Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): Det er foreløpig ikke kjent når nordmenn kan bestille nye NIO ET7, men bilen er allerede på plass i Norge.
Under bilkonferansen Nordic EV Summit i Lillestrøm ble elbilen vist frem på norsk jord for første gang.
Én ting er at bilen ser bra ut, men mye tyder på at bilen vil fange oppmerksomheten til potensielle norske kunder også av andre grunner.
Nio ET7 kan friste med enorm rekkevidde, imponerende akselerasjon og god boltreplass.

Bildene fra Tesla-fabrikken vekker oppsikt
1000 kilometers rekkevidde
Nio ET7 er foreløpig til salgs kun i Kina. Der har den elektriske sedanen bitt godt fra seg på veiene: Det rapporteres om en rekkevidde på hele 1000 kilometer.
Det tallet brukes også i markedsføringen av ET7 på Nios norske nettsider.
Elbil24 har nylig skrevet om elbilene i det norske markedet med lengst rekkevidde. Om Nio ET7 allerede var etablert i Norge, ville den regelrett knust konkurrentene og lagt seg i soleklar ledelse.

Per nå er det Mercedes EQS som innehar førsteplassen med sine 780 kilometer (WLTP).
Nio ET7 går ikke bare langt - den går fort også: 0-100 km/t gjøres unna på 3,9 sekunder. Rekkevidden og akselerasjonen blir enda mer imponerende når man tar bilens størrelse i betraktning.
Bilen er drøye fem meter lang, 199 centimeter bred og 150 centimeter høy. Akselastanden på tre meter skal gi deg god, innvendig plass.

Porsche lanserer ny Taycan
Vil utfordre Tesla og Mercedes
Nio har allerede én bil i salg i Norge - SUV-en ES8. Med ET7 lanserer de en stor sedan med coupélinjer. Den største utgaven vil bli en konkurrent til nevnte Mercedes EQS og Tesla Model S.
Sistnevnte kommer i ny utgave utgave mot slutten av 2022.
ET7 er en stor sedan med coupélinjer, litt over fem meter lang, 199 centimeter bred og 150 centimeter høy. Modellen er i salg i Kina, men den norske importøren har ikke noen konkret dato for når den kommer hit. Det ble antydet at det trolig skjer mot slutten av 2022.
Med tanke på at bilen legger seg i sjiktet til Mercedes EQS og Tesla Model S, er det grunn til å tro at du må ut med pluss-minus én million kroner for en fullspekket ET7.

Elon Musk selger aksjer for over åtte milliarder - nå saksøkes Tesla
Norske forhold
De foreløpig tilgjengelige dataene er forbehold det kinesiske markedet, og det er grunn til å tro at vi vil se forskjeller på bilen som blir tilgjengelig i Europa og Norge.
ET7 er utstyrt med to motorer, én foran og én bak. Motorene gir til sammen 653 hestekrefter, mens maksimalt dreiemoment er oppgitt til 850 nm.
Den nevnte 0-100 km/t-akselerasjonen på 3,9 sekunder oppnås med firehjulstrekk der en motor på 180 kW (245 hk) driver forhjulene, mens en 300 kW (408 hk)-induksjonsmotor trekker bakhjulene.
Standard-utgavene får batterier på 70 og 100 kWt. Utgaven som skal gi rekkevidde på opptil 1000 kilometer, har et batteri på 150 kWt. Denne utgaven kommer ikke på markedet før om et års tid. Så er spørsmålet den strengere europeiske WLTP-testen vil påvirke den oppgitte rekkevidden.

Avslører enorm satsing på batteribytte
Batteribytte?
Det er grunn til å tro at ET7 - i likhet med ES8 - blir tilgjengelig for batteribytte.
Nios første ladestasjon ved Lier utenfor Drammen er straks klar, og Nio har annonsert at de vil bygge ytterligere 20 batteribyttestasjoner i Norge de neste årene.
Batteribytte er et alternativ til lading. Nio ES8 kan kjøpes uten batteri. Da betaler du i stedet et batteriabonnement på 1999 kroner per måned.
Nio ES8 selges billigere om du leier batteri. Alt tyder på at det også blir standard for ET7.
I tillegg til batteribyttestasjonen i Lier, planlegges det nye stasjoner i Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.