Elbil24 avslører:

Peugeot 308 kommer som elbil

Avkreftet frem til nå, men avslørt og bekreftet til Elbil24 på et lukket møte.

NY LOGO: Peugeot 308 blir den første bilen som kommer med Peugeots nye logo. Foto: Produsenten
NY LOGO: Peugeot 308 blir den første bilen som kommer med Peugeots nye logo. Foto: Produsenten Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): For litt over syv år siden lanserte Peugeot dagens utgave av 308, en bil som blant annet fikk den prestisjetunge prisen som «Car of the Year» i Europa i 2014. Nå har selskapet avduket den neste generasjonen, som kommer på markedet i Norge til høsten. I utgangspunktet er det kommunisert to motoriseringer som kan være interessante for Norge - to ladbare hybrider på henholdsvis 180 og 225 hestekrefter.

Elbil24 kan derimot avsløre det motsatte av det som gjentas i de fleste medier, for bilen kommer også som ren elbil.

Dette strider mot alle rapporteringer fra andre medier, men undertegnede er den eneste representanten fra Norge i juryen for den europeiske «Car of the Year» organisasjonen. I et lukket pressemøte for jurymedlemmene bekreftet Peugeot at de også vil lansere batterielektriske utgaver av bilen.

-I planene for prosjektet ligger det både mildhybrider og batterielektriske utgaver, fortalte Jérome Micheron, som er prosjektdirektør for 308.

KABLET: 308 kommer både som ladbare hybrider og som batterielektriske utgaver. Foto: Produsenten.
KABLET: 308 kommer både som ladbare hybrider og som batterielektriske utgaver. Foto: Produsenten. Vis mer

Ukjent, men ikke utenkelig

Da vi på det nevnte pressemøtet ville vite mer var det ikke nevneverdig mye representantene ønsket å dele. Heller ikke den norske pressesjefen for Peugeot, Stian Gihle, kunne si noe mer.

-Her er vi like uvitende som dere, men er svært glad for å høre at 308 kommer som elbil, forteller Gihle.

Han videresendte ytterligere spørsmål fra Elbil24 om bilen til fabrikken, men fikk kun til svar at de bekreftet at de jobber med batterielektriske versjoner, men ønsket ikke si noe mer om tidspunkt - annet enn at de jobber videre med dem, og at de vil bli å få i løpet av de kommende årene.

Vi tipper

Vi i Elbil24 er på ingen måte overrasket. Faktisk ville vi være mer overrasket om elektriske utgaver ikke hadde vært i planene. Og legg merke til at vi sier utgaver i flertall. For 308 er en bil i kompaktklassen, eller c-segmentet, som det heter på fagspråket.

Der har Stellantis-gruppen Citroën ë-C4 fra før, en bil som allerede har kommet som elbil.

Denne er foreløpig kommet med en batteripakke på 50 kWh, og en elmotor på 136 hestekrefter. Etter alt å dømme vil den også komme med batteripakken på 70 kWh noe senere.

Vi ser derfor ikke bort fra at begge disse løsningene kan havne i 308 på sikt, en bil vi tør kalle e-308, basert på selskapets navn-policy.

Derimot, et vel så sannsynlig scenario er at bilen får den nye eVMP plattformen, som er dedikert elbiler i c- og d-segmentet. Da må Peugeot holde de batterielektriske utgavene av 308 på en armlengdes avstand så lenge at vi vil få se en helt ny generasjon drivlinje i dem, basert på den nye plattformen.

eVMP: Peugeot har allerede vist illustrasjoner av den nye eVMP-plattformen (electric Vehicle Modular Plattform). Illustrasjon: Peugeot
eVMP: Peugeot har allerede vist illustrasjoner av den nye eVMP-plattformen (electric Vehicle Modular Plattform). Illustrasjon: Peugeot Vis mer

Denne plattformen vil først komme på markedet i 2023, og ha batteristørrelser fra 60 kWh til 100 kWh, og gi en rekkevidde på opp til 650 kilometer.

PSA-gruppen, som nylig slo seg sammen med FCA-gruppen og dannet Stellantis, har mange modeller på tegnebrettet som etter hvert skal elektrifiseres. Dette styrker tanken om at det blir en ny drivlinje dersom det drøyer så langt ut i tid som 2023 med de batterielektriske utgavene av modellen.

Men én ting er sikkert, enhver batterielektrisk utgave er bedre enn ingen utgave – spesielt i Norge.

Ellers nesten lik

Utover drivverket blir den elektriske utgaven etter alt å dømme veldig lik de øvrige drivlinjene.

Nye 308 blir forøvrig den første bilen som også får Peugeots helt nye logo. Fronten har de samme designelementene som nye 208 og 2008, og viderefører dermed designspråket.

Bilen er 4,37 meter lang, og har dermed vokst 11 centimeter fra utgående generasjon. Også akselavstanden er økt, med 5,5 centimeter. I tillegg er bilen blitt 2 centimeter lavere.

Peugeot bedyrer at den økte lengden og akselavstanden først og fremst skal komme passasjerene i baksetet tilgode.

Mer utstyr

Peugeot forteller at det er lagt stor vekt på å redusere støynivået, og at bilen av den grunn har fått tykkere sideruter. Den har også fått komfortelementer som oppvarmet frontrute - noe Ford innførte for mange år siden - oppvarmet ratt, og et luftrensesystem tilknyttet klimaanlegget.

Peugeots velfungerende i-Cockpit, der man har et lite ratt og ser instrumentene på oversiden av dette, er også på plass.

i-Cockpit: Et lite ratt med synliggjøring av instrumenter over. Foto: Produsenten
i-Cockpit: Et lite ratt med synliggjøring av instrumenter over. Foto: Produsenten Vis mer

Utover dette har Peugeot lagt inn noen ekstra assistenter og funksjoner:

  • Forbikjøringsassistent som er operativ fra 70 til 180 km/t
  • Bilen foreslår at man holder den farten som står på skiltene. Gjelder både oppover og nedover.
  • Adaptive cruise-control senker også farten gjennom svinger avhengig av hvor skarp den er.
  • I tillegg kommer det inn ny teknologi:
  • Ekstra lang overvåking av blindsone (75 meter)
  • Varsler om hindringer ved rygging (i tillegg til parkeringssensorer)
  • 180 grader ryggekamera med vaskefunksjon av kamera
  • 360 grader parkeringsassistanse med kameraer foran bak og på sidene
  • Proximity handsfree start og tilgang
  • Trådløs Apple Carplay og Andoid Auto
  • Mulighet for tilkobling av to telefoner via blåtann

Til høsten er altså de ladbare hybridene på plass. Så får vi smøre oss med tålmodighet rundt de batterielektriske utgavene.

Vi følger naturligvis opp, og kommer tilbake så snart vi hører noe mer.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.