(Elbil24): Onsdag 4. september 2019 vil stå som en merkedag for Porsche. Ventetiden for deres første masseproduserte elbil er endelig over, og Oliver Blüme fra Porsche har akkurat presentert sprell nye Porsche Taycan Turbo og Turbo S.

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
Seansen fant sted på tre forskjellige lokasjoner, og de tre lokasjonene var knyttet til de tre primære kildene for fornybar energi, sol, vind og vann.
Elbil24 har fulgt Porsche Taycan tett de ni siste månedene, har sittet på i den fire ganger, og til og med prøvekjørt prototypen. Det føles dermed nesten som en fødsel vi har vært med på, og babyens navn er altså Taycan.
Ikke 911, ikke Panamera

Mange har gått med inntrykk av at dette blir en slags elektrisk Panamera, men størrelsen er en god del mindre, men samtidig er den også større enn 911. Den har tross alt fått fire dører, og er en 4 seter, eller en 4+1 seter, dersom du velger det.
Lengden er rett under fem meter, og akselavstanden er på akkurat 2, 9 meter.

Porsche Taycan - endelig prøvekjørt
Tyngdepunktet ligger lavere på denne enn på Porsche 911, noe som reduserer skaden vekten på i overkant av 2,2 tonn klarer å gjøre med kjøreegenskapene.
Ekte sportsbil
Vi snakker om ekte sportsbiler, med 761 hestekrefter fra et dreiemoment på 1050 Nm for værstingen Turbo S. Det betyr 0-100 km/t på 2,8 sekunder og toppfarten er oppgitt til 260 km/t. Dette er nok til å runde nordsløyfa på Nürburgring på tiden 7:42 – bare marginalt bak det 911 i 991-generasjonen gjorde, da den kom på markedet, med tiden 7:40.
Turbo-modellen har like høy toppfart, men er marginalt tregere på de øvrige tallene.
I motsetning til det som er vanlig for elbiler, skal Porsche klare å levere disse tallene gang etter gang.

800V
Det er allerede kjent at Porsche tar i bruk 800-volt teknologi, for på den måten kunne lade med høy effekt, uten å øke strømstyrken.
Taycan oppgis til å takle 270 kW ladeeffekt, og det over et relativt stort område i ladeprosessen.

Top Gear går elektrisk
Det har lenge ryktes at bilen skulle klare 350 kW, men ikke ennå. Så snart faststoffbatteriene er på markedet er det mulig å øke effekten ytterligere, og det svirrer rykter om at dette skjer engang rundt 2022. Høy ladeeffekt gir kort ladetid, noe som igjen kan demme opp for det noen sikkert vil mene er kort rekkevidde.
Turbo er oppgitt til en rekkevidde på 450 kilometer, mens Turbo S har en tomme større hjul og npe høyere luftmotstand. Denne er derfor oppgitt med 412 kilometer rekkevidde, på det meste. Og dette er viktig, for kjørestil er avgjørende for hvor langt du kommer, spesilet med biler som dette, der det er lett å leke litt ekstra med høyrefoten.
Faktisk sier Porsche at rekkevidden etter WLTP-metoden er 381-450 km for Turbo, og 388 -412 for Turbo S.
Dermed er den store frykten for svært kort rekkevidde avblåst. Rett under 40 mil er akseptabelt for de fleste, og den havner dermed opp i samme område som både Audi e-tron, Jaguar i-Pace og Mercedes-Benz EQC, uten sammenligning forøvrig.

Slik blir Porsche Taycan innvendig
Regenenering – tre måter
En Taycan kan settes i tre forskjellige modus for regenerering. Enten helt av, eller på, eller automatisk. I sistnevnte posisjon bruker den navigasjonen i bakgrunnen for å bestemme om det i den kommende topografien er hensiktsmessig å kjøre med eller uten regenerering.
Porsche forteller at de kan regenerere helt opp til 265 kW, avhengig av hastighet og hvor høy SoC (state of charge) du har.

Tesla går mot klagerekord
Men størst regenerering har du ved bruk av bremsepedalen. Porsche har mindre mindre enn 0,15G regenerering gjennom å slippe gasspedalen, mot 0,3 på de fleste andre elbiler. Det er heller ingen justering som endrer på dette.
Porsche opplyser at de ikke liker denne formen for kjørestil, og i hvert fall ikke på en sportsbil. Kilder vi har snakket med erkjenner derimot at de har innsett at 0,15G er for lite, og at de kommer til å legge på mer regenerering gjennom såkalt lift-off på et senere tidspunkt. Nå var det for sent.
To motorer, to gir
Taycan er naturligvis firehjulsdrevet, og det gjennom to motorer, som enhver annen firehjulsdreven elbil. Begge er av typen synkronmotor, med den sterkeste bak.
Nytt, og som ingen andre har gjort før, er at bilen er utstyrt med en totrinns girkasse – men bare på bakhjulene.
Det første giret henger på omtrent like lenge som den fremre motoren har nok krefter til å henge med, deretter girer den om til andre gir på bakakselen. Utvekslingen på førstegiret er lavere giret enn en direktekobling ville vært, mens det høyeste giret har en lengre utveksling, og gir mulighet for en god toppfart.

