Re:Move

Polestar vil lage helt ny type kjøretøy

Farkosten, som ser ut som en mellomting mellom elsparkesykkel og varetralle, er utviklet i samarbeid med vårt eget Hydro.

TENKER NYTT: Å transportere noe fra A til B behøver sjelden å involvere en stor lastebil, mener Polestar. Derfor har de utviklet Re:Move. Skisse: Konstantin Grcic
TENKER NYTT: Å transportere noe fra A til B behøver sjelden å involvere en stor lastebil, mener Polestar. Derfor har de utviklet Re:Move. Skisse: Konstantin Grcic Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): En stor del av trafikken i byene, er på ett eller annet nivå knyttet til varelevering. Ofte skjer denne transporten ved hjelp av overdimensjonerte lastebiler med dieselmotor.

Dette passer dårlig inn i en fremtidsvisjon om grønne byer og nullutslipp.

Varefrakter for sykkelfeltet

Der har du bakteppet for Re:Move fra Polestar. Dette er en liten, elektrisk trehjuling med et stort, åpent lasteplan i front - som tåler en maksvekt på 275 kilo. Det er nok til å frakte 27 norgespakker med maksvekt på 10 kilo hver - eller sagt med andre ord: Mer enn nok for de fleste daglige fraktbehov i byen.

Re:Move definerer en ny kategori for kjøretøy, hevder bilprodusenten.

Kjøretøyet ble tegnet av industridesigneren Konstantin Grcic, som forteller at produktet har utviklet seg mye siden de første skissene. Det begynte som en elsykkel med tilhenger, til én farkost med bakhjulsdrift. Samtidig har man begynt å tenke bredere enn hva man gjorde i starten.

- Først ble kjøretøyet oppfattet som lastetransportør for byer, men det ble klart under prosjekteringen at landlige områder med en helt annen infrastruktur også kunne være interessante for Re:move, sier han.

Hydro med på utviklingen

Et stort poeng har uansett vært å konstruere et kjøretøy som er lite nok til å kunne brukes i de fleste sykkelfelt, men stort nok til å kunne frakte en betydelig mengde varer og gods.

Naturligvis skulle det være en nullutslippsfarkost, bestående av en stor del gjenvunne materialer, ikke minst lavkarbonaluminium. Og det var i den sammenhengen at Hydro ble involvert i utviklingsprosessen.

- Det er viktig å samarbeide med aktører som går foran i sin bransje og ønsker å utfordre måten vi produserer og forbruker på, så vi kan skape mer for mindre, sier administrerende direktør i Hydro, Hilde M. Aasheim.

- Dette er grunnen til at vi er stolte av å samarbeide med partnere som Polestar for å akselerere skiftet til mer bærekraftig mobilitet, sier hun.

Vil komme i produksjon

Den svenske elmotor-produsenten Cake har blitt engasjert for å sørge for framdriften, og i Polestar er de overbeviste om at de skal klare å få prosjektet i havn, og at Re:Move kommer til å gå i produksjon en gang i fremtiden.

- Dette er veldig spennende for oss som bilprodusenter og designere. Vi må snu fokuset fra at en bil kun skal se pen ut til at den skal både være et design ikon, men samtidig også være bærekraftig , sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.

- Dette er bare begynnelsen, legger han til.

Re:Move er med andre ord fortsatt på prototype-stadiet, og en god del utvikling og testing gjenstår før produktet er klart for veiene. Derfor er det for tidlig å si noe om tekniske detaljer, rekkevidde og pris. Et fungerende eksemplar skal ifølge Polestar vises fram til høsten.

Elbil24 kommer tilbake med mer informasjon når vi vet mer.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer