Avduket:

Porsche Taycan endelig offisiell, og prisene er klare

Endelig er den ferdige bilen avduket, og fra i dag kan den kjøpes.

AVDUKET: Porsche Taycan er endelig avduket, og kommer både som Turbo og Turbo S. Foto: Fred Magne Skillebæk
AVDUKET: Porsche Taycan er endelig avduket, og kommer både som Turbo og Turbo S. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

(Elbil24): Onsdag 4. september 2019 vil stå som en merkedag for Porsche. Ventetiden for deres første masseproduserte elbil er endelig over, og Oliver Blüme fra Porsche har akkurat presentert sprell nye Porsche Taycan Turbo og Turbo S.

Seansen fant sted på tre forskjellige lokasjoner, og de tre lokasjonene var knyttet til de tre primære kildene for fornybar energi, sol, vind og vann.

Elbil24 har fulgt Porsche Taycan tett de ni siste månedene, har sittet på i den fire ganger, og til og med prøvekjørt prototypen. Det føles dermed nesten som en fødsel vi har vært med på, og babyens navn er altså Taycan.

Ikke 911, ikke Panamera

FIRE DØRER:
FIRE DØRER: Vis mer

Mange har gått med inntrykk av at dette blir en slags elektrisk Panamera, men størrelsen er en god del mindre, men samtidig er den også større enn 911. Den har tross alt fått fire dører, og er en 4 seter, eller en 4+1 seter, dersom du velger det.

Lengden er rett under fem meter, og akselavstanden er på akkurat 2, 9 meter.

Tyngdepunktet ligger lavere på denne enn på Porsche 911, noe som reduserer skaden vekten på i overkant av 2,2 tonn klarer å gjøre med kjøreegenskapene.

Ekte sportsbil

Vi snakker om ekte sportsbiler, med 761 hestekrefter fra et dreiemoment på 1050 Nm for værstingen Turbo S. Det betyr 0-100 km/t på 2,8 sekunder og toppfarten er oppgitt til 260 km/t. Dette er nok til å runde nordsløyfa på Nürburgring på tiden 7:42 – bare marginalt bak det 911 i 991-generasjonen gjorde, da den kom på markedet, med tiden 7:40.

Turbo-modellen har like høy toppfart, men er marginalt tregere på de øvrige tallene.

I motsetning til det som er vanlig for elbiler, skal Porsche klare å levere disse tallene gang etter gang.

Porsche Taycan endelig offisiell, og prisene er klare

800V

Det er allerede kjent at Porsche tar i bruk 800-volt teknologi, for på den måten kunne lade med høy effekt, uten å øke strømstyrken.

Taycan oppgis til å takle 270 kW ladeeffekt, og det over et relativt stort område i ladeprosessen.

Det har lenge ryktes at bilen skulle klare 350 kW, men ikke ennå. Så snart faststoffbatteriene er på markedet er det mulig å øke effekten ytterligere, og det svirrer rykter om at dette skjer engang rundt 2022. Høy ladeeffekt gir kort ladetid, noe som igjen kan demme opp for det noen sikkert vil mene er kort rekkevidde.

Turbo er oppgitt til en rekkevidde på 450 kilometer, mens Turbo S har en tomme større hjul og npe høyere luftmotstand. Denne er derfor oppgitt med 412 kilometer rekkevidde, på det meste. Og dette er viktig, for kjørestil er avgjørende for hvor langt du kommer, spesilet med biler som dette, der det er lett å leke litt ekstra med høyrefoten.

Faktisk sier Porsche at rekkevidden etter WLTP-metoden er 381-450 km for Turbo, og 388 -412 for Turbo S.

Dermed er den store frykten for svært kort rekkevidde avblåst. Rett under 40 mil er akseptabelt for de fleste, og den havner dermed opp i samme område som både Audi e-tron, Jaguar i-Pace og Mercedes-Benz EQC, uten sammenligning forøvrig.

Regenenering – tre måter

En Taycan kan settes i tre forskjellige modus for regenerering. Enten helt av, eller på, eller automatisk. I sistnevnte posisjon bruker den navigasjonen i bakgrunnen for å bestemme om det i den kommende topografien er hensiktsmessig å kjøre med eller uten regenerering.

Porsche forteller at de kan regenerere helt opp til 265 kW, avhengig av hastighet og hvor høy SoC (state of charge) du har.

Men størst regenerering har du ved bruk av bremsepedalen. Porsche har mindre mindre enn 0,15G regenerering gjennom å slippe gasspedalen, mot 0,3 på de fleste andre elbiler. Det er heller ingen justering som endrer på dette.

Porsche opplyser at de ikke liker denne formen for kjørestil, og i hvert fall ikke på en sportsbil. Kilder vi har snakket med erkjenner derimot at de har innsett at 0,15G er for lite, og at de kommer til å legge på mer regenerering gjennom såkalt lift-off på et senere tidspunkt. Nå var det for sent.

