(Elbil24): Det er spesielt vanskelige kjøreforhold på Østlandet for tiden, etter de siste dagers store snøfall. Det hindrer imidlertid ikke enkelte å ta sjansen på å - ikke bare kjøre med sommerdekk - men også med skikkelig nedslitte utgaver.
– Fører av en mindre varebil fikk førerkortet beslaglagt på stedet etter å ha kjørt rundt i byen med fire sommerdekk, to av dem i heller dårlig forfatning. God innsats fra melder gjorde at patruljen fikk stanset bilen før det gikk galt, skrev Politiet på Twitter i frobindelse med beslaget.
Det var Østlandets blad som omtalte saken først.
Regler og råd for vinterdekk
- Mønsterdybden på vinterdekk må være minium 3 mm, men 5 mm er anbefalt. Sjekk mønsterdybden med en tommestokk eller liknende.
- Sjekk lufttrykket i dekkene annenhver måned. Hvis du har 30 % for lite luft halverer du dekkets levetid. Du bør ha 10 % mer luft i vinterdekk enn sommerdekk.
- Korrekt lufttrykk står som oftest i bilens instruksjonsbok eller på innsida av påfyllingslokket. Sjekk også lufttrykket til reservehjulet.
- Et dekk varer vanligvis 3–4 sesonger, men det avhenger av kjørestil og kjørelengde.
- Du kan bytte plass på dekkene for å slite dem jevnt, men dekk på samme aksling skal være like.
- Vær obs på kuler og rifter i dekket. Slike skader kan i verste fall føre til at dekket eksploderer.
- Skiftet været før du rakk å skifte dekk? La bilen stå.
Kilder: Statens vegvesen og Frende forsikring
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.