Ny elektrisk SUV

Polestar 3 lanseres i oktober

Bilen skal bygges både i USA og Kina, og blir en stor, luksuriøs SUV - akkurat som vi vil ha den.

Over kan du se flere detaljer av nye Polestar 3. Vis mer
Publisert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Polestar har i lang tid teaset oss med deres tredje bil, etter Polestar 1 og Polestar 2. Den nye bilen skal naturligvis hete Polestar 3, og blir en stor og lusuriøs SUV.

Bilen skal produseres i både Kina, der moderselskapet til Polestar holder til, og i USA, der også arvtakeren til Volvo XC90 skal produseres. Både Volvo og Polestar er som kjent begge en del av det kinesiske Geely, men lever i beste velgående som selvstendige selskaper.

- Med denne bilen bringer vi «sport» tilbake til SUV-en, tro mot våre røtter fra motorsporten, forteller Polestar-sjefen, Thomas Ingenlath.

Man skal derimot ha fulgt med litt for helt å vite hvilke sportslige gener han mener å bringe tilbake, og fra hva. Polestar startet som kjent som et racing-firma, og fortsatte senere med å lage ettermarkedsdeler til Volvo.

De ble deretter kjøpt opp i sin helhet av Volvo og innlemmet i selskapet som en slags offisiell Performance-utgave av de Volvo-modellene som fikk et Polestar-emblem.

I 2017 ble det annonsert at Polestar skulle bli et eget bilmerke, og har som sagt siden kommet med modellene Polestar 1 og 2, og nå snart 3.

SLIK BLIR DEN: Legg også merke til de gyldne bremsekaliperne, og de gule setebeltene innvendig, akkurat som på Polestar 2 Performance. Foto: Polestar.
SLIK BLIR DEN: Legg også merke til de gyldne bremsekaliperne, og de gule setebeltene innvendig, akkurat som på Polestar 2 Performance. Foto: Polestar. Vis mer

Særegenheter

Mens Polestar 1 hadde mange kjente elementer fra Volvo i seg, ble Polestar virkelig en ny aktør på markedet da de lanserte Polestar 2. Dette til tross for at de deler plattform og mye annen teknologi med Volvo XC40.

Det er likevel designen som bidrar til dens popularitet, for bilen er virkelig et friskt pust i den øvrige bilbransjen. Det er åpenbart at Polestar er veldig frikoblet fra Volvo i hvordan de skal lage bilene sine, og nå kan det virke som de befester dette nok en gang med nye Polestar 3.

Vi skal være varsomme med å si at dette blir en tilsvarende bil som den nye store el-SUV’en Volvo skal lage. Mange omtaler den som den nye XC90, men det er slett ikke sikkert at den nye Volvo-SUV’en skal hete XC90 i det hele tatt. Men at Polestar 3 vil ha delte komponenter med nykommeren fra Volvo er helt naturlig.

Vi skal heller ikke se bort fra at den kan få delte komponenter med et annet selskap innen Geely-gruppen, for der befinner også Lotus seg, og de skal snart lansere deres nykommer – Lotus Eletre. Også dette er en stor og luksuriøs SUV, som i tillegg skal være svært sportslig av seg.

Polestar 3 lanseres i oktober

Mye nytt, men lite offisielt

Når Polestar nå teaser oss med sin tredje bil, så følges bildene av svært lite fakta. De innrømmer likevel at denne bilen blir svært viktig for dem, noe som er naturlig for et selskap som per nå bare har en bilmodell i produksjon, ettersom Polestar 1 er utgått.

At bilen er stor, og skal produseres blant annet i USA, viser også hvilket marked som er viktig for akkurat denne bilmodellen. Det betyr slett ikke at den ikke kan selge godt i Norge også. Se bare på Volvo XC90. Denne hadde enormt stor suksess, både i USA og Norge. Det samme er fint mulig med en bil som Polestar 3.

Av fakta forteller Polestar at bilen skal lanseres i oktober, men først settes i produksjon i begynnelsen av 2023.

Bilen skal over litt tid få autonom kjøring på motorvei, og Polestar mener dette skal gjøres best gjennom LIDAR-teknologien, og prosessorkraft fra NVIDIA.

De avslører også å skulle starte fra toppen, ved først å lansere en modell med to elmotorer og firehjulsdrift, i kombinasjon med et stort batteri som kan gi bilen en rekkevidde på mer enn 600 kilometer.

Polestar 3 lanseres i oktober

Flere modeller på vei

Slik Polestar ordlegger seg er det lett å trekke slutninger om at det på sikt også kommer tohjulsdrevne utgaver med et mindre batteri. Men det vil heller ikke stoppe der, for Polestar skal lansere en ny bil hvert år de neste tre årene, deriblant Polestar 5, som du kan lese mer om her.

Ved å ekspandere til over 30 markedet innen utgangen av 2023, skal de vokse seg fra 29.000 biler i 2021, til 290.000 innen 2025 – en tidobling der altså.

Om Polestar 3, sier selskapet at de vil ta imot bestillinger fra lanseringen i oktober, men at bilene først vil bli levert en gang i 2023. Hva bilene da vil koste blir rett og slett ren gjetting, noe vi skal holde oss for gode til. Innen den tid må vi regne med at moms-spøkelset også har kommet på besøk, og hvem vet hva inflasjonen kan gjøre på toppen av dette.

Det vil likevel slå likt ut for alle, og det er derfor ingen særegenheter som gjør at Polestar 3 ikke skal kunne bli konkurransedyktig bil, for den ser unektelig smashing ut.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.