Tesla Owners Club Norway har vintertreff:

På glattisen med Tesla-klubben

Hva tror du skjer når Tesla-klubben inviterer medlemmene på sikkerhetskurs på glattisen?

INNSATS: Det står som regel ikke på innsatsen når banekjøring står på agendaen. Foto: Fred Magne Skillebæk
INNSATS: Det står som regel ikke på innsatsen når banekjøring står på agendaen. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Denne artikkelen er finansiert av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24):

Vintertreff på Golsfjellet, med isbanekjøring på Tisleifjorden. Sånt blir det action av, men legg igjen den tunge gassfoten hjemme. På glattisen gjør en tung gassfot bare ugagn, uansett.

Dessuten, kjøringen er først og fremst et sikkerhetsfremmende tiltak, med førermøte og god rådgivning av instruktører i forkant.

Men det er både lov - og mulig - å kjøre sikkert og ha det gøy samtidig. Da har man definitivt kommet på rett sted, for større sikkerhetssoner enn på Tisleifjorden er knapt å finne.

-Dette er det mest populære treffet vårt, forteller Satheesh Varadharajan, som er President i Tesla Owner Club Norway - TOCN.

KJØR HARDT: Et godt knippe biler og folk møttes på iskanten før banekjøringen. Foto: Fred Magne Skillebæk
KJØR HARDT: Et godt knippe biler og folk møttes på iskanten før banekjøringen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Gjengangere

Treffet på Golsfjellet er etter hvert blitt en tradisjon. Tidligere har gjengen hatt tilhold på Pers Hotell på Gol, men i år valgte de Storefjell Høyfjellshotell i stedet.

-Storefjell ligger nærmere og har i tillegg suverene lademuligheter, forteller Roger Kolbu.

Han er organisatorisk leder i klubben, og står for mye av tilretteleggingen. Da er lading et viktig element. På Storefjell er det flust av industrikontakter i garasjeanlegget som er ypperlig egnet for lading, legger han til.

Skulle man trenge en liten ekstra boost på vei hjem, er det også superladere på Gol. Skal du sørover har du enda flere etter bare noen mil.

Pølser og dekktest

Treffet gikk av stabelen fra torsdag til søndag andre helgen i mars. På glattisen var det rigget et depot ved inngangen til de to banene som var i bruk. Her var det varm kaffe og livlig prat.

Utpå dagen kom en bil fra hotellet, full av varme pølser, brus og annet snacks. Selv ungene smilte fra øre til øre.

Kjøringen under treffet var som sagt organisert som et sikkerhetskurs. Dekk er naturligvis en viktig del av sikkerheten, og Dekkmann - en av klubbens samarbeidspartnere – hadde tatt med seg et knippe forskjellige dekk på felg.

Det var bare å peke hvilket sett du ville prøve for å måle forskjeller. En egen bane for bremsetester ga svaret på hvilket dekk som hadde kortest bremsestrekning.

For familien

-Det er viktig for oss at dette passer for hele familien, forteller Presidenten, noe det virker som klubben har lykkes med dette. For her var det ikke bare gutta som ratta rundt.

Ute på ei diger isslette fant vi en Model S dansende rundt i en lang rekke piruetter. Bak rattet satt Elise Gundersen og rattet kontrollert i begge retninger.

Det er tydelig at hun blir glad av det hun holder på med, for bilen hadde fått eget personlig skilt med fem bokstaver - LYKKE.

Hun er også styremedlem i TOCN, og medlem av Tesladamene – en lukket gruppe på Facebook. Her er det kjemisk fritt for menn, og ikke engang en aldri så høflig mannlig journalist slipper til. Gruppen er slettes ikke så liten heller, med over 1000 medlemmer.

Elbil24 fikk en runde rundt banen med en annen treffdeltaker, Adrian Jektvik. Han har en Model S med bakhjulsdrift, og skiller seg fra mengden ved å gasse og bremse med høyre hånd, ettersom han sitter i rullestol. Det hindret ikke Adrian i å ligge bredt i hver eneste sving.

En liten tweak fra en kompis, og han kan skru av ABS og ESP med en fjernkontroll. Da er det bare å gasse i vei.

Også Adrian har eget bilskilt, og man skal lete lenge etter en mann med herligere selvironi. Møter du en Model S med skiltet «CRIPPLE», så vet du hvem han er.

Faktisk var det en stor andel av bilene på treffet som hadde personlig bilskilt. Her fant vi ALIEN, UFO, X-FILES, SHIEEET, UR2SLOW, JUST EL, HIGH TECH, og flere til.

Se flere bilder:

Ingen horn i panna

Treffet har ingen konkurranser så lenge du er på banen. Det ryktes at konkurranseinstinktet heller skulle få utløp med Kahoot på kvelden, vel tilbake på hotellet. På banen kan du naturligvis kjøre så fort du klarer, men ingen tar tidene. Det skal også være en sikkerhetssone mellom bilene på 250 meter. Det eneste stedet du til en viss grad kan måle deg mot andre, er på bremsestrekket.

Den med kortest bremselengde vinner, men det settes på kontoen for sikkerhet.

Jo da, selvfølgelig var det en og annen som fant ut at farten ikke stod i stil til grepet, og havnet i snøfonna. Det settes på kontoen for lærdom, og som regel satt det et mannfolk bak rattet i de fleste av bilene som dro av. En brite i en Model S var aller flinkest, om man kan si det sånn.

Det måtte to Model X med tau mellom hver av dem til for å få den ut av fonna igjen.

Men uten skader var alle like blide. Britene hadde forresten kjørt hele veien rundt for å delta. Noen svensker hadde også funnet veien til Golsfjellet for anledningen.

Myten er brutt

Av biler var det alt mulig av det Tesla har å by på, med både tohjulsdrift og firehjulsdrift. Den eneste modellen vi ikke så noe til var Roadster, ellers gikk det i både Model S og X, og et par Model 3.

Så hvordan lar det seg gjøre å ha det så morsomt med biler som er så proppet med elektroniske hjelpemidler som disse? Svaret er slettes ikke overraskende.

-Det finnes en sikring for alt.

Myten om at man ikke kan ha sideveis moro med en Tesla er herved busted.