Peugeot 2008

Oppgraderer bestselgeren

Nå får Peugeot E-2008 ny design og bedre rekkevidde.

BLIR NY: Facelift-utgaven av Peugeot E-2008 skal være klar for salg allerede i juni. Foto: Peugeot
BLIR NY: Facelift-utgaven av Peugeot E-2008 skal være klar for salg allerede i juni. Foto: Peugeot Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Selv om markedsandelene i Norge kanskje ikke er helt i toppen, er Peugeot et svært populært merke i Europa. Den mest solgte bilen i Europa i 2022 kom nettopp fra franskmennene, i form av modellen 208.

På 12. plass, rett over Tesla Model Y, finner vi SUV-en 2008. Den elektriske utgaven, E-2008, var blant de mest solgte SUV-ene i B-segmentet i Europa i fjor og får nå en oppgradering.

Snaue 7000 eksemplarer ruller på norske veier og er med det den mest solgte elektriske Peugeoten her til lands.

Bagasjerommet er på 434 liter med oppreiste bakseter. De kan felles ned i 40/60-formasjon. Foto: Peugeot
Bagasjerommet er på 434 liter med oppreiste bakseter. De kan felles ned i 40/60-formasjon. Foto: Peugeot Vis mer

Øker rekkevidden

Det kommer på ingen måte som noe bombe at Stellantis-bilen nå følger i fotsporene til blant annet DS 3 E-Tense, Citroën ë-C4/X og Jeep Avenger, ved at den får oppgradert motor og batteri.

Det betyr at bilen får 20 hestekrefter ekstra (fra 136 til 156 hk) og at batteriet oppgraderes fra 50 kWh til 54 kWh. Kombinert med andre endringer av bilen, gjør det at WLTP-rekkevidden økes fra 341 til 406 kilometer, altså med nesten 20 prosent.

Ifølge Peugeot skal bilen komme i salg allerede i sommer og vil bli produsert på Vigo-fabrikken i Spania.

Designendringer

Selv om de fysiske målene til nye 2008 er de samme som før (4,30 m lang, 1,987 m bred, 1,55 m høy), er bilen også endret designmessig, blant annet for å gi den et utseende der bilen fremstår bredere.

De tre klørne på hver side bør gjøre lyssignaturen til E-2008 lett gjenkjennbar i bakspeilet. Foto: Peugeot
De tre klørne på hver side bør gjøre lyssignaturen til E-2008 lett gjenkjennbar i bakspeilet. Foto: Peugeot Vis mer

På frontpartiet fanger de tre «klørne» umiddelbar oppmerksomhet, og også grillen er gjort bredere. Den vil dessuten ha en farge som matcher lakkfargen på bilen. I fronten finner vi også en modernisert Peugeot-logo.

Bagasjerommet er fortsatt på 434 liter.

Active – Allure – GT

Nye 2008 blir å få i tre utstyrsvarianter, der Active er den rimeligste. Der er 16" felg standard, mens de to andre – Allure og GT – kommer med 17-tommere, med mulighet for 18 på GT-utgaven.

10" infotainment-skjermen blir nå å finne på alle de tre utstyrsnivåene. Foto: Peugeot
10" infotainment-skjermen blir nå å finne på alle de tre utstyrsnivåene. Foto: Peugeot Vis mer

Allure- og GT-utgavene får også digitalt instrumentpanel, med «3D display» på GT-utgaven. Alle tre utgaver får imidlertid den nye 10-tommers infotainment-skjermen, som i forrige runde kun var tilgjengelig på den gjeveste, men det er kun på Allure og GT skjermen har HD-oppløsning. Bilen støtter både CarPlay og Android Auto trådløst.

Ombordladeren på 2008 er 7,4 kW, men 11 kW er mulig som tilvalg. Med 7,4 kW tar det 4t40m å lade batteriet fra 20–80% hjemme. Om du skal lade telefonen, finner du en 15W trådløs ladeplate på GT-versjonen, som du også kan få som tilvalg på Allure-utgaven. Den og Active-utgavene har 5W som standard.

Peugeot lover dessuten OTA-oppdateringer og stemmestyringsfunksjon som aktiveres med «OK, Peugeot».

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.