(Elbil24): Det første showrommet for Polestar er nå på plass i Norge, og åpnet før helgen i Oslo. I lokalet står det to prangende modeller utstilt, Polestar 1 og Polestar 2. Det må sies at det er sistnevnte som vil bli merkets volummodell, en bil som er skreddersydd for Norge, som en ren elbil.

-Dette er først og fremst et utstillingslokale, ikke en butikk, forteller Alexander Hørthe, ansvarlig for Polestar i Norge.
I lokalene kan man både se, og ta og føle på de to bilmodellene, og skulle man trenge bistand for å legge inn en bestilling, får man helt sikkert dette også. Men den jobben er tenkt å gjøres på nett. Det skal på sikt opprettes fire slike opplevelsessenter, henholdsvis i Stavanger, Bergen og Trondheim – foruten Oslo.
Mye Volvo
Selv om selskapet og bilen ikke er underlagt Volvo, så er teknologien plukket fra samme delelager. Polestar 2 har derfor den samme drivlinjen og øvrige detaljer som den nylig kjentgjorte Volvo XC40 Recharge.

Polestar 2 får startknappen i setet
Motor, batteripakke, understell og interiørdetaljer er så godt som identiske.
Begge modellene er lansert med en topp-ned strategi, der den sterkeste modellen med firehjulsdrift og lengst rekkevidde kommer først. Deretter kommer modellene med mindre batterikapasitet og tohjulsdrift etter hvert.
I lokalene er det laget skapløsninger, der du kan trekke ut skuffer, eller åpne skapdører for å se utvlget av felger, bremser eller andre detaljer. Det er også gjort klart store bord med mulighet for å plukke fargeprøver som kan legges over en sensor. På en skjerm vil valgene dine legges til bilen, enten det er fargevalg, valg av setetrekk, eller annet. Til slutt vil du sitte igjen med bilder av den ferdige bilen, og du får opp den endelige prisen. Da gjenstår det bare å taste kode og klar, og bilen din er på vei.
Google er på plass
Både Polestar og Volvo XC40 Recharge benytter seg av Android Auto operativsystem. Vi fikk en gjennomgang av systemet av produktsjefen for dette, Beatrice Simonsson (se video). Systemet overbeviste faktisk i sin intuitivitet og kjappe respons. Foruten Tesla sitt skjermbaserte system, som må sies å være det mest intuitive på markedet i dag, så var dette en positiv overraskelse. Skjermene på henholdsvis 11,3 og 12,3 tommer ga oss bilder og henvisninger man ikke trenger brukermanuel for å forstå, og slik bør det være i en bil, der skjermtiden etterstrebes å være så kort som bare mulig.

Har paret seg med Google - tar opp kampen med Tesla
Stemmestyringen virket også upåklagelig, enn så lenge, men vi skal legge til at dette må testes grundig i det daglige bruk før vi trekker noen endelige konklusjoner.
De første bilene kommer rullende inn i landet til sommer
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.