Politiet fikk melding om bilbrannen klokken 3.44. Bilen som brant var en elbil, og slokkearbeidet tok litt tid, men rundt 20 minutter etter at meldingen kom inn, hadde brannmannskapene kontroll.
Bilen som brant var en Renault Zoe, og den var overtent da nødetatene kom fram.
– Den sto ikke til lading da den begynte å brenne. Vi har heller ikke fått opplysninger som tilsier at dette var ildspåsettelse, sier operasjonsleder André Kråkenes i Oslo politidistrikt til NTB.
Det var lenge fare for spredning til andre biler, og én annen bil fikk brannskader. Den utbrente Renaulten er tauet inn for tekniske undersøkelser.
– Vi har ingen vitner utenom melder som oppdaget brannen, sier operasjonslederen.

Polestar nekter for brann - politiet beklager
Større fare for brann i elbiler?
Et spørsmål vi i Elbil24-redaksjonen ofte får, er om elbiler er mer brannfarlige enn andre biler, på grunn av mye elektronikk og store batteripakker. Vi spurte informasjonssjef Sigmund Clementz hos If Skadeforsikring i forbindelse med en sak om museangrep i bil, og han var krystallklar:
- Både i elbiler og fossilbiler er det mye elektronikk, og vi skiller i så måte ikke på dem. Vi ser heller ikke at det er større brannfare etter skade på elektronikken i elbiler enn andre biler.
Uttalelsen hans støttes av en større rapport utarbeidet av Faktisk.no, etter den store brannen i parkeringshuset ved Stavanger Lufthavn 7. januar 2020. Her ble det først påstått at brannen startet i en elbil. Brannvesenet fastslo etter hvert at den hadde startet i en eldre dieselbil.
I rapporten kommer det fram at bensin- og dieselbiler brenner fire-fem ganger oftere enn elbiler i Norge, dersom man justerer for størrelsen på bilparken. Ergo er brannfaren vesentlig mindre i en elbil, er konklusjonen.

Disse bilene brenner oftest
Batteripakken kan skape utfordringer
Forskningsleder Christian Sesseng ved RISE Research Institute of Sweden, bekrefter imidlertid at en brann batteripakken kan være utfordrende.
Dette skyldes først og fremst at battericellene ligger inne i en skjermet batteripakke, der vann og slukkemiddel vanskelig trenger inn. Branner i disse batteripakkene har dessuten lett for å blusse opp igjen, viser erfaringene.
Det skal imidlertid, ifølge rapporten, mye til før det begynner å brenne i en batteripakke, dels på grunn av at den ligger godt skjermet i bunnen av karosseriet. I Stavanger-brannen hadde det brent i flere elbiler, men ingen av batteripakkene hadde tatt fyr.
– Hvis batteriet ikke brenner, er brann i elbil som brann i en helt vanlig bil, uttalte Sesseng til Faktisk.no.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.