Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Det er med biler som med mat. Hemmeligheten ligger i råvarene. Denne uken ble norsk teknologi gjenstand for en avtale mellom tyske Porsche AG og Norsk Hydro ASA.
Avtalen ble signert i Oslo og handler i hovedsak om kjøp av aluminium som er utvunnet på en måte som er mer bærekraftig gjennom lavere karbonavtrykk.
Karbonavtrykket dekker hele utslippet fra gruve til ferdig metall, og innen 2025 skal Hydro sørge for at Porsche reduserer karbonavtrykket med rundt 3,5 kg CO2 per kg aluminium som er brukt i bilene.
Dette sier antagelig den vanlige mann i gata veldig lite, men i målestokk er dette snakk om 60 prosent lavere utslipp enn hva som er snittet av det som er tilfelle på aluminium brukt i dag, i følge Porsche AG.
De har fra før en målsetting i å redusere all forurensing fra produksjon med 45 prosent frem mot 2025 fra et 2014-nivå. Det store målet er likevel å skape en fabrikk med null påvirkning innen 2030. Dette som en del av det overordnede 1,5 grads målet, definert i Paris-avtalen.

Porsche annonserer hard satsing på nytt, fornybart drivstoff
En av hovedårsakene til at Porsche velger å gå til Norsk Hydro er at vi i Norge har en relativt ren produksjon som følge av vannkraft. Dette bidrar dermed mot bilprodusentens store mål om å kunne vise til karbonnøytral verdikjede for bilproduksjonen innen 2030.
-Aluminium og materialer for batteriproduksjon spiller en nøkkelrolle for strategien rundt bærekraft. Med Hydros aluminium evner vi å redusere CO₂-utslippet fra dette viktige materialet betraktelig, forteller Barbra Frenkel i Porsche AG.

Hydro-sjef Hilde Merete Aasheim legger til at de på grunn av global oppvarming må de-karbonisere energisystemer, bevisst produsere for sirkulærøkonomi og resirkulere ressurser som allerede er i bruk.
Aluminum spiller en viktig rolle i dagens bilproduksjon, spesielt med tanke på styrkeforhold satt opp mot vekt, og vekt er en av egenskapene elbilene lider av, takket være tunge batterier. Det gjør at det settes stort fokus på slankeprosessen i den øvrige produksjonen. Enklere blir det ikke når det snakkes om en sportsbil hvor kjøreegenskapene ikke bare skal opprettholdes, men også videreutvikles. Vekt og sportslige egenskaper er i praksis to bitre fiender, og nå skal altså Hydro bidra til å gjøre livet enklere for gramjegerne i Porsche, samt redusere karbonfotavtrykket fra Porsches samvittighet rundt bærekraft.
Nettopp den fornybare energien vi i Norge er i besittelse av er også bakgrunnen for hvorfor Norge stadig dukker opp når det diskuteres hvor man bør legge batterifabrikker, som krever enormt mye energi.

E-fuel: Vi tester drivstoffet som gir håp for forbrenningsmotoen
Men Porsche har gjort kula i Norge, også uten aluminium fra Hydro, for norske kunder har virkelig trykket men modell som Taycan til sitt bryst. Når befolkningstettheten tas med i betraktningen, er Norge i særklasse det landet med flest Porsche Taycan per innbygger. Og det stopper ikke der, for vi er også et av topplandene når man kun tar hensyn til antall registrerte Taycan totalt. Fremover kan vi også gni oss i hendene og tenke at vi i enda større grad enn før støtter norsk industri og nærlingsliv når vi kjøper og kjører en Taycan.
Vel, ikke det at man trenger noen ekstra unnskyldning i så måte. Bilen er en grunn god nok, og om du skulle lure, så bruker Porsche aluminium i de andre modellene også – ikke bare i Taycan.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.