Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Polestar 2 er så langt i år den tiende mest registrerte elbilen her til lands, men med lanseringen av to rimelige utgaver med drift på to hjul istedenfor fire - til vesentlig lavere priser, ser vi ikke bort fra at bilen fort kan gjøre et byks på salgslistene.
Elbil24 har allerede prøvekjørt en av dem:

Prøvekjørt: Ny Polestar 2 til folkepris
Fra 349.000 kroner
De to utgavene ble introdusert tidligere i år, og fikk navnene Polestar 2 Standard Range og Polestar 2 Long Range, førstnevnte med en grunnpris på 389.000 kroner. Nå melder Polestar at de kutter prisen på denne med hele 40.000 kroner, slik at ny grunnpris blir 349.000 kroner.
Grunnprisen på den andre, som byr på lengre rekkevidde og raskere lading, kuttes med 20.000 kroner - fra 409.000 til 389.000 kroner.
Topputgaven med firehjulstrekk får ingen endring i grunnprisen, den er fortsatt 429.000 kroner.
- Vi har alltid hatt et mål om å kunne tilby et premium produkt til en tilgjengelig pris, og jobber kontinuerlig med det. Vi er derfor veldig glade for å annonsere at vi nå justerer ned prisen på Polestar 2 Single Motor betraktelig. Med dette blir Polestar 2 tilgjengelig for et enda bredere publikum og vil sånn sett bidra til å akselerere skiftet til mer bærekraftig mobilitet, sier Alexander Hørthe, Norgessjef i Polestar.
I tillegg tilbys to utstyrspakker, Plus og Pilot. Førstnevnte inkluderer panoramaglass, varme i ratt, varme i baksetet, forseter med minne, uttrekkbar sittepute foran, større høyttalerpakke og en ny og forbedret varmepumpe. Pilot inkluderer en rekke ekstra sikkerhets- og førerhjelpsfunksjoner. Disse koster henholdsvis 40.000 og 30.000 kroner.

Elbil-kampen: Tesla Model Y mot tre arge konkurrenter
Dette får du
I tabellen under har vi lagt inn noen av de viktigste tekniske dataene for de tre utgavene. Få også med vår prøvekjøring av Polestar 2 Long Range:
Tekniske data: | Polestar 2 Standard range | Polestar 2 Long Range | Polestar 2 Long Range, dual motor |
Samlet effekt / moment: | 224 hk / 330 Nm | 231 hk / 330 Nm | 408 hk / 660 Nm |
0-100 km/t: | 7,4 sek | 7,4 sek | 4,7 sek |
Toppfart: | 160 km/t | 160 km/t | 205 km/t |
Oppgitt rekkevidde (WLTP): | 440 km | 540 km | 480 km |
Oppgitt forbruk (WLTP): | 17,1/100 km | 17,1/100 km | 19,5/100 km |
Ombordlader: | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
Hurtiglading: | 115 kW | 150 kW | 150 kW |
Batterikapasitet (netto): | Litium Ion 61 kWt | Litium Ion 75 kWt | Litium Ion 75 kWt |
L/B/H: | 461/186/150 cm | 461/186/150 cm | 461/186/150 cm |
Akselavstand: | 273 cm | 273 cm | 273 cm |
Dekkdimensjon: | 245/454 R20 | 245/454 R20 | 245/454 R20 |
Bagasjerom: | 405/1095 + 35 liter | 405/1095 + 35 liter | 405/1095 + 35 liter |
Maks hengervekt | 1500 kg | 1500 kg | 1500 kg |
Pris (fra) | 349.000 kroner | 389.000 kroner | 429.000 kroner |
Polestar 2 eller Tesla Model 3?
Startprisen på 349.000 kroner er særlig interessant, da den er nærmest identisk med startprisen for Tesla Model 3, som er en åpenbar konkurrent i samme segment.
I tabellen under kan du sammenligne egenskapene for de to innstegsutgavene:
Tekniske data: | Polestar 2 Standard range | Tesla Model 3 SR Plus |
Hjuldrift | Foran | Bak |
Samlet effekt / moment: | 224 hk / 330 Nm | 325 hk/420 Nm |
0-100 km/t: | 7,4 sek | 5,6 sek |
Toppfart: | 160 km/t | 225 km/t |
Oppgitt rekkevidde (WLTP): | 440 km | 448 km |
Ombordlader: | 11 kW | 11 kW |
Hurtiglading: | 115 kW | 170 kW |
Batterikapasitet (netto): | Litium Ion 61 kWt | Litium Ion 54 kWt |
L/B/H: | 461/186/150 cm | 469/185/144 cm |
Akselavstand: | 273 cm | 287,5 cm |
Frunk | Ja | Ja |
Bagasjeplass totalt: | 440 liter | 425 liter |
Maks hengervekt | 1500 kg | 1000 kg |
Pris (fra) | 349.000 kroner | 349.900 kroner |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.