(Elbil24): De siste månedene har antall nyregistrerte elbiler falt betraktelig, når vi sammenligner 2019 med 2018. Dette fordi flere produsenter har vært motvillig til å levere ut biler i 2019, ettersom det nye 95-grams målet trer i kraft nå i 2020.

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
Dersom bilprodusentene ikke klarer å oppfylle kravene til den nye målsettingen, vil det koste dem enorme bøter per solgte bil.
Ved å holde igjen biler som kunne blitt levert i 2019, er disse til god hjelp for å nå målene for 2020. Og selv med et lite overliggende lager er det ikke sikkert alle klarer målsettingen av den grunn.
2020 begynner med en opptur, for i januar ble det førstegangsregistrert 4.236 elbiler her til lands, en andel på 44,3 prosent. Dette er høyere enn i hver av de siste tre siste månedene av 2019. Samtidig er det ikke noe høyere enn det bør være for å nå målet om over 50 prosent på året. I de fleste månedene i 2019 pendlet salget mellom 4-5.000, foruten de tre månedene der Tesla leverte enormt med Tesla Model 3.

3000 har reservert norsk elbil
Det var også disse tre månedene som dro snittet for året kraftig opp, men ikke lenger enn at alle nullutslippsbiler utgjorde en markedsandel på 42,4 prosent i 2019 – langt lavere enn de fleste estimater.
De fleste estimater peker på at vi i 2020 må runde en markedsandel på 50 prosent i 2020 for å ligge i rute til å nå 100 prosent salg av nullutslippsbiler i 2025.
Med den nye EU-målsettingen om 95 gram CO2-utslipp per solgte nybil, er sjansen stor for at det skal bli lettere å få fatt i biler i 2020, til og med de bilene man ønsker.
Vinneren er...
I Januar var det enkelte som virkelig fikk opp dampen med tanke på utleveringer. Månedens mest solgte elbil ble Audi e-tron, mye takket være de første leveransene av e-tron 50, som har en mindre batteripakke enn e-tron 55, som har vært på markedet et års tid.
Hele 902 eksemplarer av e-tron ble registrert på norske skilt i januar, et godt stykke foran de 533 eksemplarene av Renault Zoe, som kapret andreplassen.
På tredjeplass finner vi en gammel traver, som fortsatt gjør det godt - VW e-Golf. Bilen selges nå til redusert pris, noe som gjør den til svært mye bil for pengene. Det oppdaget de 497 nye kundene som i januar hentet sin nye e-Golf. Hyundai Kona havnet på fjerde plass, med 380 biler.

28 nye elbiler: Godt over halvparten er svært interessante
Nissan Leaf sparker også godt fra seg, for også der er det gode kampanjer å finne. De omsatte 366 biler i januar.
Samlet ble det altså omsatt 4.236 elbiler i januar, når de små varebilene telles med. Dette er likevel et godt stykke under det nivået det må opp på for å nå en markedsandel på over 50 prosent. Om vi anslår at totalmarkedet lander på optimistiske 150.000 biler, og 75.000 av disse skal være en elbil, så må månedssnittet ligge på godt over 6.000 biler per måned.
Her listen over registrerte elbiler i januar:
Merke/modell | Januar |
1. Audi e-tron | 902 |
2. Renault Zoe | 533 |
3. Volkswagen Golf | 497 |
4. Hyundai Kona | 380 |
5. Nissan Leaf | 366 |
6. Hyundai IONIQ | 211 |
7. BMW i3 | 200 |
8. Seat Mii | 178 |
9. Tesla Model 3 | 166 |
10. Skoda Citigo | 130 |
11. Jaguar I-PACE | 112 |
12. Kia Soul | 90 |
13. Kia Niro | 81 |
14. Opel Ampera-e | 72 |
15. Mercedes-Benz EQC | 67 |
16. Nissan NV200 | 56 |
17. Volkswagen up! | 40 |
18. Citroen Berlingo | 32 |
19. Tesla Model X | 18 |
20. DS DS 3 Crossback | 14 |
21. Smart ForTwo | 14 |
22. Smart ForFour | 13 |
23. Peugeot 208 | 11 |
24. Tesla Model S | 10 |
25. Porsche Taycan | 10 |
26. Citroen C-Zero | 8 |
27. MG ZS | 7 |
28. MINI Mini | 5 |
29. Peugeot iOn | 5 |
30. Peugeot Partner | 4 |
31. Mitsubishi I-MiEV | 2 |
32. Maxus EV80 | 1 |
33. Chevrolet US Bolt | 1 |
34. Ford Focus |

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.