(Elbil24): Den europeiske bilparken skal i løpet av få år elektrifiseres, og de fleste EU-land, og nær sagt alle de store bilprodusentene, har det siste året lansert ambisiøse planer for hvordan overgangen skal skje.
Stikkord er rask utfasing av biler med forbrenningsmotor og introduksjon av en rekke nye, elektriske modeller.

Disse landene har færrest elbilladere
Voksesmerter
Elektrifiseringen opplever imidlertid noen voksesmerter allerede, og mye handler om at lademulighetene ikke øker like raskt som veksten i elbil-salget.
I Norge ligger vi relativt langt framme på det punktet, spesielt i Sør-Norge, og en stor del av befolkningen har dessuten gode muligheter for å lade hjemme. Slik er det definitivt ikke i de fleste andre europeiske land, noe myndighetene, utbyggere og tilbydere av ladeinfrastruktur er i ferd med å ta innover seg.
Skal flerdoble innen 2025
Ionity regnes som en av Europas ledende aktører innen lading langs veiene, og er foreløpig, sammen med Tesla, den eneste som utelukkende har spesialisert seg på lynladere med høy effekt (Ionity: Inntil 350kW / 800V).
Selskapet er eid av blant andre BMW, Ford, Hyundai/Kia, Mercedes-Benz og Volkswagen-gruppen, og er representert med ladestasjoner i 24 land.
I fjor høst fikk de med seg amerikanske BlackRock på en storstilt ekspansjon av ladenettverket. Målet var å mer enn firedoble antall ladepunkter i Europa fram mot 2025, fra 1500 til rundt 7000. Investeringen er ventet å koste rundt 7 milliarder kroner.
I skrivende stund har selskapet rundt 1900 ladepunkter.
De nye ladepunktene vil ikke bare være knyttet til de største motorveiene, men også nær bysentra og ved travle stamveier, heter det i en erklæring fra selskapet.

Mer enn 50 elbil-modeller analysert: Disse taper mest rekkevidde i vinter
Oppgraderer alle i Norge
.- Vi investerer nå kraftig for å bygge ut ladeinfrastrukturen i hele Europa, inkludert Norge. I tillegg investeres det i ny teknologi, og det skal implementeres flere tjenester på stasjonene for å både forenkle og forbedre ladeopplevelsen ytterligere, sier selskapets nordensjef, Jan Haugen Ihle.
- For tiden er fem stasjoner under bygging i vårt langstrakte land, mens vi nå er i ferd med å avslutte oppgraderingen av alle våre norske stasjoner med flere ladepunkter, sier han.
Skal bli mer behagelig
I tillegg til å bygge ut antall ladepunkter, tar Ionity også sikte på å gjøre selve opplevelsen mer komfortabel og bedre enn i dag. Hva dette innebærer i praksis er foreløpig ikke kjent, men det er mange som mener at opplevelsen ved ladestasjonene bør bli mer lik den man får når man fyller diesel eller bensin (man kan stå under tak, får mulighet for å kjøpe mat og drikke, etc).
Ionity har som mål at det ikke skal være mer enn 150-200 kilometer mellom hver ladestasjon. I dag finnes det 22 Ionity-ladestasjoner i Norge, hver med inntil 12 ladepunkter, men ingen nord for Trondheim.
En av de fem nye som er under oppføring, kommer imidlertid i Namsskogan, nesten på grensa til Nordland.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.