Bekreftet:

Porsche Macan blir elbil

Kommer i 2022, og kan få en kanonpris.

ELEKTRISK: Porsche Macan kommer som elbil i 2022. Foto: Porsche
ELEKTRISK: Porsche Macan kommer som elbil i 2022. Foto: PorscheVis mer

Kjære elbil-entusiast

Denne artikkelen er sponset av Elbil 24 Pro-medlemmer.
Støtt Norges ledende nettavis for elbil.

Bli medlem

(Elbil24):

Porsches minste SUV – Macan – bekreftes nå å komme som elbil. Bilen er ventet å komme på markedet i 2022, og vil da være merkets tredje full-elektriske bil på markedet. Bilen skal produseres i Leipzig.

Macan deler plattform og mange andre komponenter med Audi Q5, og det er en ikke uventet løsning å lage elbiler av eksisterende modeller.

Dette senker utviklingskostnadene betraktelig, men så skal det sies at Porsche enten sikter veldig høyt, eller så har de et ess i ermet.

For ifølge tyske Spiegel skal Oliver Blume i Porsche ha sagt at bilen skal få tilsvarende rekkevidde som modellene med forbrenningsmotor, en uttalelse som er rimelig oppsiktsvekkende.

Samtidig melder Porsche selv at bilen skal utstyres med 800-volt teknologi, noe som gjør at de kan lades raskere enn det som er mulig med dagens 400-volt systemer. Samtidig er det kjent at 800-volt gjør produksjonen rimeligere, en tese vi vet flere produsenter jobber etter.

LEIPZIG: Elektriske Macan skal bygges i Leipzig. Foto: Porsche
LEIPZIG: Elektriske Macan skal bygges i Leipzig. Foto: Porsche Vis mer

Frem mot 2025

Men de øvrige utsiktene for merket er heller ikke snaue, for innen 2025 kan halvparten av modellrekken være elektrifisert. Allerede i juli i fjor ble det bestem at Macan skal bli elektrisk.

Porsche Macan blir forøvrig den tredje fullelektriske modellen fra Porsche på markedet, etter Taycan og Taycan Cross Turismo.

POPULÆR: Porsche Macan har en godt egnet størrelse for det norske markedet. Foto: Porsche
POPULÆR: Porsche Macan har en godt egnet størrelse for det norske markedet. Foto: Porsche Vis mer

Prisene er naturligvis ikke kjent, men det hintes fra Porsche at den ikke skal koste nevneverdig mer enn utgavene med bensin- og dieselmotor. Det er i seg selv oppsiktsvekkende, og kan gi en svært god pris i Norge, avhengig av avgiftsnivået i Norge på den tiden.

1-2-3

De som ikke har tid til å vente til 2022 for å få en elektrisk Porsche har fortsatt muligheter. De første 20.000 Taycan er allerede reservert, 2.700 av dem i Norge. Heldigvis har Porsche sagt at de øker antallet, og det er fortsatt mulig å sette seg på en reservasjonsliste for den nette sum av 20.000 kroner.

I tillegg skal Cross Turismo lanseres, en bil de foreløpig ikke har laget reservasjonslister for.

Sistnevnte blir en litt mer høyreist bil som bør være skapt for de som vil ha bakkeklaringen til en SUV, men sittestilling som i en sportssedan. Vi kommer tilbake til mer informasjon rundt Porsches satsing på elbiler etter den kommende bilutstillingen i Geneve.