Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Elbilen Polestar 2 ble svært godt mottatt i Norge da den ble lansert i fjor, og ble blant annet kåret til Årets bil i Dinside/Dagbladet, både av juryen og blant leserne.
Den har også solgt bra, og i skrivende stund er 4236 eksemplarer registrert på norske skilter, ifølge Elbilstatistikk.no. Så langt i år er Polestar 2 den femte mest registrerte elbilen, med 1416 eksemplarer.

Duell: Polestar 2 mot Tesla Model 3
Kun én versjon så langt
Så langt har den bilen vært tilgjengelig i én versjon, en godt utstyrt lanseringsversjon med to elmotorer og drift på alle fire hjul, samlet effekt på 300 kW (408 hestekrefter) og batterikapasitet på 78 kWh, som gir en WLTP-rekkevidde på 460 kilometer.
For denne må du i dag ut med 469.000 kroner pluss frakt og levering.
Ønsker du en annen farge enn standard svart, må du ut med 9.000 kroner. Ønsker du oppgradere til «performance»-pakke, må du plusse på ytterligere 50.000. Den inkluderer justerbare Öhlins-dempere, Brembo-bremser, 20-tommers smidde felger og detaljer i signaturfargen «svensk gull».

Polestar vil lage helt ny type kjøretøy
Får startpris på 389.000 kroner
Nå lanserer Polestar ytterligere to forskjellige varianter, med priser som starter på 389.000 kroner, pluss frakt og levering. Det er 80.000 kroner rimeligere enn utgaven vi har kjent til nå har kostet.
De nye prisene vil bli som følger:
- Innstegsversjon til 389.000 kroner vil imidlertid kun ha én elmotor, med en effekt på 165 kW (224 hestekrefter) og et «standard range»-batteri på 64 kWh. Det skal ifølge Polestar gi en WLTP-rekkevidde på mellom 420-440 kilometer.
- Mellomversjonen vil koste fra 409.000 kroner, og skiller seg fra innstegsmodellen med «long range»-batteri på 78 kWh, som skal gi en WLTP-rekkevidde på 515-540 kilometer.
- Toppversjonen vil fortsatt ha samme motorløsning og batteripakke som lanseringsversjonen vi kjenner fra før, og får en startpris på 429.000 kroner.
2021 Polestar 2
Tekniske data: | Polestar 2 Standard range | Polestar 2 Long Range | Polestar 2 Long Range, dual motor |
Pris: | 389.000 kroner | 409.000 kroner | 429.000 kroner |
Samlet effekt / moment: | 224 hk / 330 Nm | 231 hk / 330 Nm | 408 hk / 660 Nm |
0-100 km/t: | Ukjent | Ukjent | 4,7 sek |
Toppfart: | Ukjent | Ukjent | 205 km/t |
Oppgitt rekkevidde (WLTP): | 42 - 44 mil | 51,5 - 54 mil | 45 - 48 mil |
Oppgitt forbruk (WLTP): | 17,1 - 18 kWh/100 km | 17,1 - 18,3 kWh/100 km | 19,5 - 20,3 kWh/100 km |
Ombordlader: | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
Hurtiglading: | 150 kW | 150 kW | 150 kW |
Batterikapasitet: | Litium Ion 64 kWt | Litium Ion 78 kWt | Litium Ion 78 kWt |
L/B/H: | 461/186/150 cm | 461/186/150 cm | 461/186/150 cm |
Akselavstand: | 273 cm | 273 cm | 273 cm |
Dekkdimensjon: | 245/454 R20 | 245/454 R20 | 245/454 R20 |
Bagasjerom: | 405/1095 + 35 liter | 405/1095 + 35 liter | 405/1095 + 35 liter |
Felles for alle tre er at en del av utstyret som var standard på lanseringsversjonen, nå blir tilgjengelig som tilleggspakkene Plus og Pilot.
Plus inkluderer blant annet panoramaglasstak, varme i ratt, varme i baksetet, forseter med minne, større høyttalerpakke og en ny og forbedret varmepumpe.
Pilot inkluderer en rekke ekstra sikkerhets- og førerhjelpfunksjoner, inkludert 360-graders kamera rundt bilen, blindsonevarsel med styrestøtte, varsel om kryssende trafikk med bremsestøtte og kollisjonsvarsel bak.
Pakkene koster henholdsvis 40.000 og 30.000 kroner.
Med tilleggspakkene blir prisen nå altså 499.000 kroner for toppversjonen som tilsvarer dagens lanseringsversjon. Performance-pakken vil fortsatt bli tilgjengelig for denne versjonen.
Vanskelig å skille fra hverandre
Samtidig lover Polestar at det både utvendig og innvendig blir visuelt vanskelig å skille de tre versjonene fra hverandre. Det betyr blant annet at alle vil leveres med 19 tommer hjul, de samme setene i kunstskinn, samt samme skjermløsninger og Android-basert infotainment-pakke, åtte høyttalere og parkeringssensor foran og bak.
- Vi har klart å bevare bilens premium følelse og karakter også i de rimeligere versjonene av Polestar 2. Selv den rimeligste Polestar 2, uten ekstrautstyr, har god visuell kontinuitet og høyt nivå av standardutstyr, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.