Registreringsstatistikken:

Opptur for salget av elbiler

Etter tre dårlige måneder har trenden snudd, men ikke nok.

PÅ TOPP: Audi e-tron topper registreringsstatistikken for januar. Foto: Fred Magne Skillebæk
PÅ TOPP: Audi e-tron topper registreringsstatistikken for januar. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): De siste månedene har antall nyregistrerte elbiler falt betraktelig, når vi sammenligner 2019 med 2018. Dette fordi flere produsenter har vært motvillig til å levere ut biler i 2019, ettersom det nye 95-grams målet trer i kraft nå i 2020.

Dersom bilprodusentene ikke klarer å oppfylle kravene til den nye målsettingen, vil det koste dem enorme bøter per solgte bil.

Ved å holde igjen biler som kunne blitt levert i 2019, er disse til god hjelp for å nå målene for 2020. Og selv med et lite overliggende lager er det ikke sikkert alle klarer målsettingen av den grunn.

2020 begynner med en opptur, for i januar ble det førstegangsregistrert 4.236 elbiler her til lands, en andel på 44,3 prosent. Dette er høyere enn i hver av de siste tre siste månedene av 2019. Samtidig er det ikke noe høyere enn det bør være for å nå målet om over 50 prosent på året. I de fleste månedene i 2019 pendlet salget mellom 4-5.000, foruten de tre månedene der Tesla leverte enormt med Tesla Model 3.

Det var også disse tre månedene som dro snittet for året kraftig opp, men ikke lenger enn at alle nullutslippsbiler utgjorde en markedsandel på 42,4 prosent i 2019 – langt lavere enn de fleste estimater.

De fleste estimater peker på at vi i 2020 må runde en markedsandel på 50 prosent i 2020 for å ligge i rute til å nå 100 prosent salg av nullutslippsbiler i 2025.

Med den nye EU-målsettingen om 95 gram CO2-utslipp per solgte nybil, er sjansen stor for at det skal bli lettere å få fatt i biler i 2020, til og med de bilene man ønsker.

Registreringstatistikk nye elbiler
Infogram

Vinneren er...

I Januar var det enkelte som virkelig fikk opp dampen med tanke på utleveringer. Månedens mest solgte elbil ble Audi e-tron, mye takket være de første leveransene av e-tron 50, som har en mindre batteripakke enn e-tron 55, som har vært på markedet et års tid.

Hele 902 eksemplarer av e-tron ble registrert på norske skilt i januar, et godt stykke foran de 533 eksemplarene av Renault Zoe, som kapret andreplassen.

Audi e-tron fikk årets høyeste score i kollisjonstesten. Vis mer

På tredjeplass finner vi en gammel traver, som fortsatt gjør det godt - VW e-Golf. Bilen selges nå til redusert pris, noe som gjør den til svært mye bil for pengene. Det oppdaget de 497 nye kundene som i januar hentet sin nye e-Golf. Hyundai Kona havnet på fjerde plass, med 380 biler.

Nissan Leaf sparker også godt fra seg, for også der er det gode kampanjer å finne. De omsatte 366 biler i januar.

Samlet ble det altså omsatt 4.236 elbiler i januar, når de små varebilene telles med. Dette er likevel et godt stykke under det nivået det må opp på for å nå en markedsandel på over 50 prosent. Om vi anslår at totalmarkedet lander på optimistiske 150.000 biler, og 75.000 av disse skal være en elbil, så må månedssnittet ligge på godt over 6.000 biler per måned.

Her listen over registrerte elbiler i januar:

Merke/modell Januar
1. Audi e-tron902
2. Renault Zoe533
3. Volkswagen Golf497
4. Hyundai Kona380
5. Nissan Leaf366
6. Hyundai IONIQ211
7. BMW i3200
8. Seat Mii178
9. Tesla Model 3166
10. Skoda Citigo130
11. Jaguar I-PACE112
12. Kia Soul90
13. Kia Niro81
14. Opel Ampera-e72
15. Mercedes-Benz EQC67
16. Nissan NV20056
17. Volkswagen up!40
18. Citroen Berlingo32
19. Tesla Model X18
20. DS DS 3 Crossback14
21. Smart ForTwo14
22. Smart ForFour13
23. Peugeot 20811
24. Tesla Model S10
25. Porsche Taycan10
26. Citroen C-Zero8
27. MG ZS7
28. MINI Mini5
29. Peugeot iOn5
30. Peugeot Partner4
31. Mitsubishi I-MiEV2
32. Maxus EV801
33. Chevrolet US Bolt1
34. Ford Focus

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.