Ja eller nei til elbil:

Overrasket over elbil-motstandere: - Det finnes en hard kjerne

Hver tiende nordmann sier at det er helt uaktuelt med elbil. Andelen har ligget fast i seks år.

De aller fleste nordmenn har elbil eller vil velge det i fremtiden. Enkelte er imidlertid fast bestemt på at det er helt utenkelig å bli elbil-eier. Foto: Steinar André Danielsen.
De aller fleste nordmenn har elbil eller vil velge det i fremtiden. Enkelte er imidlertid fast bestemt på at det er helt utenkelig å bli elbil-eier. Foto: Steinar André Danielsen. Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Det er liten tvil om at det er elbiler som gjelder for tiden. Her i Norge velger de aller fleste elbil ved kjøp av ny bil, og på verdensbasis er det nå for første gang i historien en elbil som er verdens mest solgte bil.

Stadig flere sier også at deres neste bil blir en elbil.I en fersk undersøkelse som Norstat har gjort for Naf svarer nesten halvparten at deres neste bil blir en elbil.

Det finnes imidlertid en liten gruppe som er svært bestemte på at de ikke skal ha elbil.

- Det finnes en hard kjerne som er veldig bestemt på at de aldri ikke skal ha elbil. Vi har målt dette i mange år nå, og andelen elbil-motstandere er overraskende stabil på rundt 10 prosent. Andelen har vært den samme siden 2017, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Naf.

Størst skepsis i distriktene

Det er spesielt i distriktene at andelen skeptikere er stor. Her svarer nær én av fem – 18 prosent – at deres neste bil absolutt ikke blir en elbil.

Sødal mener at regjeringen har en stor utfordring med å overbevise den siste gruppen av elbilskeptikere. Stortingets mål er som kjent at alle nye biler skal være nullutslippsbiler innen utgangen av 2025.

- Det kan være vanskelig å overbevise den siste tidelen av befolkningen som fortsatt sier det er uaktuelt med elbil. Det blir ikke lettere nå som avgiftene for å kjøpe både nye og brukte elbiler øker, samtidig som bompengene for elbiler øker, sier Sødal.

Vil ha vekk vektavgiften

Han mener det viktigste regjeringen og SV bør gjøre i budsjettforhandlingene denne våren er å reversere den omstridte vektavgiften som ble innført fra nyttår.

- Vektavgiften treffer de tunge bilene hardest, og det er gjerne de bilene med litt størrelse og god lastekapasitet som passer bra for folk i distriktene, sier Sødal.

Han minner om det positive med den ferske Norstat-undersøkelsen. 90 prosent av de spurte kan tross alt tenke seg en elbil en eller annen gang i fremtiden. Og stadig flere vil velge elbil som sin neste bil.

- Andelen som ønsker elbil som neste bil økt jevnt og trutt, fra 30 prosent i 2017 til 47 prosent i 2023. Rundt halvparten av denne veksten er tvilere som har blitt mer positive til elbil over tid. Resten er folk som har vært litt negative til elbil, men som nå er positive, sier Sødal.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.