Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): Polestar bekrefter at de vil introdusere tre nye elektriske modeller innen 2024. Først ut er en stor SUV - deres første i rekken av «sport utility vehicles».
Bilen får navnet Polestar 3 og er estimert å bli tilgjengelig for kunder i løpet av 2022. Polestar 3 er ventet å ta opp kampen med Tesla Model X, BMW iX og Audi e-tron.
Ifølge Driving Electric vil Polestar 3 prises på en måte som gjør at den vil konkurrere med nye Porsche Cayenne Hybrid. Hvis det stemmer, vil det bety at du trolig må ut med nærmere 750.000 kroner for å kunne legge hendene på rattet.

Polestar 2 ypper seg på Tesla Model 3
Mindre og rimeligere
Alt tyder på at du ikke må så høyt i pris for nye Polestar 4, en bil som er ventet å rulle ut på veiene i 2023.
Polestar navngir bilene sine i den rekkefølgen de lanseres, og ikke etter størrelse. Polestar 4 blir en mindre modell enn 3 og er ventet å bli en direkte konkurrent til blant annet Tesla Model Y og nye Porsche Macan.
Startprisen er noe mer usikker, men Polestar-direktør Thomas Ingenlath har uttalt at 45.000 euro (rundt 450.000 kroner) er sannsynlig for Polestar 4. I så fall vil bilen legge seg i samme prissjiktet som Polestar 2.
- Som med Polestar 2, ønsker vi ikke å gjøre Polestar-merket for dyrt for for store deler av befolkningen. Av den grunn av vi en andre SUV på trappene, sier Ingenlath.
- Polestar 3 blir litt mindre, men vi ønsker ikke å gå på kompromiss med interiørlengden. Denne modellen ligger lavere mot bakken og får en taklinje som minner mer om coupe, sier Polestar-direktøren.

Prøvekjørt: Ny Polestar 2 til folkepris
Vil tidoble salgstallene
Den tredje og siste modellen i Polestars nye satsing vil trolig avdukes i 2024, men er ikke ventet på veiene før i 2025. Bilen får trolig navnet Polestar 5 og vil konkurrere med Porsche Taycan, Tesla Model S og Mercedes EQS.
Polestar 5 blir produksjonsversjonen av den mye omtalte Polestar Precept concept og vil - i likhet med Polestar 3 - benytte den nye mekaniske SPA2-plattformen. Polestar 4 vil imidlertid være basert på Geelys PMA-plattform (Pure-electric Modular Architecture).
(artikkelen fortsetter under bildet)

De tre nye modellene vil spille en stor rolle i Polestars ambisiøse fremtid. Selskapet har mål om å tidoble antall solgte biler fra i dag og frem til 2025, noe som vil ta salget fra om lag 29.000 til 290.000 biler. En prisgunstig Polestar 4 kan bli en viktig brikke i det spillet.
Foreløpig holder Polestar kortene tett til brystet og oppgir sjeldent annet enn lanseringstidspunkt og en håndfull detaljer. Fra før har Polestar lansert to biler: Polestar 1 plug-in hybrid og Polestar 2. Sistnevnte ble kåret til årets bil av Dinside i fjor og har totalt solgt drøye 5.700 biler i Norge.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.