Har du husket å melde deg på Elbil24s nyhetsbrev?
(Elbil24): - Tesla er religion for mange. Ikke bare en bil. Du blir utsatt for hat hvis du sier noe stygt om Tesla. Men nå er det på tide å si fra.
Ordene tilhører Odd Hagen - en bilinteressert mann fra Sandnes som har sverget til Tesla i mange år. Han eier for tiden en Tesla Model S og har tidligere kjøpt og solgt tre biler fra det amerikanske selskapet.
Nå begynner imidlertid tålmodigheten med Tesla å ta slutt for Hagen. Han er oppgitt og fortvilet når Elbil24 snakker med ham.
- Jeg vervet en venn av meg til å kjøpe Tesla i fjor, og begge ble da lovet en vervepremie på 1500 kilometer gratis lading i Teslas superladere. Dette har vi rett på, noe også vår forhandler i Stavanger bekrefter. Men nå har vi mast i snart ett år, og det er ingen hjelp å få, sier Hagen - og legger til:
- Vi er ikke alene om å oppleve dette. Det er mange som føler seg lurt!
- Venter du på vervepremie? Eller har du fått din premie etter lang ventetid? Registrer deg i bunnen av artikkelen!
- Noe for TV 2 hjelper deg?
Som en del av sin salgsstrategi har Tesla gjennom årene lovet fordeler til dem som verver andre til å kjøpe bil av dem.

Kundene rister på hodet - slik svarer VW
Fordelen - den såkalte vervepremien - gjelder både verver og kjøper. Hagen og kameraten ble lovet ett års gratis lading inntil 1500km. Andre vervepremier kan være felger, veggbatteri, hjul eller ladekabel.
I en Facebook-gruppe som kaller seg Vi som venter på referral fra Tesla kommer det tydelig frem at en rekke Tesla-eiere venter på sin vervepremie. Mange er rådville.
«Er dette noe som kan prøves for TV2 hjelper deg?», skriver en bruker.
«Da har jeg sendt brev til forliksrådet og klaget Tesla inn for mangelfull leveranse», skriver en annen.
En tredje spør om mailadressen han sitter på er riktig. «Har ikke fått svar på over ett år og jeg har sendt mange mail».
Også hos Tesla Owners Club Norway har tematikken blitt hyppig diskutert de senere årene. Der ble det i fjor opprettet et dokument hvor Tesla-eiere kan registrere hvilke vervepremier de mangler.
Én ting er at 1500 kilometer lading ikke har all verdens verdi. Verre er det for kundene som venter på dyre dekk, felger eller hjul.
- For mange tilfeller
Når Elbil24 tar kontakt med Tesla Norge, virker de overrasket over at kunder klager på forsinkede vervepremier.
- Vi så på noen saker i fjor høst, men mitt inntrykk er at de fleste sakene er løst, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla til Elbil24.
- Det er riktig at vi i en periode hadde for mange tilfeller av premier hvor leveringen ble forsinket. Flere tilfeller ble liggende oppspart. Det skyldtes en kombinasjon av endring i interne systemer og forsinkelser hos leverandør, fortsetter Roland.
Ifølge Tesla Norge skal status i fjor høst ha vært at under én prosent av referral-kundene i Norge manglet vervepremie. Diskusjonene i diverse forum og på sosiale medier tyder imidlertid på at problemet er større enn som så.

Trikset ga Patrik sommer-rekkevidde året rundt
I tillegg til at mange gir uttrykk for at de venter forgjeves på sin vervepremie, er det flere som ytrer stor misnøye med måten Tesla håndterer sakene.
Hjelpen er minimal eller fraværende og kommunikasjonen vanskelig å forholde seg til.
- Det er veldig mye er bra med Tesla, men deler av servicen deres er katastrofe. De baserer all sin kundekontakt på elektronikk, men får det ikke til å fungere. Og så klarer de ikke å ordne opp i eget rot. Det er lite tillitsvekkende, sier Hagen.
- Ond sirkel
Han hevder han har blitt sendt rundt i et univers av Tesla-mailadresser det siste året, men at ingen henvendelser fører noen vei.
- Det er alltid en ny mailadresse som dukker opp og som skal prøves. Det er en ond sirkel. Noen steder får jeg robotsvar. Andre steder blir jeg henvist videre. Og så er jeg tilbake til start, sier Hagen.
Elbil24 vet at Tesla tidligere ikke var rustet for å ta imot alle henvendelsene om referrals. Dette fordi sakene ble sendt til USA for behandling.

Nå blir disse Tesla-modellene minst 50.000 kroner billigere
I senere tid har det blitt opprettet et netthandelsteam i Europa som tar seg av henvendelsene. Her behandles alle saker hvor kunder er lovet fysiske vervepremier som felger, dekk og ladebokser.
Hva er forventet ventetid på en vervepremie?
- Det er umulig å gi et generelt svar på ventetiden. Det avhenger av om det er en fysisk eller digital premie. Det går ikke å svare generelt på det, svarer Roland.
Lover å rydde opp
At ventetiden i mange tilfeller er lang, er det imidlertid liten tvil om. I gruppen Vi som venter på referral fra Tesla er det to som kan fortelle at de omsider har fått sine premier.

Dette bildet viser Tesla-kaoset. Timer senere blandet Trump seg inn
«Jeg tror det nesten ikke! De har kommet!!», skriver en bruker - og legger til at han har ventet i to år på dekkene han var lovet.
«Tok bare 1,5 år» skriver en annen - og legger ved et bilde av sin Tesla med nye felger.
Innleggene blir møtt med kommentarer fra Tesla-eiere som sier de nesten har gitt opp og at de har mast i evigheter.
Tesla Norge hevder på sin side at det bare er å ta kontakt.
- Hvis det er noen som ikke har fått det de er lovet, må de kontakte oss. Kundesenteret er det enkleste i disse tider. Så vil vi se nærmere på enkelthendelser. Vil vil jobbe for å rydde opp i dette, sier Roland.
Kan ha rett på kompensasjon
Odd Hagen er imidlertid lite imponert.
Han gjentar flere ganger at han ikke er opptatt av pengene det er snakk om. Til det er verdien av 1500km lading for liten.
Men for en prinsippfast mann som er en trofast kunde av Tesla, er han sjokkert over behandlingen.

Elbil24 avlsører: Nå får Oslo sin aller første superlader
Mange kunder venter dessuten på langt mer verdifulle vervepremier.
Elbil24 kjenner til kunder som venter på premier til en verdi av 60.000 til 110.000 kroner.
- Det er helt utrolig at en stor bedrift benytter seg av vervekampanjer de ikke klarer å følge opp. Det er en skandale å tilby folk premier de ikke får, sier Hagen.
Elbil24 vet at flere kunder har valgt å kjøpe produktene de var lovet å få av Tesla. Ifølge Forbrukerrådet kan det være mulig å få igjen disse pengene.
- Kunden har rett på den vervepremien vedkommende er lovet, og kan kreve økonomisk kompensasjon tilsvarende premiens verdi dersom den ikke leveres som avtalt, sier jurist Caroline Skarderud i Forbrukerrådet.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.