader.
De etterlyser også en standard for hvilket intervall som skal måles.
- NAF mener at det riktige er å oppgi lading med oppvarmet batteri fra 10 til 80 prosent, sier Ryste.
Sjekk rekkevidden her
Tidligere i vinter spurte vi leserne våre om hvilke erfaringer de selv hadde med elbilene sine. Basert på over 1000 besvarelser, har vi regnet ut snittrekkevidden for rundt 45 høyaktuelle elbilmodeller - for både sommer- og vinterhalvåret. Den gir deg en god indikasjon på hva du kan forvente på nettopp den bilen du vurderer å kjøpe:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.