Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): Volvo-eide Polestar har brøytet seg vei i et marked der alle sikter på full-elektriske biler, og til tross for ikke å ha levert ut en eneste bil, har de gjort seg viden kjent.
I klassisk stil fra en scene, som Apple, Microsoft og andre, har de nå avduket deres første elektriske bil, en bil som har fått navnet Polestar 2 – til tross for at Polestar 1 fortsatt ikke har kommet på markedet.

Polestar har paret seg med Google
Mens Polestar 1 blir en spesiell bil, for det meste bygd i karbon - og i et svært lite antall – skal Polestar 2 sikte på den store massen.
Prisene starter på 39.900 Euro – rundt regnet 390.000 kroner - mens modellen som skal selges de første 12 månedene vil ha en pris på 59.900 Euro, basert på utstyr og andre tekniske detaljer.
Leie, ikke eie
Volvo har som kjent laget deres abonnementsløsning, Volvo Care, der du betaler en månedlig sum for at Volvo skal holde deg med bil. Alt er inkludert i denne summen, som forsikring, service, og andre faste kostnader.

Polestar skal også bli tilgjengelig med denne type eierform.
Samtidig skal den naturligvis kunne kjøpes på ordinær måte, og prisen skal som sagt starte på 390.000 kroner, mens de første godt utstyrte modellene altså vil koste 59.900 Euro.
En Tesla Model 3 skal på sikt komme til rundt 35.000 dollar, mens Long Range-utgaven koster fra 465.000 kroner, og Performance rett over 513.000 kroner.
500 km
Polestar benytter de tradisjonelle lommecellene i batteripakken, og har tilsammen fyllt på med 324 celler.
Dette gir en samlet batterikapasitet på 78 kWh, som igjen er nok til en rekkevidde etter WLTP-standarden på inntil 500 km.
Fremdriften skjer gjennom to elmotorer på til sammen 300kW (408 hk) og 660 Nm, en foran og en bak, som igjen gir bilen firehjulsdrift. Men da er du på den høyeste prismodellen til 59.900 Euro. Denne vil gjøre sprinten til 100 km/t unna på under 5 sekunder, lover Polestar.
Bilen vil få 20 -toms hjul som standard, og Brembo bremser.
Sjefen sjøl, Thomas Ingenlath, forteller at de ønsker at merket skal anses som et performance-merke, altså et merke med biler som yter.
Rimeligste modell vil likevel ha kun en elmotor, kun tohjulsdrift, og byr ikke på de samme kraftresursene som den dyrere modellen.

Startknappen i sitteputen
Polestar skal også gjøre bilnøkkelen avleggs. Du har jo alltid mobiltelefonen med deg. Det gjør det også lettere å dele tilgang gjennom andre mobiltelefoner. Bilen låser bilen dersom du går ut og havner 2 meter eller mer vekk fra bilen. Den låser opp igjen i det du tar i dørhåndtaket. Deretter er det bare å hoppe inn og kjøre.
Startknappen sitter i setet. Når bilen kjenner igjen den rette mobiltelefonen, er det en sensor i setet som fungerer som startknapp.
For at du skal ha det komfortabelt har Polestar tatt en del grep, som blant annet å minske speilhusene, uten å gjøre selve speilet mindre. På den måten har de klart å redusere støyen fra disse med hele 30 prosent.
De første bilene vil leveres ut i år, mens den rimeligere utgaven først kommer neste år.
Det første show-rommet der det er mulig å se en Polestar skal åpnes i Oslo, som det første stedet i verden.
Se lanseringen her:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.