Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Kia EV6 er blant bilene som lader raskest, med støtte for 800 V spenning og effekt på over 200 kW. Under optimale forhold kan bilen lades 10-80 prosent på bare 18 minutter.
På vinteren, når forholdene ikke er fullt så optimale, kan den samme 10-80-øvelsen gjerne ta dobbelt så lang tid - noe du kan lese mer om i vår vintertest:

Vintertest: Kia EV6 i norsk sprengkulde
Oppdatering starter forvarming
Nå tilbyr Kia en oppdatering til alle som har kjøpt en EV6. Oppdateringen går faktisk på bilens navigasjonssystem, for når man plotter inn en ladestasjon som mål i navigasjonssystemet, starter bilen forvarming av batteriet, eller såkalt batterikondisjonering, slik at det er klart for lynlading når man ankommer ladestasjonen.
Forutsetningen er at batteriet er mindre enn 21 grader varmt og at man har minst 24 prosent gjenstående batterikapasitet. Oppvarmingen deaktiveres så snart batteriet har nådd optimal temperatur.
Ifølge Kia vil denne funksjonen redusere ladetiden med opptil 50 prosent i kalde temperaturer.
Krever Kia-besøk
På 2023-modellen av Kia EV6 har produsenten utstyrt bilene med denne funksjonen direkte. Det samme gjelder Kia EV6 GT og Kia Niro EV.
Løsningen vil også komme nordmenn til gode, men PR-sjef Christian Lagaard hos den norske importøren forteller at de foreløpig ikke vet når og hvordan løsningen skal rulles ut, men han forespeiler at det vil være klart i løpet av året.
Også Hyundai Ioniq 5, som er bygd på samme plattform som Kia EV6, får denne forbedringen - samt flere andre nyheter. Det kan du lese mer om i denne saken.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.