Tre hjuldesign
Turbo-utgaven kommer standard med 20-toms hjul, og PSCB-bremser. Disse har et belegg som øker levetiden, og som reduserer mengde bremsestøv betraktelig. Går du får Turbo S får du full pakke med karbon bremser, PCCB.

Ny distanserekord med elbil
Det blir tre forskjellige felgdesign på de to bilene, hvor felgene fra Mission E er en av designene. Disse kan enten fås i en enkelt farge, eller i et tofarget design, som på Mission E.
Turbo kommer som sagt med 20-tommere, og en felg Porsche kaller Taycan Turbo Aero. Et sett 21-tommere med karbonblader er også på listen over muligheter.
Når vi først snakker om hjul, så kommer bilen også med firehjulsstyring, og her kjører Porcshe på de typiske 0,5 og 1,5 grader, avhengig av hastigheten.
Turbo og Turbo S er nå lansert, men det kommer ytterligere to modeller med noe lavere spesifikasjoner. Vi tipper de vil bli kalt S og 4S, der 4S også er firehjulsdreven.
Det er også denne som er ventet å bli brødmodellen i Norge, og bilen kommer til landet rett over nyttår, har vi fått signaler om fra ikke siteringsvillige personer her nede på lanseringen.
Den tohjulsdreven innstegsmodellen er neppe på markedet før etter at snøen har kommet neste høst.

Allerede priset
3.010 potensielle kunder hadde betalt 20.000 kroner for å reservere bilen ved 23-tiden i går kveld. Porsche har allerede åpnet konfiguratoren på sine nettsider, og de to første modellene er allerede priset.

Elbilskolen: Batteriene
Turbo er priset til 1.314.900, mens du ryker på 1.598.900 for Turbo S.
Hva de to neste modellene kommer til å koste er ennå ikke kjent, men basert på det vi nå vet er det god grunn til å tro at du vil få en greit utstyrt 4S for rundt en million kroner. Da får du en sportsbil mange ikke hadde drømt om ville bli laget, bare for noen år siden.
Turbo og Turbo S kommer til landet før nyttår, og ikke lenge etter vil 4S komme. Kanskje i tide til vinterferien?
Saken oppdateres!
Tekniske spesifikasjoner:
Turbo | Turbo S | |
Motor: | 2 x synkron | 2 x synkron |
Effekt: | 625 hk / 680. hk overboost | 625 hk / 761 hk overboost |
Dreiemoment: | 850 Nm | 1.050 Nm |
Batteri: | Litium-ion | Litium-ion |
Batterikapasitet: | 93,4 kWh | 93,4 kWh |
Ombordlading: | 11 kW | 11 kW |
Hurtiglading: | 270 KW (800 volt) | 270 kW (800 volt) |
Systemspenning: | 800 volt | 800 volt |
Hjuldrift: | Fire | Fire |
Girkasse: | 2 trinn bak | 2 trinn bak |
0-100 km/t: | 3,2 sek. | 2,8 sek. |
0-160 km/t: | 6,9 sek. | 6,3 sek. |
0-200 km/t | 10,6 sek. | 9,8 sek. |
0-400m (1/4 miles): | 11,1 sek. | 10,8 sek |
Toppfart: | 260 km/t | 260 km/t |
Forbruk: | 2,6 kWh/mil | 2,69 kWh/mil |
Rekkevidde: | 381 - 450 km | 388 - 412 km |
Luftmotstand: | Cd 0,22 | Cd 0,25 |
Vekt: | 2.305 kg | 2.295 kg |
LxBxH (cm.) | 496x197x138 | 496x197x138 |
Akselavstand: | 490 | 490 |
Sporvidde front: | 170 cm | 169 cm. |
Sporvidde bak: | 167 cm | 165 cm. |
Bremser foran: | 415x40 mm PSCB | 420x40mm PCCB |
Bremser bak: | 365x28mm PSCB | 410x32mm PCCB |
Dekkdim front: | 245/45 R20 | 265/35 R21 |
Dekkdim bak: | 285/45 R20 | 305/30 R21 |
Pris fra kr.: | 1.314.000 | 1.598.000 |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.