Polestar O2:

Polestar viser frekk godbit

Og den er naturligvis helt elektrisk.

Polestar O2: Vil bli en elektrisk konkurrent til Jaguar F-Type og Audi R8. Foto: Polestar
Polestar O2: Vil bli en elektrisk konkurrent til Jaguar F-Type og Audi R8. Foto: Polestar Vis mer
Publisert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Polestar har lovet oss en rekke nye og spennende modeller i tiden som kommer. Nå drar de duken av nok en konseptbil, etter at Polestar Precept ble preentert. Polestar O2 bygger videre på det samme designspråket, og gjør slettes ikke slettes ikke pennen til Polestar-sjefen, Thomas Ingenlath til skamme. Han er tross alt bildesigner.

-Polestar O2 er ledestjernen for merkevaren får, forteller han.

I praksis betyr det at bilen har så mange designelementer i seg at den indikerer hva vi kan forvente også for de øvrige, og kanskje mer jordnære utgavene som etter hvert vil trille ut av Poelstars fabrikker.

Polestar 02 er unektelig en sportsbil, samtidig som den også er en roadster. Fra før har selskapet modellen Polestar 1 i garasjen, men denne er nå satt ut av produksjon. Den var i tillegg en bil som også hadde forbrenningsmotor under panseret, noe Ingenlath etter alt å dømme aldri mer kommer til å lage.

Polestar 1 var for øvrig en Coupé, med fast tak og baksete. Konspetbilen Polestar O2 er en ren elbil med 2+2 seter og mulighet for hardtop.

Men de sportslige egenskapene skal de ikke utelate. Dagens sjefsdesigner i Polestar, Maximillian Missioni, forteller at de ikke bare skal lage en bil som gjør det bra på rettstrekka, men der det er når man svinger på rattet at moroa virkelig starter. Lan oss håpe han har rett.

Torsjonsstivheten i bilen skal være sikret ved hjelp av en selvbærende plattform, som er av limt og varmeherdet aluminium. Styreresponsen skal være lineær, selv om rattmotstanden endres gradvis med hastigheten. De lover også en presis chassiskontroll, og en bil som skal være lettkjørt og gi god selvtillit. Sistnevnte er ofte kjennetegnet på velbygde biler med godt oppsett.

Bærekraften

En ting som er viktig for Polestar, og ikke minst Ingenlath, er at produktene er så bærekraftig som mulig. De skal derfor bruke termopalst som et av de mye brukte materialene innvendig, ettersom plast er et svært enkelt materiale å gjenvinne.

I de myke materialene skal de bruke polyester som hovedmateriale. Kua er med andre ord ikke velkommen. Hovedårsaken er at det er lett å innhente som materiale, det er lett å resirkulere når bilens liv er over, og det er lett når det legges på vekta. Tommelfingerregelen er at seter i stoff veier rundt det halve som skinnseter, og vekt er som kjent svært viktig – spesielt for elbiler.

Science fiction

For å krydre Poelstar O2 har de også laget en slags droneplattform på en vinge bak på bilen. Her kan en dedikert drone for O2 ta av før kjøreturen, og finner automatisk tilbake etter kjøreturen. Dronen skal kunne ta følge etter bilen i opp til 90 km/t, noe vi finner underlig, for dette er raskere enn noen av de ordinære filmdronene som finnes på markedet fra de eksisterende store droneselskapene. Det skal være to forskjellige opptakssituasjoner å velge mellom – Atmospheric eller Action sekvenser. Forskjellen er om dronen følger deg fra god høyde, eller om den går lavere og følger deg tett. Så snart dronen har landet, kan videoen redigeres direkte på den 15-tom store skjermen, og deles rett derfra.

Om vi noen gang får se et slikt system i levende live? Vel, noe må man jo holde på med når bilene skal bli selvkjørende.

Om vi noen gang får se en bil som Polestar O2 på markedet i det hele tatt? Vel, det sier ikke Polestar noe om i det hele tatt, annet enn at de skal komme med tre biler på markedet de tre påfølgende årene etter 2022.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.