To motorer, to gir

Taycan er naturligvis firehjulsdrevet, og det gjennom to motorer, som enhver annen firehjulsdreven elbil. Begge er av typen synkronmotor, med den sterkeste bak.

Nytt, og som ingen andre har gjort før, er at bilen er utstyrt med en totrinns girkasse – men bare på bakhjulene.

Det første giret henger på omtrent like lenge som den fremre motoren har nok krefter til å henge med, deretter girer den om til andre gir på bakakselen. Utvekslingen på førstegiret er lavere giret enn en direktekobling ville vært, mens det høyeste giret har en lengre utveksling, og gir mulighet for en god toppfart.

LIKHETER: Taycan er som snytt ut av nesa på konseptbilen Mission E. Foto: Fred Magne Skillebæk
LIKHETER: Taycan er som snytt ut av nesa på konseptbilen Mission E. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Tre hjuldesign

Turbo-utgaven kommer standard med 20-toms hjul, og PSCB-bremser. Disse har et belegg som øker levetiden, og som reduserer mengde bremsestøv betraktelig. Går du får Turbo S får du full pakke med karbon bremser, PCCB.

Det blir tre forskjellige felgdesign på de to bilene, hvor felgene fra Mission E er en av designene. Disse kan enten fås i en enkelt farge, eller i et tofarget design, som på Mission E.

Turbo kommer som sagt med 20-tommere, og en felg Porsche kaller Taycan Turbo Aero. Et sett 21-tommere med karbonblader er også på listen over muligheter.

Når vi først snakker om hjul, så kommer bilen også med firehjulsstyring, og her kjører Porcshe på de typiske 0,5 og 1,5 grader, avhengig av hastigheten.

Turbo og Turbo S er nå lansert, men det kommer ytterligere to modeller med noe lavere spesifikasjoner. Vi tipper de vil bli kalt S og 4S, der 4S også er firehjulsdreven.

Det er også denne som er ventet å bli brødmodellen i Norge, og bilen kommer til landet rett over nyttår, har vi fått signaler om fra ikke siteringsvillige personer her nede på lanseringen.

Den tohjulsdreven innstegsmodellen er neppe på markedet før etter at snøen har kommet neste høst.

FLYTT DEG: Når du ser dette i speilet, er det bare å flytte seg. Foto: Fred Magne Skillebæk
FLYTT DEG: Når du ser dette i speilet, er det bare å flytte seg. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Allerede priset

3.010 potensielle kunder hadde betalt 20.000 kroner for å reservere bilen ved 23-tiden i går kveld. Porsche har allerede åpnet konfiguratoren på sine nettsider, og de to første modellene er allerede priset.

Turbo er priset til 1.314.900, mens du ryker på 1.598.900 for Turbo S.

Hva de to neste modellene kommer til å koste er ennå ikke kjent, men basert på det vi nå vet er det god grunn til å tro at du vil få en greit utstyrt 4S for rundt en million kroner. Da får du en sportsbil mange ikke hadde drømt om ville bli laget, bare for noen år siden.

Turbo og Turbo S kommer til landet før nyttår, og ikke lenge etter vil 4S komme. Kanskje i tide til vinterferien?

Saken oppdateres!

Tekniske spesifikasjoner:

Turbo Turbo S
Motor:2 x synkron2 x synkron
Effekt:625 hk / 680. hk overboost625 hk / 761 hk overboost
Dreiemoment:850 Nm1.050 Nm
Batteri:Litium-ionLitium-ion
Batterikapasitet:93,4 kWh93,4 kWh
Ombordlading:11 kW11 kW
Hurtiglading:270 KW (800 volt)270 kW (800 volt)
Systemspenning:800 volt800 volt
Hjuldrift:FireFire
Girkasse:2 trinn bak2 trinn bak
0-100 km/t:3,2 sek.2,8 sek.
0-160 km/t:6,9 sek.6,3 sek.
0-200 km/t10,6 sek.9,8 sek.
0-400m (1/4 miles):11,1 sek.10,8 sek
Toppfart:260 km/t260 km/t
Forbruk:2,6 kWh/mil2,69 kWh/mil
Rekkevidde:381 - 450 km388 - 412 km
Luftmotstand:Cd 0,22Cd 0,25
Vekt:2.305 kg2.295 kg
LxBxH (cm.)496x197x138496x197x138
Akselavstand:490490
Sporvidde front:170 cm169 cm.
Sporvidde bak:167 cm165 cm.
Bremser foran:415x40 mm PSCB420x40mm PCCB
Bremser bak:365x28mm PSCB410x32mm PCCB
Dekkdim front:245/45 R20265/35 R21
Dekkdim bak:285/45 R20305/30 R21
Pris fra kr.:1.314.0001.598.000

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.