Honda e:N

Planlegger Cybertruck-lignende el-SUV

Har vist fram tre nye elbil-konsepter, alle med kantede design.

CYBERTRUCK-VIBBER: Honda e:N SUV har en langt mer kantede design enn hva vi har blitt vant med de siste tiårene. Foto: China Auto Show/Youtube
CYBERTRUCK-VIBBER: Honda e:N SUV har en langt mer kantede design enn hva vi har blitt vant med de siste tiårene. Foto: China Auto Show/Youtube Vis mer
Publisert

(Elbil24): Vil fremtidens elbiler være mer kantete i designen enn hva som har vært trenden så langt?

Det er det delte meninger om, men Teslas Cybertruck framstod uansett som rimelig ekstrem med sine skarpe kanter, da den ble vist fram første gang.

Nå kommer imidlertid Honda snart på banen med tre modeller med en design som umiddelbart får oss til å tenke i retning av Teslas kommende pickup.

Kantete konseptbiler

De tre modellene er riktig nok foreløpig på konseptstadiet, men målet er at de skal være produksjonsklare innen fem år, i første omgang i verdens viktigste elbil-land Kina.

SKARPE KANTER: Alle de tre konseptbilene har en kantede design. I videoen lenger nede kan du se hvordan SUV-en ser ut i virkeligheten. Ilustrasjon: Honda
SKARPE KANTER: Alle de tre konseptbilene har en kantede design. I videoen lenger nede kan du se hvordan SUV-en ser ut i virkeligheten. Ilustrasjon: Honda Vis mer

Bilene blir medlemmer av den nye e:N-familien, og har foreløpig fått navnene e:N SUV, e:N Coupe e:N GT. Familien får imidlertid sine første to medlemmer allerede i 2022, e:N S1 og e:N P1, begge med en en langt mer tradisjonell utforming.

Alle modellene utvikles i samarbeid med de kinesiske produsentene Dongfeng og GAC.

e:N SUV ble vist fram under Guangzhou Motor Show nylig, og i videoen under kan du betrakte den fra forskjellige vinkler.

e:N SUV concept. Video: China Auto Show Vis mer

Må modifiseres?

Flere kilder melder om at det er svært sannsynlig at bilene kommer til å rulle i flere land etter hvert. Samtidig er det mange som er skeptiske til om den kantede designen noen gang vil bli godkjent. De stiller blant annet spørsmål om hvordan de skarpe kantene vil påvirke skadeomfanget i et ublidt møte, for eksempel med myke trafikanter.

EU-reglene er klare på at en bil skal ha myke soner som kommer fotgjengere og syklister til gode ved eventuelle sammenstøt. I andre markeder kan kravene derimot være mindre strenge.

Det er dessuten ikke uvanlig at produksjonsklare biler avviker temmelig mye fra konsepter, og det er fortsatt noen år til 2026.

Innen den tid er det slett ikke usannsynlig at også e:N-konseptene har gjennomgått en del forandringer.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.