<strong>SKEJRMBASERT:</strong> Som de fleste nye biler, får også Ford Mustang Mach-E skjermbasert betjening. Foto: Ford
SKEJRMBASERT: Som de fleste nye biler, får også Ford Mustang Mach-E skjermbasert betjening. Foto: Ford Vis mer

Slik skal den betjenes:

På innsiden av Ford Mustang Mach-E

Nå skal bilen lære deg å kjenne - ikke motsatt.

Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Da får du tilgang til våre beste saker, og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24:) Du vil merke det allerede før du har satt deg inn. I det du nærmer deg bilen vil den vite at det er akkurat du som kommer for å kjøre en tur. Koblingen finnes i mobiltelefonen din. Av alle dem som har lagt inn profilen sin i bilen, justeres setet til akkurat deg.

Du trenger ikke låse opp, du trenger ikke starte. Og hvor du skal la du jo inn i appen fra kjøkkenbordet mens du spiste frokost.

Dette blir hverdagen i den nye Ford Mustang Mach-E når den kommer rett over nyåret. Hemmeligheten er ikke lenger at det er du som må lære deg bilen. Med maskinlære er det den som lærer seg dine mønstre og vaner. Kanskje noen du til og med ikke var klar over at du hadde?

Bil med kropp og sjel

Selve hjertet i systemet ligger bakt inn i en datamaskin, og systemet kalles Ford Sync – et system som i praksis består av en pakke med flere forskjellige systemer som jobber sammen. Men selv om bilen lærer deg å kjenne, så har du fortsatt over 80 innstillinger du kan endre på for å få bilen akkurat slik du vil ha den som utgangspunkt.

Selve hjertet – datamaskinen – ligger bortgjemt på egnet sted, men vi brukere vil oppleve den 15,5-tommers store skjermen som hjertet i systemet.

Nei da, så langt er det kanskje ikke noe nytt, om vi sammenligner med andre nyere biler som kommer på markedet, men Ford lover at de har strukket seg et skritt lenger – nettopp på grunn av maskinlæren. Bilen skal gjøre en bedre og bedre jobb for deg, jo lenger dere lever sammen.

<strong>I NORGE:</strong> Ford Mustang er i disse dager på tester rundt om i Norge. Foto: Ford
I NORGE: Ford Mustang er i disse dager på tester rundt om i Norge. Foto: Ford Vis mer

Intuitiv og kjent

I Mustang Mach-E er skjermen oppreist på høykant. Helt nederst i skjermbildet sitter det en stor fysisk knapp som blant annet er til for å skru systemet på, eller justere volumet. Hele skjermen betjenes gjennom berøring, og Elbl24 har allerede sett og prøvd systemet.

Store ikoner gjør det hele svært intuitivt, og det anser vi som en nøkkelfaktor i de fremtidige systemene.

Du betjener alt gjennom kjente berøring, sveipe, eller klypefunksjoner – akkurat som vi er vant med fra mobiltelefoner og nettbrett. Og nettopp mobiltelefonen blir en viktig partner for Mustang Mach-E. Den er på sett og vis din ID-brikke for bilen, slik at den vet hvem du er. Du kan også gi tilgang til flere personer og mobiltelefoner, for eksempel flere familiemedlemmer.

Det er ikke noe nytt at man nå styrer bilen med appen, men Ford har lagt inn svært mange funksjoner. Det er ikke lenger bare forvarming og navigasjon som gjelder. Fra mobilen må du laste ned appen «FordPass», som jobber sammen med den nye funksjonen Remote Vehicle Setup (se video lenger ned for demo).

Selvkjøring og fartsgrenser

Selve navigasjonen er gjort i et samarbeid med flere partnere, for det er ikke lenger slik at Tomtom er best på alt, eller Garmin, eller andre. Hver leverandør har sine fordeler og ulemper, og Ford har derfor hentet ut det de mener er bra fra hver av dem. Derfor står eksempelvis også både Tomtom og Garmin for deler av underlaget, med flere.

Ford lover også at de tar hensyn til faktiske fartsgrenser, ikke bare de hastighetene som er oppgitt av Google Maps, eller andre forhåndsdefinerte fartsgrenser. Eksempelvis bruker Google veitype til å oppgi hastighet. Slik fungerer det langt fra i det faktiske liv.

Derfor ser vi også at biler med Google Maps som hastighetsindikator blir fullstendig feil i praksis.

Dette skal Ford heldigvis ha gjort noe med. På sikt vil også de bruke skiltgjenkjenning i større grad, men fra start blir det de angivelser som ligger i kartsystemene som er giver for den delen av bilen som handler om selvkjøring og adaptiv fartsholder.

<strong>ALLE FUNKSJONER:</strong> Appen blir bilens fjernkontroll, slik vi kjenner det fra nyere elbiler. Foto: Ford
ALLE FUNKSJONER: Appen blir bilens fjernkontroll, slik vi kjenner det fra nyere elbiler. Foto: Ford Vis mer

«Hei Ford»

Som sagt er det mange biler som får mange av de samme funksjonene. Det skal være derimot være funksjonene rundt maskinlære som skal gjøre Ford sitt system spesielt. Samtidig mener de selv og ha gått den ekstra mila for å få et så intuitivt system som mulig.

Bilen har også lært seg veldig mange språk, 15 i tallet, og støtter naturligvis stemmestyring.

Mustang Mach-E er i stor grad utviklet i USA, selv om den skal produseres i Mexico. På den siden av dammen er Alexa et kjent og kjært system, og Ford har implementert en rekke funksjoner som støtter nettopp Alexa i nye Mustang Mach-E.

Med stemmestyring kan du endre navigasjon, lys, be bilen om å ringe, sende deg til andre destinasjoner, og alt annet som finnes naturlig å ligge under stemmekommando.

Når du nærmer deg en destinasjon som er lagt inn i navigasjonen, er det en ganske morsom greie at du kan bli spurt om du vil stå under tak, eller kan nøye deg med en plass ute i det fri. Et av målene til Ford er nemlig å henvise deg til parkeringsplasser de vet er ledige.

Dette er ikke et system som er veldig oppe og gå i Norge enda, men det finnes blant annet et norsk firma som utvikler systemer skal skille mellom ledige og opptatte parkeringsplasser, for så å rapportere dette til felles databaser der slik informasjon blir spredd videre.

Se Ford-appen i funksjon:

Slik blir appen i nye Ford Mustang Mach-E Vis mer

Klokere for hver dag som går

I likhet med de fleste andre nye elbiler som kommer, så støtter også Mustang Mach-E såkalt OTA-oppdatering – «Over The Air». Dette gjør at hele operativsystemet kan oppdateres mens bilen står parkert. Den bruker helst Wifi, trådløst internett, til å laste ned ny programvare. Har den ikke dette tilgjengelig, bruker den ordinært telefonnett, ettersom bilen også har 4G gjennom et eget SIM-kort.

Nytt fra Ford er at det forrige operativsystemet blir liggende i bakgrunnen som back-up.

Skulle noe gå galt med oppdateringen, eller noe vise seg å være feil med systemet, så går den tilbake og bruker forrige programvare. Man kan som bruker også velge å gå tilbake til forrige versjon, men det vil ikke ligge en serie med eldre versjoner der. Kun ett steg tilbake, men det er langt bedre enn ingen ting.

Bli heller ikke overrasket dersom bilen en dag plutselig spør deg om du også i dag vil innom den vanlige kaffesjappa? Har du stoppet på samme sted flere dager på rad, så regner den dette som en vane som den vil minne deg på. Husk at du kan skru slike funksjoner av, om du vil, men jo mer du lar bilen deg kjenne, jo bedre jobb kan den gjøre for deg.

Det blir litt på samme måte som både Youtube, Netflix og Spotify har en irriterende tendens til å gi deg forslag basert på historikken din.

– Vi gleder oss stort, og hele den norske organisasjonen er nå klar for den nye tiden, forteller Anne Sønsteby hos Ford Motor Norge, som påpeker at de første bilene triller inn i landet rett etter at de siste nyttårsrakettene har landet.

HUSK OGSÅ:

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer